Senaste nytt

Malmö Aviation köper Bombardier C-Series

En sak som slog mig just nu. Malmö har beställt 10st. Men har idag 12st Avro.
Jag misstänker att ambitionen är att fasa ut samtliga Avro, så räcker det med 10st för malmö?
 

Palazzi

Medlem
En sak som slog mig just nu. Malmö har beställt 10st. Men har idag 12st Avro.
Jag misstänker att ambitionen är att fasa ut samtliga Avro, så räcker det med 10st för malmö?

Bra fråga... Högre kapacitet på CS300, men hört rykten om att 2/5 av dessa blir helt reserverade till charter. Malmö chartrar ju både under vintern och sommarn. Hörde om FRA förut, men det ryktet har det varit tyst om sedan ett tag.... De har ju dock ett stort klientel med affärsresenärer.

Då lämnar man möjligen 8st plan för dagens trafik, vilket genererar ca 940flygstolar. Lägger de möjligen ut sina Avro på Golden Air, så att Sverigeflyg kan ta hand om än mer trafik på mindre flygplatser?

Känns ju rimligt att anta att CS-serien är reserverat för: Bromma, Malmö, Göteborg, Umeå, Luleå, Kiruna?, Visby?.... Kanske CPH/HEL/OSL? Mindre flygplatser kanske prioriterar fler avgångar, då ett CS-serie ändå rymmer 110-130personer/avgång...

Troligen är detta det mest bränslesnåla planet även på dessa korta sträckor, men det har ju faktiskt kapacitet att nästa flyga till Boston från Bromma.

De lär ju iaf avyttra sina Avro, för jag tror inte på en kombination. Om de skulle flyga en flotta med 22flygplan måste de nog titta på fler destinationer och de gör nog bäst i att inte börja konkurrera med t.e.x Norwegian.
 
Bra fråga... Högre kapacitet på CS300, men hört rykten om att 2/5 av dessa blir helt reserverade till charter. Malmö chartrar ju både under vintern och sommarn. Hörde om FRA förut, men det ryktet har det varit tyst om sedan ett tag.... De har ju dock ett stort klientel med affärsresenärer.

Då lämnar man möjligen 8st plan för dagens trafik, vilket genererar ca 940flygstolar. Lägger de möjligen ut sina Avro på Golden Air, så att Sverigeflyg kan ta hand om än mer trafik på mindre flygplatser?

Känns ju rimligt att anta att CS-serien är reserverat för: Bromma, Malmö, Göteborg, Umeå, Luleå, Kiruna?, Visby?.... Kanske CPH/HEL/OSL? Mindre flygplatser kanske prioriterar fler avgångar, då ett CS-serie ändå rymmer 110-130personer/avgång...

Troligen är detta det mest bränslesnåla planet även på dessa korta sträckor, men det har ju faktiskt kapacitet att nästa flyga till Boston från Bromma.

De lär ju iaf avyttra sina Avro, för jag tror inte på en kombination. Om de skulle flyga en flotta med 22flygplan måste de nog titta på fler destinationer och de gör nog bäst i att inte börja konkurrera med t.e.x Norwegian.

Sant. Hur man än vrider och vänder på det ser jag fram emot att flyga med denna och hoppas de sätter in den på Bromma-Umeå då det är den enda rutten jag gör från bromma.

Och ang Bromma-Boston. Fattas "bara" 1000km för att den ska grejja det. Bromma banan är på håret för att klara en MTOW för C100. En C300 skulle inte klara en MTOW på bromma tyvär. Men förstår vad du menar :)
 

Hall

Medlem
Vet inte vad jag ska tycka... Med codeshare försvinner linjen från BMA, vilket kanske vore tråkigt (bara flugit från BMA en gång) Brussels Airlines är ju det enda bolaget som erbjuder en väg ut i världen för de som vill åka med Star Alliance.

Flybe i samarbete med Finnair är ju iofs ett alternativ för den som föredrar OW.

Sen är det väl inte helt säkert att BMA behöver ha så många flygbolag, det är ju idag ganska smidigt att ta sig till ARN, du har helt rätt:) När Mavia får sina nya plan blir det nog en del rutter ut i Europa iaf.

Brysselkärrorna från Bromma går ju 95% fulla hela tiden så det vore företagsekonomiskt vansinne att lägga ner dem (källa: jag som passagerare i princip varannan vecka). Då tror jag istället på codeshare med Mavia om man nu verkligen gör sig av med Avro RJ100.

BMA är ju mycket smidigt och det kommer inte att bli sämre när tvärbanans andra gren står klar.
 
Vad händer med dagens flotta? De beställda Bombardierkärrorna är ju ca två färre än vad man flyger med idag, vilket åtminstone i mina öron låter som en hint om att man avser behålla några av dagens plan.
 

Palazzi

Medlem
Vad händer med dagens flotta? De beställda Bombardierkärrorna är ju ca två färre än vad man flyger med idag, vilket åtminstone i mina öron låter som en hint om att man avser behålla några av dagens plan.

Tydligen inte, enligt en intervju jag läste nyligen.
Något färre frekvenser, men större kapacitet. Mindre linjer kommer få propellerplan/turbopropp (som man nu introducerat till Östersund). Nya turboproppar har bra bränsleffektivitet och lägre inköpskostnad (och service).

Man ska inte heller flytta över sina Avro till Sverigeflyg, Gotlandsflyg etc utan kommer att sälja dem. Tycker jag läste att man behåller plan i övergångsfasen om det skulle bli tekniska fel, eller akut kapacitetsbrist.

Jag tycker det är lite synd, för jag hade hoppats på expansion till flera svenska flygplatser. Än så länge har man ju inte heller några nya turboproppar beställda (vad jag vet).
 
Toppen