Senaste nytt

Malta, var ska man bo, vad gör man osv.. ?

Steve

Medlem
Vi är 5 pers = stor taxi = ovanligt? Eller?
En har dessutom ont i benet och lite svårt att gå.

Vill inte bo på hotell den här gången, så det blir nog ett hus eller lägenhet

Vi har delar av familjen boende i Sliema och har varit nere en handfull gånger. Hilton är populärt och är nog ett säkert kort. Taxi är som andra nämnt rätt billigt och vi har använt Bolt och åker alltid stor bil med 6 personer i familjen, brukar gå fort att få bil. Även bussarna är rätt ok, trafiken lätt kaosartad med beteenden som inte brukar synas norr om Neapel enligt mina erfarenheter. Så hyrbil kanske du ska fundera ett par varv över. Min svåger har haft bil men just parkeringsproblemen fick honom att dumpa bilen och övergå till taxi.
Finns en vattenpark, https://www.splashandfunmalta.com som barnen brukar uppskatta att spendera en dag på. Vet inte hur temperaturen är i november men sannolikt tillräckligt varmt för oss svenskar att anse som badväder.
Gillar man kött finns det lokala slaktare där prisnivån på kvalitetskött är förvånansvärt låg jämfört med nivån här hemma. Exempelvis Meats and Eats som ligger i Sliema.
 
Last edited:

FF#1

Medlem
Vad kostar det att åka taxi på öm, Hur svårt är det att få tag på en taxi som tar 5 passagerare?
Uber/bolt you name it?
 

GOTBound

Medlem
På Malta finns ett företag som heter eCabs och fungerar precis som Uber, de har även minibussar som de kallar ”van” respektive ”exec. van” som tar +5 passagerare samt executivebilar.

Flygplatsen till Valetta/St Julien är lite drygt €20, med van ca €32 överlag billigt.Vanlig taxi är dyrare och betydligt äldre och slitnare bilar.

EK
 

Nilann

Medlem
Vi har använt Platinum Cars många gånger, dels transfer från och till flygplatsen och dels två rundturer på Malta resp Gozo 4-5 timmar på varje ställe i egen bil med chaufför, 20 Euro per timme 2017. Alltid på tid, fräscha bilar (bolaget har inte många bilar, 6-7 stycken var det senaste jag hörde), inga problem om flyget till Malta är försenat, de har alltid varit uppdaterade.
 

swb

Medlem
Boende
Rekommenderar också Hilton Malta om man vill bo på hotell, annars har jag bott på Waterfront (sämre) och Corinthia Waterfront (bra men gammalt och slitet). Ärr det AirBnB/lägenhet som gäller (vilket du efterfrågade) och man inte är en britt på språkresa skulle jag välja Silema framför Valletta på grund av finare område (det är där nästan alla svenskar i spelbranschen bor). Undvik Paceville (partystället) pga. stök - kan vara värt att besöka om man vill ut och festa men inte att bo vid.

Ta sig runt
Likt övriga skribenter är Taxi och Bolt (app som de använder, som en Ubervariant men verkar dominera mycket mer än Uber på ön) det jag skulle rekommendera, främst därför att 1) Malteser kör som galningar och 2) Vad jag hört är det svårt att få rätt om någon orsakar ett problem även om det solklart är deras fel och inte ditt pga. hur Malta fungerar. Kör du hyrbil så tänk på att de kör på fel sida och ta det försiktigt! :)

Göra
Defintivt rundtur i Valletta och defintivt besöka Gozo. Har du möjlighet så rekommenderar jag privat rundtur med egen båt och guide framför allmänna turistbåten till Gozo, det blir enklare med egen båt för att kunna lägga till där det är mindre folk jämfört med där alla turister är för det kan bli ganska crowded (November kanske är lite lugnare dock).

Restauranger
Malta tycker jag är en blandning av italienskt och spanskt (medelhavsmat) blandat med massa influenser. Brukar käka en hel del thai på Blue Elephant (dyrt men riktigt bra) och finns ett argentinskt köttställe som heter Little Argentina. Båda restaurangerna i Silema (varav Blue Elephant i/vid Hilton så nära hem sen). Annars går det alltid att skaka fram lite burgare eller något italienskt var man än går - överlag är maten iallafall OK. Cisk (den lokala ölen) går att få på varje ställe, går sällan någon nöd på mig när jag är där.

Skulle undvika deras egna likör som de är mycket stolta över, men de lär väl propsa på att du ska smaka den ;)
 
Toppen