Senaste nytt

Möjlighet att ändra biljett samma dag med British Airways

Homer

Medlem
Går numera att köpa enkel för 1883kr utan att trixa

IV2HO

ONE-WAY-ONLY fare, booking code I
Covers ARN-LHR (Business)

RESERVATIONS ARE REQUIRED FOR ALL SECTORS.
TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 3 DAYS AFTER
RESERVATIONS ARE MADE.


Jag har missat detta.

Changes
Time/date changes permitted at any time before each flight departure for a change fee of 1240 SEK
or an upgrade fee of 1240 SEK plus any difference in fare.
Free changes on the day of departure provided changes are for same date/cabin/route/airport.
Changes subject to availability. Fees apply per ticket.
 

agehall

Medlem
Same day changes introducerades för ett tag sedan. Det kan vara riktigt användbart i vissa situationer - kan tex se mig själv boka lite längre layovers på hemresor och om man sedan inte känner för det så kan man försöka komma hem tidigare.
edit: Kollade upp detta mer med anledning av @AABack2ARN's fråga nedan och det verkar som att det bara gäller point-to-point, så inga anslutningar. :(
 
Last edited:

Senator

Moderator
Same Day Changes är grymt. Verkar som det inte kräver plats i samma bokningsklass när Check-in har öppnat. Jag hade en hemresa nu i juli och ExpertFlyer visade J1 C0 D0 R0 I0 och jag hade bokat I-klass. Efter midnatt gick det att checka in för avresa kl 07.00.
 

AABack2ARN

Medlem
Same Day Changes är grymt. Verkar som det inte kräver plats i samma bokningsklass när Check-in har öppnat. Jag hade en hemresa nu i juli och ExpertFlyer visade J1 C0 D0 R0 I0 och jag hade bokat I-klass. Efter midnatt gick det att checka in för avresa kl 07.00.

Hur mycket ville de ha betalt för det?

Gäller detta även när man har ett anslutningsflyg från London och kommer från ett långdistansflyg? Eller gäller detta fares inom Europa eller enbart till/från London?
 

agehall

Medlem
Hur mycket ville de ha betalt för det?
Det är gratis.

Gäller detta även när man har ett anslutningsflyg från London och kommer från ett långdistansflyg? Eller gäller detta fares inom Europa eller enbart till/från London?
edit: Nej, det gäller tyvärr bara point-to-point.

edit 2: Ska förtydliga att detta inte heller gäller alla biljetter. Så det går inte att boka en billigaste ekonomiklass och tro att man ska ha rätt att byta flight hursomhelst samma dag.
 

Dr. Miles

Expert
Same Day Changes är grymt. Verkar som det inte kräver plats i samma bokningsklass när Check-in har öppnat. Jag hade en hemresa nu i juli och ExpertFlyer visade J1 C0 D0 R0 I0 och jag hade bokat I-klass. Efter midnatt gick det att checka in för avresa kl 07.00.
Det låter som SAS Plus inom Europa fast bättre.
Med SAS Plus biljett inom Europa kan man ofta ändra till tidigare avgång gratis vid gaten men inte vid check in om det inte finns ledig plats i samma bokningsklass.

Jag har uppfattat att British Airways "same day change" policy på vissa biljetter gäller även vid check in så länge det finns säljbar plats i samma kabinklass.
 

Homer

Medlem
Ekonomibiljetterna ändrade de reglerna för i april 2016
Plus = de med incheckad väska, går därefter att ändra samma dag utan avgift.
Förändring av "fare structure" på shorthaul ekonomibiljetter |
British Airways Trade Support | Shorthaul fares


Men "same day change" för Business måste ändrats väldig nyligt, för LHR flighter ungefär i maj i år enligt den här tråden
https://www.flyertalk.com/forum/bri...ree-same-day-changes-club-europe-now-too.html

Det intressanta är att det gäller även de billigaste Businessklass biljetterna
 
Last edited:

segra

Medlem
Det är gratis.


edit: Nej, det gäller tyvärr bara point-to-point.

edit 2: Ska förtydliga att detta inte heller gäller alla biljetter. Så det går inte att boka en billigaste ekonomiklass och tro att man ska ha rätt att byta flight hursomhelst samma dag.

Jag har läst vad du skriver @agehall men jag tänker iaf göra ett försök.

Ska testa att ändra första benet till en flight tidigare på vår CPH-LHR-DXB flight i oktober när incheckningen ändras.
Kan vara värt ett försök iaf. Har bokningsklass i på den.
 

agehall

Medlem
Testa gärna - jag har ingen erfarenhet själv, men jag misstänker att flyertalk har rätt i att det bara fungerar point-to-point.
 
Toppen