Senaste nytt

Månadshyra av bil

Senator

Moderator
Inte bättre med leasing?

Finns en del fördelar med hyrbil, lite beroende av om det skall betalas själv eller av en verksamhet. Rätt flexibelt är det också om man inte behöver en bil året runt. En hyrbil skulle kunna vara 100% avdragsgiltigt, medan en leasingbil oftast genererar flera frågor om förmånsbeskattning.

Däremot en hyrbil som används i 36 månader är en annan femma. Då kan en leasing vara bättre :) Jag gillar tanken på att hyra såhär. Perfekt för juni-augusti..
 

JimLov

Medlem
Enda anledningen till att det blev Statoil var att vi hade hyrt den här bilen helgen före och den visade sig vara hyfsat välutrustad.
D4-motor, adaptiv farthållare, lane assist, sätesvärme i baksätet osv.

@Jonas C
Vill inte leasa då det oftast är på längre tid.
3 månader kan jag sträcka mig.
Behöver bara bil medan jag har konsultuppdrag och det kan avslutas fort.
Bilhyran tas med ett privat kontantutlägg.
 

JimLov

Medlem
Sitter och kollar på Hertz nu och jag kommer lindrigare undan i pris med dom.
Lär inte vara lika välutrustad som Statoils V70 men kan köra en Jaguar XF för en lägre kostnad.
Alla mina krav åker iofs ut genom fönstret eftersom det är en manuell bensinar sedan. ;)
 

marbe166

Medlem
Sitter och kollar på Hertz nu och jag kommer lindrigare undan i pris med dom.
Lär inte vara lika välutrustad som Statoils V70 men kan köra en Jaguar XF för en lägre kostnad.
Alla mina krav åker iofs ut genom fönstret eftersom det är en manuell bensinar sedan. ;)

Automat-V70 på Hertz brukar vara välutrustade, jag har fått D3- eller D4-motorer, navigation, elmanövrerad baklucka etc. vid hyra på Landvetter iaf.
 

Valley

Medlem
Finns en del fördelar med hyrbil, lite beroende av om det skall betalas själv eller av en verksamhet. Rätt flexibelt är det också om man inte behöver en bil året runt. En hyrbil skulle kunna vara 100% avdragsgiltigt, medan en leasingbil oftast genererar flera frågor om förmånsbeskattning.

Däremot en hyrbil som används i 36 månader är en annan femma. Då kan en leasing vara bättre :) Jag gillar tanken på att hyra såhär. Perfekt för juni-augusti..

Inte riktigt.
Samma regler för hyrbilar som för leasing.
Bara 50% avdrag för moms och så är det förmånsbeskattning som gäller.
Om det inte går att hävda att den enbart används i tjänsten.
 

JimLov

Medlem
Har hyrt D2'an några gånger och jag blir vansinnig på hur slö den är.
Min körstil gör att D2'an drar mer än D4'an.
 

nota bene

Medlem
Haha, D2!

Fick en sådan vid hyra för autobahnkörning i Sverige - trots att vi bokat en högre bilkategori (men den skulle inte vara klar förrän om 3 timmar då den kommit in för sent). När vi återlämnade bilen var det oljud i den manuella växellådan p.g.a. vår körning.

Det skall vara riktiga motorer om man inte ska puttra runt i stadstrafik!
 
Toppen