Senaste nytt

Mastercard förbjuds i Indien !

Mastercard förbjuds i Indien

Amerikanska Mastercard har av den indiska centralbanken förbjudits att ge ut nya betal- eller kreditkort i landet. Det rapporterar BBC.

Centralbanken har anklagat bolaget för att bryta mot datalagringslagar.

Börsen reagerar lätt på beskedet. Mastercard ner 0,65% i skrivande stund.
 

JacobGBG

Medlem
Pandemin har gjort mycket dåligt, men den har knuffat ikapp Tyskland med resten av Europa vad gäller kontaktlösa betalningar. Aldrig sett så många skyltar om att betala med kort förr, knappt använt kontanterna.

För 6 år sedan var jag i Naestved, Danmark i tjänsten och kunde där ej betala med kort i taxin. Det handlade alltså inte om vilket kort utan det var kontant punkt som gällde. Man får hoppas att även här har nutiden hunnit ifatt vår granne.
 

mha321

Medlem
För 6 år sedan var jag i Naestved, Danmark i tjänsten och kunde där ej betala med kort i taxin. Det handlade alltså inte om vilket kort utan det var kontant punkt som gällde. Man får hoppas att även här har nutiden hunnit ifatt vår granne.
Nuförtiden kan du till och med beställa taxi med app och betala med kort! Även från de "klassiska" bolagen. Faktiskt - det går framåt!
 

hco

Medlem
Pandemin har gjort mycket dåligt, men den har knuffat ikapp Tyskland med resten av Europa vad gäller kontaktlösa betalningar. Aldrig sett så många skyltar om att betala med kort förr, knappt använt kontanterna.

Min erfarenhet i MUC förra året var många nya terminaler (pga Covid sades det) men ändå kan många inte ta vanliga utländska visa/mc. =/

Undrar om det är någon begränsning i vilken typ av service dom har från banken/terminalutgivaren. Billigare att inte acceptera utländska (?) visa/mc??
 

Hachans

Medlem
Min erfarenhet i MUC förra året var många nya terminaler (pga Covid sades det) men ändå kan många inte ta vanliga utländska visa/mc. =/

Undrar om det är någon begränsning i vilken typ av service dom har från banken/terminalutgivaren. Billigare att inte acceptera utländska (?) visa/mc??

Ja, men säkerligen kostnaden som styr. Men har man terminalen så är det väl lätt att ändra inlösenavtal.

Som sagt, sällan sett så många kortterminaler som nu. Till och toaletterna på Autobahn och parkeringsautomaterna tar Mastercard. Parkeringen till och med Amex!
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen