Mattias Edstrom
Medlem
Om något annat bolag köper upp Malev borde man bli medlem i det nya bonusprogrammet. Om det är så att Malev sätter sig i konkurs (vilket inte framgått) så innebär det för den enskilde medlemen i Duna Club att poäng, och status blir obrukbara. Har svårt att tänka mig att om man t ex. har Gold status hos Malev, att man kan kan få det matchat till ett annat bonusprogram med motsvarande nivå.
Riktigt tråkigt dock om Malev skulle gå i KK. Har flugit med dem 1 gång. Riktigt fina och nya plan, bra service ombord.
Det som gör mig orolig är hur trenden för de reguljära bolagen ser ut. Förra veckan var det Spanair, nu är det Malev, vilket bolag står på tur? AA har ansökt om konkursskydd. Samtidigt som resandet ökar, har de traditionella bolagen svårt att klara sig mot våra nya lågprisbolag. Se bara på Ryanair, de tar marknadsandelar från andra bolag. Ryanair för mig är ett bolag som svärtar ner en annars så fin blå himmel. Det finns en baksida med att flyga med lågprisbolag som Ryanair. Man täcknar inga kollektivavtal för sin besättning, du som passagerare har inte mycket till trygghet om något skulle gå fel med din flygning. Jag flyger hellre med BA och SK om något skulle hända med min flygning.
Hur kommer sedan resetrenden se ut om några år när vi reser, kortdistans som långdistans. Här på BC pratar vi om medvetet resande. Och för mig handlar det förutom om mervärde som t ex. service, bonuspoäng, landa på rätt flygplats = spara tid/pengar. Men även att jag som passagerare ska känna mig trygg om något händer med min resa. Det skulle inte jag vara om jag var bokad på en Ryanair maskin. Och vad händer om lågprisbolagen tar fler och fler marknadsandelar från andra bolag? Jag målar upp en mörk bild, något jag verkligen inte hoppas ska bli verklighet. Men då kommer det bli ett annat resemönster där vi som passagerare går miste om de rättigheter vi idag får när vi t ex. flyger med SAS och BA.
Riktigt tråkigt dock om Malev skulle gå i KK. Har flugit med dem 1 gång. Riktigt fina och nya plan, bra service ombord.
Det som gör mig orolig är hur trenden för de reguljära bolagen ser ut. Förra veckan var det Spanair, nu är det Malev, vilket bolag står på tur? AA har ansökt om konkursskydd. Samtidigt som resandet ökar, har de traditionella bolagen svårt att klara sig mot våra nya lågprisbolag. Se bara på Ryanair, de tar marknadsandelar från andra bolag. Ryanair för mig är ett bolag som svärtar ner en annars så fin blå himmel. Det finns en baksida med att flyga med lågprisbolag som Ryanair. Man täcknar inga kollektivavtal för sin besättning, du som passagerare har inte mycket till trygghet om något skulle gå fel med din flygning. Jag flyger hellre med BA och SK om något skulle hända med min flygning.
Hur kommer sedan resetrenden se ut om några år när vi reser, kortdistans som långdistans. Här på BC pratar vi om medvetet resande. Och för mig handlar det förutom om mervärde som t ex. service, bonuspoäng, landa på rätt flygplats = spara tid/pengar. Men även att jag som passagerare ska känna mig trygg om något händer med min resa. Det skulle inte jag vara om jag var bokad på en Ryanair maskin. Och vad händer om lågprisbolagen tar fler och fler marknadsandelar från andra bolag? Jag målar upp en mörk bild, något jag verkligen inte hoppas ska bli verklighet. Men då kommer det bli ett annat resemönster där vi som passagerare går miste om de rättigheter vi idag får när vi t ex. flyger med SAS och BA.