Senaste nytt

Majoriteten vill stänga Bromma flygplats

Agö

Medlem
Fast det där är bara en variant på vad han sagt i flera år


okt 2018
Jacob Wallenberg: Lägg ned Bromma - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
säger att han i dag är positiv till en flytt - förutsatt att det först sker stora investeringar på Arlanda flygplats.
– Arlanda måste ha ett miljötillstånd som leder till att man kan lägga asfalt på marken, innan vi kan diskutera en nedläggning av Bromma. Det betyder att detta måste vara på plats väl före 2038.



april 2016
Wallenberg: Arlanda är en underinvesterad flygplats - Omni
Arlanda flygplats måste först få tillstånd att bygga en fjärde landningsbana – innan dess är det för tidigt att diskutera en stängning av Bromma flygplats.


Nu krävs krafttag för att utveckla Arlanda | Dagens Samhälle
Arlandas möjligheter att utvecklas måste säkerställas långsiktigt, både en fjärde och en femte landningsbana kommer att behövas.

noterar att även Karin Wanngård har skrivit under den sista artikeln...
Sträva efter 5 landningsbanor går dåligt ihop med åtgärder för att minska flygandet, som t.ex. flygskatt ;)
Visst, men samme man har även kallat en nedläggning ett "dråpslag" för företagen.

Wallenberg: Kan bli ett dråpslag för företagen | SvD
 

Homer

Medlem
Visst, men samme man har även kallat en nedläggning ett "dråpslag" för företagen.

Wallenberg: Kan bli ett dråpslag för företagen | SvD


Fast budskapet är oförändrat, Arlanda har inte tillräcklig kapacitet för att ta över trafiken.


Artikeln du länkade till, från 2014
Eftersom Brommas flygtoppar ligger samma tider på dygnet som Arlandas kan inte den viktiga flygtrafiken flyttas dit. Därför riskerar dagens besked att bli ett dråpslag mot svenska företag och organisationer.


2018
Arlanda måste ha ett miljötillstånd som leder till att man kan lägga asfalt på marken, innan vi kan diskutera en nedläggning av Bromma.



Snarare än att ändrat åsikt vill jag påstå att han insett att det är nästan oundvikligt med en stängning
och ägnar sig åt skademinimering istället.

Kriget går inte att vinna, satsa på ett bra fredsavtal.
 

Agö

Medlem
Snarare än att ändrat åsikt vill jag påstå att han insett att det är nästan oundvikligt med en stängning
och ägnar sig åt skademinimering istället.
Enig. Vilket är helt otroligt att han först nu insett. Att lägga så mycket kraft och energi på att bevara något istället för att fokusera på det framtidssäkrade alternativet är ju fullständigt uppåt väggarna men det är vad Wallenberg och hans vänner inom den s k alliansen och Stockholms handelskammare sysselsatt sig med under många år. Det är ju till syvende och sist inte alls som Wallenberg skrev 2014, "Bevarandet av Bromma är inte en fråga enbart för Stockholm - utan hela Sveriges angelägenhet."

”Både Arlanda och Bromma behövs för att klara tillväxten” | Ny Teknik
 

Jönsson

Medlem
Bygg ut Bromma istället. Stockholm behöver en andra flygplats. Det finns gott om gamla villor med stora tomter i området, som kan bereda plats åt ett Bromma för 2000-talet. Det var länge sedan vi hade lite hederlig gammal expropriation. ;)
 

SK989

Medlem
Den nya blågröna majoriteten i Stockholms stadshus har en inställning till Bromma flygplats som är av slaget "Vi har bestämt oss för att inte prata om det". Den politiska överenskommelsen (som ju bara gäller den här mandatperioden) är att inte arbeta för en förlängning avtalet med staten som löper ut 2038. Nå, den här mandatperioden löper ut 2022 och då är det fortfarande 16 år kvar till 2038 och då kan man komma fram till något helt annat... Så läget är nog egentligen helt oförändrat sedan 2014.
 

maswan

Medlem
Den nya blågröna majoriteten i Stockholms stadshus har en inställning till Bromma flygplats som är av slaget "Vi har bestämt oss för att inte prata om det". Den politiska överenskommelsen (som ju bara gäller den här mandatperioden) är att inte arbeta för en förlängning avtalet med staten som löper ut 2038. Nå, den här mandatperioden löper ut 2022 och då är det fortfarande 16 år kvar till 2038 och då kan man komma fram till något helt annat... Så läget är nog egentligen helt oförändrat sedan 2014.

Det är dock en riktigt bra påminnelse om att det är en öppen fråga om avtalet kommer att förlängas 2038, då det helt beror på vilken majoritet som finns i Stockholms stadshus då. Och att staten borde försäkra sig om tillräcklig kapacitet på Arlanda för att hantera den risken.
 

Agö

Medlem
Den nya blågröna majoriteten i Stockholms stadshus har en inställning till Bromma flygplats som är av slaget "Vi har bestämt oss för att inte prata om det". Den politiska överenskommelsen (som ju bara gäller den här mandatperioden) är att inte arbeta för en förlängning avtalet med staten som löper ut 2038. Nå, den här mandatperioden löper ut 2022 och då är det fortfarande 16 år kvar till 2038 och då kan man komma fram till något helt annat... Så läget är nog egentligen helt oförändrat sedan 2014.
En utmärkt sammanfattning av svensk infrastrukturpolitik. Låt oss blunda, vänta och hoppas på det bästa istället för att ta ansvar för framtiden. Fyra spillda år, komplett galenskap.
 

Alf

Medlem
Börja med att förläng bana 01R/19L på Arlanda till minst samma längd som parallellbanan, 3300 m. Enbart detta kommer att öka regulariteten vid vissa väderförhållanden och vid snöröjning och underhåll så man slipper restriktioner i viktbegränsningar för denna bana. Förstår inte riktigt varför man inte satsade på detta när banan byggdes.

Skulle det bli trångt på Arlanda går det ju att flytta över mycket av Brommas trafik till Skavsta. Det kommer ju att finnas snabba förbindelser dit när Ostlänken är klar.
 

NotRyan

Medlem
Börja med att förläng bana 01R/19L på Arlanda till minst samma längd som parallellbanan, 3300 m. Enbart detta kommer att öka regulariteten vid vissa väderförhållanden och vid snöröjning och underhåll så man slipper restriktioner i viktbegränsningar för denna bana. Förstår inte riktigt varför man inte satsade på detta när banan byggdes.

Skulle det bli trångt på Arlanda går det ju att flytta över mycket av Brommas trafik till Skavsta. Det kommer ju att finnas snabba förbindelser dit när Ostlänken är klar.
Har det inte att göra med alla NIMBYs i Väsby. Dom har ju fört ett "jäkla liv" om just 01R/19L.
 
Toppen