Senaste nytt

MALEV ställer in alla flygningar

Om något annat bolag köper upp Malev borde man bli medlem i det nya bonusprogrammet. Om det är så att Malev sätter sig i konkurs (vilket inte framgått) så innebär det för den enskilde medlemen i Duna Club att poäng, och status blir obrukbara. Har svårt att tänka mig att om man t ex. har Gold status hos Malev, att man kan kan få det matchat till ett annat bonusprogram med motsvarande nivå.
Riktigt tråkigt dock om Malev skulle gå i KK. Har flugit med dem 1 gång. Riktigt fina och nya plan, bra service ombord.

Det som gör mig orolig är hur trenden för de reguljära bolagen ser ut. Förra veckan var det Spanair, nu är det Malev, vilket bolag står på tur? AA har ansökt om konkursskydd. Samtidigt som resandet ökar, har de traditionella bolagen svårt att klara sig mot våra nya lågprisbolag. Se bara på Ryanair, de tar marknadsandelar från andra bolag. Ryanair för mig är ett bolag som svärtar ner en annars så fin blå himmel. Det finns en baksida med att flyga med lågprisbolag som Ryanair. Man täcknar inga kollektivavtal för sin besättning, du som passagerare har inte mycket till trygghet om något skulle gå fel med din flygning. Jag flyger hellre med BA och SK om något skulle hända med min flygning.

Hur kommer sedan resetrenden se ut om några år när vi reser, kortdistans som långdistans. Här på BC pratar vi om medvetet resande. Och för mig handlar det förutom om mervärde som t ex. service, bonuspoäng, landa på rätt flygplats = spara tid/pengar. Men även att jag som passagerare ska känna mig trygg om något händer med min resa. Det skulle inte jag vara om jag var bokad på en Ryanair maskin. Och vad händer om lågprisbolagen tar fler och fler marknadsandelar från andra bolag? Jag målar upp en mörk bild, något jag verkligen inte hoppas ska bli verklighet. Men då kommer det bli ett annat resemönster där vi som passagerare går miste om de rättigheter vi idag får när vi t ex. flyger med SAS och BA.
 

Jacob

Medlem
Strongt av ungerska staten att gå in och hjälpa strandade resenärer med öronmärkta pengar.

Jag antar att Oneworld-flygbolag kommer fortsätta godkänna guld/silverkort hos Malev året ut.
Det skulle vara kanon men jag betvivlar detta. En lounge vill ju ha betalt för besökare och det blir svårt med nuvarande situation.

Vad som skulle kunna hända är att något flygbolag går med på att statusmatcha Malevs kort. Det finns ju ändå en del lojala och frekventa resenärer att slåss om. Hände inte något liknande när Swissair/Sabena försvann för tio år sedan?
 

Homer

Medlem
Både Vueling och Hainan sägs fundera på köp, även om de förstnämnda förnekar det.
Konkurs och rekonstruktion är det bästa (och framför allt snabbaste )sättet att får ordning på statliga dinosaurie bolag som SAS etc.
 

Homer

Medlem
Budapest-based low-cost carrier Wizz Air said it is offering special dicount tickets on fourteen of its flights to Malév passengers who can't reach their destinations due to Malév's shutdown. A limited number of tickets are available until February 13 and can be booked by phone at +36 1 358 6565.
 

JacobGBG

Medlem
Det är förstås tråkigt när sånt här händer men som jag sagt ett par gånger de senaste månaderna så behöver branschen konsolideras.
 

TjudöBoy

Medlem
Verkar som det är "populärt" att gå i konkurs för flygbolag nuförtiden. :confused: Spanair tidigare och nu Malev, sorgligt för de som har myckt poäng i respektive bolag.
 

Dr. Miles

Expert
Verkar som det är "populärt" att gå i konkurs för flygbolag nuförtiden. :confused: Spanair tidigare och nu Malev, sorgligt för de som har myckt poäng i respektive bolag.

Jag vet inte hur arbetsrätten i Ungern fungerar, men i Spanairs fall var det så att anställningslagen i Spanien som hindrade att säga upp folk. Vilket ledde till konkurs.
Om företag har stora kostnader och dålig försäljning, men ändå inte kan säga upp folk, så finns det inte så mycket annat att göra än att sätta företaget i konkurs. :(
 

Jacob

Medlem
SAS har nu publicerat vad som gäller för deras del.

Biljetter som ställts ut via Malev med ett biljettnummer som börjar med 182 accepteras inte för resa med SAS.

Biljetter som ställts ut av SAS med ett biljettnummer som börjar med 117 för resa med Malev återbetalas.
 

Jacob

Medlem
Nu finns en ordentlig engelsk pressrelease på Malevs hemsida:

6 am 03 February 2012 – Malév ceases its operation

Based on the Board of Directors’ decision Hungary’s National Airline ceased its operation to minimize its losses. According to this statement, after nearly 66 years of continuous operation, Malév aircrafts will not depart from 6 am 03 February.

“Unfortunately, the event occurred which we had a greatest fear of and we wanted to avoid with might and main. Although, until the latter days there were prospects to continue operation and the trust of our passengers is unbroken, our partners lost their trust due to the information published in the last days and they started to ask for payment of their services in advance. This speeded up the cash outflow and the situation of the airline became untenable. It is also known that the owner, despite the best intentions, is unable to provide additional financial resources to operate after the EU decision. Considering all these the Board decided to order the cease of operation of the Hungary’s National Airline. We apologize to all of our passengers.” - announced CEO Loránt Limburger.

The Call Centre informs the Airline’s passengers about the way how they can get to their destinations and the possibilities of compensation.

Malév Call Centre available at:

phone from Hungary: +36 40 21 21 21

phone from abroad: +36 1 802 11 11

e-mail: malev@malev.com

Passengers entitled to rerouting

According to the government regulation which entered into force on 31st January 2012, assistance can be provided to those passengers who purchased their valid tickets before Malév cease and whose travel dates are on the suspension day or on the following three calendar days. In addition, to those who already travelled to their destination on the suspension day or before and posses valid return tickets on Malév flights on a date not later than 29th February 2012. Those who are entitled are going to have assistance from Malév by rerouting their tickets to other flights or other modes of transportation.
 
Toppen