Senaste nytt

Matservering longhaul österut sent på kvällen?

NyfikenGrau

Medlem
När jag flyger Eco+ åt andra hållet med BA runt 23, brukar jag ofta käka i loungen på kvällen och skippa frukosten på planet, för att ta den i lonugen om jag har transfer på LHR. Men som sagt det beror jag på hur din mat- och sovklocka fungerar:)

Precis som du och flera andra skrivit är vår plan såklart att äta i loungen på CDG 2E. Har inte hittat mycket beskrivningar av 2E L-gates-loungen på nätet dock, måste vara L gates eftersom det är A380 (inte K) och sen avgångstid (inte M).

När jag flög HKG-CDG för några veckor sedan blev det Beef Bourguignon vid midnatt och pannkakor till frukost.

Jag var väldigt tacksam för att det blev mat, sova kunde jag ändå göra pga snålt med plats så då hade jag iaf något att sysselsätta mig med under en stund.

Flygrecensioner: Air France Economy Class Airbus A380 - BusinessClass.se

Oj, den reserapporten hade jag helt missat, stort tack! Trodde inte andra här plågade sig igenom 13 timmar economy ;)
Tillbakavägen (HKG-CDG) är ju också avgång 23:30 nånting, men det känns inte lika fel vad gäller måltiderna eftersom frukost "passar" på slutet..

De flesta europaflygningarna från BKK avgår runt midnatt. Mat serveras nog undantagslöst, och är inte så dumt som man kan tro. Många har kanske anslutningsflyg utan riktig mat.
Dessutom fördriver man lättare tiden om man nu inte kan/vill sova direkt. Alternativet är ju att börja kröka utan mat, vilket nog inte crew är helt överlyckliga åt.
Till slut så är klockan då runt 18 i Europa, alltså helt normal middagstid för den som vill börja ställa om sig så snart som möjligt. Eller för den som kanske varit på en kort tjänsteresa, och försökt stanna i europeisk tid...
(Många av argumenten gäller ju också österut, även om avgångstiderna varierar mer därifrån.)

Har märkt efter några nattflyg på sistone att magarna mår bäst av att vi äter i loungen och tackar nej till första serveringen på flyget när man ska sitta stilla länge.
Det är just det här med att ställa om jag tycker skulle vara ett bra argument för att helt enkelt vända på serveringen på vårt flyg - först ingenting eller nån macka (ok finns självservering som sagt), ett antal timmar senare frukost och sist sen lunch/tidig middag så är man någorlunda i fas.

Ja det gäller TG, men jag tror att de flesta Europeiska bolog numera flyger förmiddags avgångar.
TG har även dagflyg till vissa destinationer, under vintern finns både nattflyg och dagflyg vissa dagar till ARN och CPH

Tycker dagflyg västerut är de bekvämaste av alla om man måste flyga långt i economy, eftersom det känns naturligt att vara uppe och röra på sig.

Återgår till samtalsämnet.
När jag flög Asiana från Bangkok till Seoul som avgick från Bangkok efter midnatt för några år sedan fick jag både middagsservering och frukost på detta 5,5 timmars flygning. Det var inte alls bra uppläggning.
5,5 timmar är redan för kort för att sova. Visst kunde man avstå måltiderna men kabinbelysning var på och det var inte heller tyst.
Själv föredrar jag som @johhenrik, äta middag i loungen/flygplatsen och sedan sova om flygningen avgår nära/efter midnatt.

Nä fy 17, kortare nattflygningar är nog det värsta jag vet. Är väl relativt vanligt på t.ex. Europa-->Gulfländerna eller New York->London. Det är också en typ av flygningar där det känns helt meningslöst att välja business, för min del iaf.

Tack alla för all input! Verkar dock inte som jag ska förvänta mig genomtänkta matserveringar på flyget österut.
 

David

Medlem
Trodde inte andra här plågade sig igenom 13 timmar economy ;)
Kan nog kategoriseras som ofrivillig panikresa. Insåg en fredag kväll att det saknade lite grejer som behövdes till en viktig leverans måndag lunch. Dessa fanns i Shenzhen. Ut med KLM lördag kl14, buss t/r in till Shenzhen från HK och sedan kvällsavgången med AF hem. Landade på GOT 12:20 måndag och hann med att leverera vad jag skulle. Men en helg i Kina utan övernattningar på annat än om bord flygplan i ekonomiklass tar ett tag innan jag gör igen. ;-)
 

thsred

Medlem
Åkte AF mellan Paris och Tokyo för en dryg vecka sedan. Då var det middag efter avgång strax innan midnatt och sedan frukost innan landning vid 18-tiden.
 

NyfikenGrau

Medlem
Åkte AF mellan Paris och Tokyo för en dryg vecka sedan. Då var det middag efter avgång strax innan midnatt och sedan frukost innan landning vid 18-tiden.

Ok. Då vet jag alldeles säkert nu, tackar!

Angående middagen, var det många som tackade nej, tog det lång tid efter start tills serveringen var igång och sov du/hade du kunnat sova under serveringen?
 

nota bene

Medlem
Nä fy 17, kortare nattflygningar är nog det värsta jag vet. Är väl relativt vanligt på t.ex. Europa-->Gulfländerna eller New York->London. Det är också en typ av flygningar där det känns helt meningslöst att välja business, för min del iaf.
Just detta med NYC-LHR med sen kvällsavgång är det jag normalt väljer när jag ska hem från staterna. För mig fungerar det jättebra med avgång 21-22, äta lite för att lägga sig kring midnatt för att få ca fyra timmars sömn (skippar alltid frukost eftersom det intas i lounge vid bytet eller efter ankomst på slutdestination). Om jag istället väljer eftermiddagsavgång blir min dygnsrytm helt störd och det går inte att sova en minut.

För att stanna on topic så har jag aldrig upplevt en sen avgång där de inte serverar mat (annat än 'sleeper service' med BA).
 
M

Monkey_Class

Guest
Trodde inte andra här plågade sig igenom 13 timmar economy ;)

Hmm! För mig är det tvärtom - jag väntar på den gången jag inte behöver plåga mig igenom 13 timmar i ekonomi utan plågas i business.
Min kommande period kommer att bestå av 5-6 resor till mexico där det ser ut som så: Ut 0600 - 3 byten och framme 02.45 lokal tid. 13 timmar kommer framöver att anses som ett "hopp".
:)
 
Toppen