Senaste nytt

Majoriteten vill stänga Bromma flygplats

Homer

Medlem
Har det inte att göra med alla NIMBYs i Väsby. Dom har ju fört ett "jäkla liv" om just 01R/19L.
;)
Protesterar mot nya landningsbanor på Arlanda

Swedavia vill bygga två nya landningsbanor på Arlanda – bägge med inflygning över östra Väsby. Miljöpartiet i Väsby vill inte bara stoppa förslaget, utan få Väsbyborna att minska sitt eget flygande. – Vi vill att Väsbyborna ska vakna i den här frågan, säger kommunalrådet Lars Valtersson (MP).
 
När man pratar om trollen
 

Attachments

  • 9BE23B16-4930-4419-BB8E-BDCBDC80F947.jpeg
    9BE23B16-4930-4419-BB8E-BDCBDC80F947.jpeg
    52,5 KB · Visningar: 386

Alf

Medlem
Jag tror visst att BRA kan överleva på Arlanda. Finns det ett behov överlever dom. Däremot är det nog kört för korta linjer till Malmö och Göteborg när snabbtågen kommer. ( Om dom nu kommer, vilket jag tycker är en nödvändighet) Alla bolag på Bromma måste ju vara medvetna om att Bromma kommer att läggas ner, det har ju talats om det i decennier. Det är inte vettigt att ha en flygplats så centralt i ett tättbebyggt område.
 

SK989

Medlem
Jag tror visst att BRA kan överleva på Arlanda. Finns det ett behov överlever dom. Däremot är det nog kört för korta linjer till Malmö och Göteborg när snabbtågen kommer. ( Om dom nu kommer, vilket jag tycker är en nödvändighet) Alla bolag på Bromma måste ju vara medvetna om att Bromma kommer att läggas ner, det har ju talats om det i decennier. Det är inte vettigt att ha en flygplats så centralt i ett tättbebyggt område.

Om inte Arlanda har byggts ut när (om) Bromma läggs ned så tror jag BRA får stora problem, eftersom det i princip inte finns några lediga slotttider på Arlanda i den mest intensiva tiden på morgonen och eftermiddag/kväll. Mellan ca kl. 07 och 09 har BRA över 15 avgångar + 15 ankomster på Bromma och mellan ca kl. 16.30 och kl.18 har BRA också kring 15 avgångar plus 15 ankomster på Bromma. Att idag klämma in 30 ankomster/avgångar mellan kl. 07 och kl. 09 eller mellan kl. 16.30 och kl. 18 på Arlanda är helt omöjligt - det är snarare redan helt fullt. Som jag har förstått systemet med slottider finns nån regel inom EU som kallas "grand father's rights" vilket innebär att den som redan har en slottid har rätt att fortsätta använda den, dvs. man kan inte tvingas att avstå den till förmån för en ny aktör på flygplatsen.
 
Last edited:

Alf

Medlem
Det borde gå att optimera ytterligare på Arlanda. Två parallella banor och tvärbana borde medge högre kapacitet.
En snabbare och kanske tillräcklig lösning vore ju att förlänga Bana 01R/19L till 3500 meter. Det var ju heltokigt att bygga en så kort bana. Nu medför detta stora restriktioner i startvikt varje sommar när man gör underhåll på 01L/19R.

Jag tror också att trafiken mellan åtminstone Göteborg och Arlanda och kanske även Malmö kommer att försvinna fram till att Bromma läggs ner. Redan idag kan man åka till Göteborg med tåg på samma tid som det totala flygtiden. På tåget kan man ju dessutom jobba i lugn och ro om man åker första klass. Optimalt för en arbetsgivare.
 

SK989

Medlem
Jag tror också att trafiken mellan åtminstone Göteborg och Arlanda och kanske även Malmö kommer att försvinna fram till att Bromma läggs ner. Redan idag kan man åka till Göteborg med tåg på samma tid som det totala flygtiden. På tåget kan man ju dessutom jobba i lugn och ro om man åker första klass. Optimalt för en arbetsgivare.

Man får inte glömma bort att det är långt ifrån alla som flyger från Landvetter till Arlanda som faktiskt ska till Stockholm. Förutom att vissa ska till exempelvis Uppsala, Sveriges fjärde största stad med både universitet, stora företag och många myndigheter, är det en hyfsat stor andel av de som flyger från Landvetter till Arlanda som endast byter flyg på Arlanda. En del ska vidare med inrikesflyg till orter i norra Sverige (som bekant har Landvetter få linjer till norra Sverige för att det helt enkelt inte bär sig) medan andra ska vidare utrikes (huvudsakligen österut till destinationer i Finland, Ryssland och Baltikum men även västerut är det inte helt ovanligt att flyga från Landvetter via Arlanda, t.ex. till USA med SAS som i vissa fall har tidigare ankomster i USA om man flyger via Arlanda istället för Kastrup).

För resenärerna som inte ska till Stockholm, som säkert kan vara hälften av de som flyger från Landvetter till Arlanda, är tåget från Göteborg till Stockholm C inte något särskilt bra alternativ. Det är lätt att stirra sig blind på restiden mellan Göteborg och Stockholm med tåg jämfört med flyg och då glömma bort att kanske hälften av passagerarna som flyger från Landvetter till Arlanda inte alls ska till Stockholm...
 
Last edited:
Toppen