Jag tror också att trafiken mellan åtminstone Göteborg och Arlanda och kanske även Malmö kommer att försvinna fram till att Bromma läggs ner. Redan idag kan man åka till Göteborg med tåg på samma tid som det totala flygtiden. På tåget kan man ju dessutom jobba i lugn och ro om man åker första klass. Optimalt för en arbetsgivare.
Man får inte glömma bort att det är långt ifrån alla som flyger från Landvetter till Arlanda som faktiskt ska till Stockholm. Förutom att vissa ska till exempelvis Uppsala, Sveriges fjärde största stad med både universitet, stora företag och många myndigheter, är det en hyfsat stor andel av de som flyger från Landvetter till Arlanda som endast byter flyg på Arlanda. En del ska vidare med inrikesflyg till orter i norra Sverige (som bekant har Landvetter få linjer till norra Sverige för att det helt enkelt inte bär sig) medan andra ska vidare utrikes (huvudsakligen österut till destinationer i Finland, Ryssland och Baltikum men även västerut är det inte helt ovanligt att flyga från Landvetter via Arlanda, t.ex. till USA med SAS som i vissa fall har tidigare ankomster i USA om man flyger via Arlanda istället för Kastrup).
För resenärerna som
inte ska till Stockholm, som säkert kan vara hälften av de som flyger från Landvetter till Arlanda, är tåget från Göteborg till Stockholm C inte något särskilt bra alternativ. Det är lätt att stirra sig blind på restiden mellan Göteborg och Stockholm med tåg jämfört med flyg och då glömma bort att kanske hälften av passagerarna som flyger från Landvetter till Arlanda inte alls ska till Stockholm...