Kan tycka att det är idé att stänga Bromma. För mig är den enda anledningen till dess existens av nostalgisk karaktär.
Rena vansinnet att ta upp mark så centralt, när det tar kort tid att åka till Arlanda (byten till trots). Malpensa - Milano centrum tar dryga timmen......här klagar man på den korta anslutningen till ARN (byten, för en del, till trots).
Min gissning är också att få affärsresenärer, utom Stockholmsregionen, använder Bromma - den har därmed också en mindre nettoeffekt på hotellnäring mm. Fler med utgångpunkt Stockholm som flyger T/R Visby, än Visby-bor som flyger Bromma T/R.
Förutom att den nya snabbtågsrälsen minskar behovet av flyg på ARN-GOT, så är det också så att den gör stopp direkt vid Skavsta Flygplats. En knapp timmes anslutning torde vara OK för leisure-resenären. Detta om man behöver frigöra kapacitet för affärsresenärer på ARN.
Säger inte att Bromma är onödig, men bättre att satsa på markburen transport till andra flygplatser. OM man snabbt skulle kunna ta sig från Bromma till Arlanda utan byte...vem behöver då Bromma?
För privatflyget borde det gå att hitta mindre attraktiva marker att bebygga. Hur är det med Barkabys militärflygfält - bebyggt redan?
Bättre att satsa på understöd till de städer som saknar bra förbindelser med flyg. Understöd till de platser där tåg mm inte kan ersätta flyget ännu. Övre Norrland, Värmland, Härjdedalen, Dalarna mfl kan ha timtal av marktransport för att ens nå en flygplats.