Senaste nytt

Max 20kg vid självscanning

FF#1

Medlem
Har också råkat ut för det, hade en väska som vägde 22,8kg och en till något lättare och då vart det trubbel....
 
A

Aurora

Guest
I transitt på Oslo Lufthavn står det heller ikke merket at baggasjen ikke kan sendes på selv-scann, men det er da overhodet ikke noe problem å bli informert om det en gang også har man lært seg noe nytt? Skal man informere om alt som går/ikke går så blir lista fort veldig lang, og heldigvis ønsker jo SAS å tilby sine kunder en godt betjent innsjekk - så de som møter problemer med selvscann er vel av en prosentandel som kan telles på en hånd.
 
  • Gilla
Reactions: Pho

Dr. Miles

Expert
I transitt på Oslo Lufthavn står det heller ikke merket at baggasjen ikke kan sendes på selv-scann, men det er da overhodet ikke noe problem å bli informert om det en gang også har man lært seg noe nytt? Skal man informere om alt som går/ikke går så blir lista fort veldig lang, og heldigvis ønsker jo SAS å tilby sine kunder en godt betjent innsjekk - så de som møter problemer med selvscann er vel av en prosentandel som kan telles på en hånd.
Då kan man fråga sig varför ska man informera något överhuvudtaget om vi använder din logik? Alla lär sig efter en gång väl?
Jag vet att du älskar SAS men sådan kommentar är inte helt logisk, utan endast favorisering. Är det missförstånd den här gången också?
 
A

Aurora

Guest
Då kan man fråga sig varför ska man informera något överhuvudtaget om vi använder din logik? Alla lär sig efter en gång väl?
Jag vet att du älskar SAS men sådan kommentar är inte helt logisk, utan endast favorisering. Är det missförstånd den här gången också?

Sukk, alt jeg sier handler ikke om SAS, det er mer en generell betraktning av effektiv drift av ting.
Det er forskjell på å informere, og overinformere. Hvis 0,1% av alle brukere opplever noe så er det ikke nødvendigvis sånn at det er et gigantisk problem, og skal man informere om alt mulig kan det f.eks skape forsinkelser fordi instruksene blir så avanserte at man bruker lang tid på å lese igjennom alt som "er / ikke er". Eldre mennesker blir f.eks fort forvirret, for de er det enklest å ha det kort og konsist. Hadde det vært så grusomt hadde man da for lenge siden hatt avisoppslag og klager på driften. Det er det ikke. Alt renner smoothly og ingen plages: ett fett om det er snakk om flyselskap A eller B.

Ved selvscanning på IKEA står det ikke at du må kontakte betjeningen for a, b, c eller d heller. I 99% av tilfellene scanner folk sine varer og går ut. 1% av tilfellene krever hjelp, og da får man hjelp. Man trenger ikke å liste opp alle unntakene ved selvscanningskassa allikevel, og det er det ikke gjort heller. Samme gjelder på butikker.

Men om alt du klarer å få ut av det er: "brukeren vil bare favorisere et flyselskap" så er det helt ditt valg. Sier litt om hva du egentlig bare er ute etter i så fall.
 

Pho

Medlem
Om SAS säger att fri incheckat bagage upp till 23 kg ingår i SAS Go och Bagage-drop inte klarar av det så bör de informera om det. Det handlar inte om överinformation.

Jag måste nog hålla med @Aurora här, om det vid ett tillfälle kommer upp informationen "tillkalla personal" när man försöker checka in en väska som väger över en viss vikt så har man ju faktiskt fått tillräckligt med instruktioner!
Nästa gång så vet man nog också om att det inte går och behöver då inte ens försöka. Men att översålla med skyltar om alla specialfall mm. tycker inte jag hjälper resenären det minsta utan riskerar bara att förvirra och göra att man missar de riktigt viktiga meddelandena.
 

ekf

Medlem
om det vid ett tillfälle kommer upp informationen "tillkalla personal" när man försöker checka in en väska som väger över en viss vikt så har man ju faktiskt fått tillräckligt med instruktioner!
Jag håller nog också med här, men med tillägget att det borde stå varför man ska tillkalla personal. Då blir passageraren lugn och beskedlig och slipper bli stressad på personalen, samt personalen slipper stå och förklara vad som hänt.
Det är lite som självscanning på ICA, där alla meddelanden är "Tillkalla personal", oavsett om det är avstämning, ålderskontroll eller tekniskt fel...
 

Homer

Medlem
En extra rad på självscanningskylten om vad som gällde, så hade i alla fall jag inte ens försökt att lämna baggaget på det sättet,
och därmed inte slösat med vare sig min eller SAS personal:s tid (det tog ganska lång tid innan någon dök upp)
 
Hursomhelst borde det stå någonstans att självscanning bara fungerar upp till 20kg,
jag påpekade detta och den som fixade sa:
"jo det har jag också sagt, men de ansvariga tycker att det blir för mycket skyltar här"

I Helsingfors står det tydligt i skärmen att du kan använda självskanning om väskan är,lättare än 20kg. Samtidigt finns det alltid en person som hjälper med frågor.
 
Toppen