Senaste nytt

Maldiverna - i Augusti?

Bamsefar

Medlem
Så vi pratar om att ta en vecka eller så på Maldiverna i Augusti - ja det skall tydligen regna då? Någon som har någon erfarenhet?

Och gärna tips på hotel/ö att bo på med följande krav: Hus över vattnet, egen liten plunge pool och väldigt gärna ett husrev i närheten som man kan snorkla kring (så man slipper stiga upp tidigt för att ta en speedboat någonstans osv). Givetvis någon form av helpension - för bara frukost eller halvpension kommer inte bli billigt (det är i alla fall min erfarenhet av Seychellerna).
 

Bamsefar

Medlem
Jo man kan ju bo på Four Seasons Private island också - inte billigt det heller... Nej jag tror inte vi kommer välja Four Seasons denna gång faktiskt. Ja vi har en väldigt stor dragning till just Four Seasons - finns det ett hotel i den kedjan dit vi åker, så bor vi normalt sett där. Men nej jag tror inte på det denna gång, främst för att det verkar vara svårt att få full pension... Och dricksbehovet är alltid lite högre...
 

taxvalp

Medlem
Så vi pratar om att ta en vecka eller så på Maldiverna i Augusti - ja det skall tydligen regna då? Någon som har någon erfarenhet?

Och gärna tips på hotel/ö att bo på med följande krav: Hus över vattnet, egen liten plunge pool och väldigt gärna ett husrev i närheten som man kan snorkla kring (så man slipper stiga upp tidigt för att ta en speedboat någonstans osv). Givetvis någon form av helpension - för bara frukost eller halvpension kommer inte bli billigt (det är i alla fall min erfarenhet av Seychellerna).

Det välomskrivna Conrad Rangali har det mesta du behöver - förutom helpension så vitt jag vet. Men med Hilton Gold (via Amex om så behövs) får du frukost och "afternoon tea" + happy hour vilket gör att även en á la carte varje kväll är hanterbart för en maldiviansk resebudget.
 

rvarttinen

Medlem
Maldiverna är ett tropiskt land, så det kan komma regnskur när som. De varar inte länge, de flesta vi upplevt har varit på ca 20 minuter. Vi har besökt landet i februari/mars och mars/april. Mot april verkade det som om det blev mer mulet och vi fick veta att de har "två" årstider, monsun i ena riktningen och sedan vänder den och det blåser mestadels åt andra hållet ... ena halvan av året lär det ska vara mer mulet. Men, fortfarande varmt och soligt. Det verkar inte finnas någon direkt lågsäsong.

De resorter vi bott på är Sheraton Full Moon resort & SPA och Constance Moofushi. Den senare håller hög klass! Inget fel på Sheraton, men det är en lite enklare resort och därefter är priset lägre. Dessutom lite sämre läge rätt nära huvudstaden.

Moofushi erbjuder en slags Robinson Crusoe barfotalyx. Stora fina vattenvillor, dock utan privat pool, men bra husrev (flera rev runt ön) och enastående nivå på servicen. Det har skrivits en del om Maldiverna i tidigare trådar och en del av resorterna har recensioner publicerade.Om intresse finns så kan jag lägga in länkar till dessa i den här tråden ...
 
Jag har varit där många gånger, bland annat i augusti.

Vanligtvis regnar det ganska kraftigt under någon timme.
Sen är det fint igen. Medeltemperaturen ligger på 30+. Du torkar snabbt. Hotellen erbjuder stora paraplyer och regnställ om du tycker det behövs.

Sjöflygen flyger inte i dålig sikt. Har blivit tvungen att gå ner några gånger när det regnar mycket. Det kan vara bra att veta om du är på väg att flyga ut.
Fördelen under regnperioden är att hotellen är betydligt billigare. Mina personliga favoriter är Sonevas hotell.
 

Bamsefar

Medlem
Låter som om vi skall gå vidare i planeringen. Åtestår bara frågan om man ens skall ta höjd för ett visst virus eller inte - men det är en helt annan fråga som inte hör hemma i denna tråd!
 
Toppen