Senaste nytt

Märklig pris för award till Färöarna

SK989

Medlem
Jag har kollat på en bonusresa ARN-FAE (Färöarna) den 21 - 24 april 2017. SAS ska ju börja flyga dit och de resor jag kollat på är endast med SK-flyg (SK metal). Lediga platser finns men priset är det mycket märkliga 40 000 för en t.o.r. i Go och 70 000 för en t.o.r. i Plus. Jag trodde inte det var en prissättning som egentligen finns?

En t.o.r. inom Nordic+ kostar 20 000 i Go och 30 000 i Plus och en t.o.r. mellan Nordic+ och Europa kostar 30 000 i Go och 50 000 i Plus. Färöarna står inte med i listan över destinationer i de olika zonerna, så om Färöarna ska räknas som Nordic+ eller Europa är oklart (Island t.ex. räknas till Europa även om det ligger i Norden) men oavsett vilket så är ju priset 40 000 i Go och 70 000 i Plus inget som faller i prismallen.

Någon som har någon susning om det är något fel eller om SAS har börjat med någon ny prissättning för bonusresor? Jag skulle ju kunna ringa kundservice men något säger mig att svaren här på BC sannolikt är mer trovärdiga...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Jag har kollat på en bonusresa ARN-FAE (Färöarna) den 21 - 24 april 2017. SAS ska ju börja flyga dit och de resor jag kollat på är endast med SK-flyg (SK metal). Lediga platser finns men priset är det mycket märkliga 40 000 för en t.o.r. i Go och 70 000 för en t.o.r. i Plus. Jag trodde inte det var en prissättning som egentligen finns?

En t.o.r. inom Nordic+ kostar 20 000 i Go och 30 000 i Plus och en t.o.r. mellan Nordic+ och Europa kostar 30 000 i Go och 50 000 i Plus. Färöarna står inte med i listan över destinationer i de olika zonerna, så om Färöarna ska räknas som Nordic+ eller Europa är oklart (Island t.ex. räknas till Europa även om det ligger i Norden) men oavsett vilket så är ju priset 40 000 i Go och 70 000 i Plus inget som faller i prismallen.

Någon som har någon susning om det är något fel eller om SAS har börjat med någon ny prissättning för bonusresor? Jag skulle ju kunna ringa kundservice men något säger mig att svaren här på BC sannolikt är mer trovärdiga...
Min gissning är att det räknas som kombination av Stockholm-Köpenhamn T/R (inom Norden) + Köpenhamn-Faroöarna T/R (gissningsvis inom Norden).

Men då stämmer det inte med 70.000 poäng i SAS Plus. Hmm.
Hur mycket tar de betalt ifall du söker mellan Köpenhamn - Faroöarna T/R?
 

jsn

Medlem
Vad är kostnaden med *A men inte SAS? Det känns som om de ännu inte har prissatt dessa flyg enligt SAS egen prislista utan enligt *A:s prislista...
 

Agö

Medlem
Hur mycket tar de betalt ifall du söker mellan Köpenhamn - Faroöarna T/R?
Pris som för dansk inrikes.
upload_2016-10-25_14-25-48.png
 

SK989

Medlem
Vad är kostnaden med *A men inte SAS? Det känns som om de ännu inte har prissatt dessa flyg enligt SAS egen prislista utan enligt *A:s prislista...
Om ARN-FAE vore prissatt enligt *A:s prislista skulle priset bli 40 000 i Go och 60 000 i Plus, och nu är det prissatt till 70 000 i Plus, så det stämmer inte heller...
 

SK989

Medlem
Nu har SAS ändrat i poängtabellerna och tagit med Färöarna, som hamnar i samma kategori som Danmark. Det innebär att Färöarna hamnar i Nordic+-kategorin och att en resa från Stockholm till Färöarna därmed ska kosta 20 000 i Go och 30 000 i Plus. Men när jag ska boka detta så blir priset 30 000 i Go och 50 000 i Plus. En förändring mot förra månaden då priset var 40 000 resp. 70 000 men fortfarande är priset fel sett till tabellen för vad en award inom Nordic+ ska kosta. Kanske blir det rätt pris nästa månad?
 
Toppen