Senaste nytt

Möjlighet att ändra biljett samma dag med British Airways

agehall

Medlem
Absolut, men vad menar du är skillnaden? På inventory som finns hos Bremen mot den som ExpertFlyer visar? Självklart kan vi inte ändra om det inte finns plats, men det borde vara lönlöst att ringa Bremen om ExpertFlyer visar J0 eller hur, trots om det skulle stå t.ex. Y4? Kom också ihåg att när incheckning öppnar så är flighten under Airport Control.

Jag vill bara förstå logiken i resonemanget, för jag saknar visst någon detalj här.
Expertflyer är bra när man ska köpa en biljett. Om man faktiskt vill veta hur många lediga stolar som finns ombord vid ett givet tillfälle måste man fråga flygbolaget. Vad de vill sälja och vad som faktiskt finns tillgängligt behöver inte vara samma sak även om det kan råka vara det.

Hade det inte varit en tidig morgonflight så skulle jag nog ha tyckt att expertflyer var tillräckligt säkert men när det handlar om att man måste gå upp i ottan för att eventuellt komma med en flight skulle iallafall jag ta det säkra före det osäkra och ringa.
 

011430121

Medlem
Är det när incheckningen öppnar man kan ändra till en annan avgång, eller efter midnatt
Är bokad på BA780 avgår 13:25 skulle vilja åka BA776 som går 07:15
Hur gick det?
Inga problem bokade om på nätet 04:00.
Fanns ingen möjlighet att byta säte fick 7D, fanns inget annat som var ledigt i C.
 
  • Gilla
Reactions: doc

Senator

Moderator
Expertflyer är bra när man ska köpa en biljett. Om man faktiskt vill veta hur många lediga stolar som finns ombord vid ett givet tillfälle måste man fråga flygbolaget. Vad de vill sälja och vad som faktiskt finns tillgängligt behöver inte vara samma sak även om det kan råka vara det.

Hade det inte varit en tidig morgonflight så skulle jag nog ha tyckt att expertflyer var tillräckligt säkert men när det handlar om att man måste gå upp i ottan för att eventuellt komma med en flight skulle iallafall jag ta det säkra före det osäkra och ringa.

Då har jag ett konkret exempel till, denna gång med lite nödläge ;)

Fredag den 30:e december hade jag bokat 2x + INF på BA771 som avgår 07.25. Junior hade varit rätt sjuk under veckan, efter ett besök i Sveriges bacill- och viruspool nummer 1: den öppna förskolan. Ombokning 23.59 kvällen innan = 10.000kr. Ombokning 00.01 samma dag = gratis. Jag bestämde mig för att dokumentera transaktionerna så att mitt tips är erfarenhetsbaserat och inte åsiktsbaserat. Jag skulle hävda att med nu 5 konkreta exempel där jag direkt kollat ExpertFlyer och matchar mot vad som går att boka om, så tror jag vi närmar oss fakta när det stämmer 100% varje gång :)

Jag kliver upp 00.20:
BA771 07.25 visar J6 C2 (vår flight)
BA777 11.40 visar J1 C0
BA779 15.00 visar J2 C0
BA781 18.00 visar J3 C0
BA783 20.40 visar J8 C3
Så jag får upp alternativet att boka om till BA779, 781 och 783. Inte BA777. Ganska logiskt eller hur? Men inte bara det, när jag har bokat om till BA779 säger ExpertFlyer:
BA771 07.25 visar J8 C2
BA777 11.40 visar J1 C0
BA779 15.00 visar J0 C0
BA781 18.00 visar J3 C0
BA783 20.40 visar J8 C3

På hemresan ville vi boka om från
BA782 15.40 till BA780 13.20. Den visade J0 hela dagen och jag loggade på BA.com 3x för att kolla, och NO var svaret.

Så om ingen kan komma med andra fakta som motbevisar denna koppling kommer min rekommendation, baserat på nu 5 konkreta exempel vara att:
1. Ombokning kan bara ske samma datum, och gäller för avresor mellan 00.01 och 23.59
2. Det måste finnas säljbara platser i kabinen, men inte samma bokningsklass. Därmed är ExpertFlyer pålitlig som källa om man vill kolla innan
3. Men det kan som i mitt tillfälle (behövt göra det två gånger) samt @011430121 att du behöver kliva upp efter midnatt för att ändra en tidig avgång dagen efter
 

Senator

Moderator
Var er bokning i C eller J ?

Nej, billigaste I-klass. Villkoren som står på BA.com glömde jag ta en skärmdump av klockan 00.20 ;) Men det står tydligt att det måste finnas plats i kabinen, men det står ingenting om bokningsklass. Så när det är samma dag, verkar man bara titta på om det finns platser i kabinen oberoende av bokningsklass.
 

Canadien

Medlem
Nej, billigaste I-klass. Villkoren som står på BA.com glömde jag ta en skärmdump av klockan 00.20 ;) Men det står tydligt att det måste finnas plats i kabinen, men det står ingenting om bokningsklass. Så när det är samma dag, verkar man bara titta på om det finns platser i kabinen oberoende av bokningsklass.
Japp, bra tack. Jag själv kört denna några gånger med I-biljett. Bra funktion.
 

Senator

Moderator
Japp, bra tack. Jag själv kört denna några gånger med I-biljett. Bra funktion.

Det är faktisk grymt (i mån av plats). Denna gången fick jag verkligen se hur värdefullt det är med tanke på att vänta en timma sparade mig 10.000kr trots att jag fick kliva ur sängen vid midnatt :) Och det kunde jag göra med hög probabilitet baserat på data från ExpertFlyer.
 
  • Gilla
Reactions: doc

mha321

Medlem
Det är faktisk grymt (i mån av plats). Denna gången fick jag verkligen se hur värdefullt det är med tanke på att vänta en timma sparade mig 10.000kr trots att jag fick kliva ur sängen vid midnatt :) Och det kunde jag göra med hög probabilitet baserat på data från ExpertFlyer.
Nu vet vi alltså för vilket pris @Senator kliver ur sängen... #konsultdebitering
 

agehall

Medlem
2. Det måste finnas säljbara platser i kabinen, men inte samma bokningsklass. Därmed är ExpertFlyer pålitlig som källa om man vill kolla innan
Du fortsätter misstolka detta. Expertflyer kan absolut visa hur många faktiska stolar som finns, men den kan också visa nästa veckas korrekta lottorad. Problemet är att detta inte behöver vara 100% korrekt eftersom siffrorna visar vad bolagen vill sälja, inte hur många stolar som finns kvar. Ofta kan detta betyda precis samma sak, men inte alltid.

Om man börjar övertolka siffrorna så kommer man förr eller senare att hamna i problem. Det är något som både du och jag vet och vi är även rutinerade nog att hantera sådana problem. Men som generell rekommendation, med tanke på att många här kanske inte är riktigt lika rutinerade, så anser jag att det är fel att ge rekommendationer som bygger på övertolkning av information. Med andra ord - tillgänglighet enligt EF är troligen ett nödvändigt men inte ett tillräckligt krav.
 
Toppen