Senaste nytt

Märklig händelse med infant på Norwegian flight

Once56

Medlem
Flög med American Airlines mellan Cancun och Miami i julas. Bredvid oss satt ett ungt par med sin bebis, 7-8 månader gammal. Där var det varken bälte eller babyväst som gällde. Mamman hade barnet i famnen lite hur som helst, och särskilt under starten reagerade jag på att bebin for som en vild ål i mammans famn. Andra regler där?
 

Senator

Moderator
Jag tänkte starta en tråd om olika regler och processer för olika bolag runt omkring i världen efter vår USA resa med 3 segment med American och 2 segment med United.

Amerikanska bolag lämnar inte ut väst eller säkerhetsbälte. Logiken är att man anser att skadan på ett barns torso (magregion) blir stor om något händer. Jag tänker inte kommentera deras synsätt mot den praxis som finns i Europa.

Däremot när jag läser denna tråd som är min fråga om det finns reglering/lagstiftning inom EU eller respektive länder som kräver detta, eller om det är implicita ”regler” genom processer som reglerar detta. Någon som vet och har ett verifierbar information?
 

jimZon

Medlem
Flög med American Airlines mellan Cancun och Miami i julas. Bredvid oss satt ett ungt par med sin bebis, 7-8 månader gammal. Där var det varken bälte eller babyväst som gällde. Mamman hade barnet i famnen lite hur som helst, och särskilt under starten reagerade jag på att bebin for som en vild ål i mammans famn. Andra regler där?

I USA krävs väl enbart flytväst om man flyger "coast to coast" tror jag? Annars så brukar stolsdynan vara "flytetyg". Men intressant att bälte inte är ett krav för INF.
 

jimZon

Medlem
Nu blir det trippelpost här. Planet jag flög med, EI-FHV är ju reggat på Irland och det var Spansk crew (förutom kapten och styrman som var "nordiska"). Har Transportstyrelsen tillsynsansvar där?
 

JAONHA

Medlem
Däremot när jag läser denna tråd som är min fråga om det finns reglering/lagstiftning inom EU eller respektive länder som kräver detta, eller om det är implicita ”regler” genom processer som reglerar detta. Någon som vet och har ett verifierbar information?

EU-fördning 965/2012
NCC.OP.165 Carriage of passengers
The operator shall establish procedures to ensure that:
(a) passengers are seated where, in the event that an emergency evacuation is
required, they are able to assist and not hinder evacuation of the aircraft;
(b) prior to and during taxiing, take-off and landing, and whenever deemed
necessary in the interest of safety by the pilot-in-command, each passenger
on board occupies a seat or berth and has his/her safety belt or restraint
device properly secured; and
(c) multiple occupancy is only allowed on specified aircraft seats occupied by
one adult and one infant properly secured by a supplementary loop belt or
other restraint device.
 

STO-ARN

Medlem
Jämfört med bilar på t.ex. 1960-talet, som ej hade bilbälten, så var ju en flygning på 1980-talet, med barn under 2 år/Infant förknippade med att barnet satt löst i den vuxnes knä, utan extrabälte. Detta gällde ju både t.ex. SAS och inrikesflygningar i USA. (Detta som referens till när jag flög med mina spädbarn/Infants på 80-talet.)
 
Last edited:

jimZon

Medlem
Jämfört med bilar på t.ex. 1960-talet, som ej hade bilbälten, så var ju en flygning på 1980-talet, med barn under 2 år/Infant förknippade med att barnet satt löst i den vuxnes knä, utan extrabälte. Detta gällde ju både t.ex. SAS och inrikesflygningar i USA. (Detta som referens till när jag flög med mina spädbarn/Infants på 80-talet.)

Jo, man gav ju barn alkohol för att de skulle lugna ned sig och sova bättre också. Inget jag skulle göra idag. ;)
 

Alf

Medlem
Nu är det rapporterat till Transportstyrelsen och Norwegian. Ska lista ut hur den spanska versionen av Transportstyrelsen fungerar innan jag slänger iväg ett mail dit.

Jag tror inte du behöver fundera på vilka andra länders myndigheter du skall skicka rapport till. Det borde Transportstyrelsen ta hand om. Om inte borde dom meddela dej vilket lands tillsynsmyndighet som är ansvarig så du kan vända dej dit.
 

Hafermann

Medlem
Jag tänkte starta en tråd om olika regler och processer för olika bolag runt omkring i världen efter vår USA resa med 3 segment med American och 2 segment med United.

Amerikanska bolag lämnar inte ut väst eller säkerhetsbälte. Logiken är att man anser att skadan på ett barns torso (magregion) blir stor om något händer. Jag tänker inte kommentera deras synsätt mot den praxis som finns i Europa.

Däremot när jag läser denna tråd som är min fråga om det finns reglering/lagstiftning inom EU eller respektive länder som kräver detta, eller om det är implicita ”regler” genom processer som reglerar detta. Någon som vet och har ett verifierbar information?
Detsamma gällde för ett år sen när vi flög Thai CPH-BKK med dåvarande ettåring. Personalen menade att de ej delar ut bälte eftersom de är säkrare för barnet utan. Vi upplevde detta som olustigt och skulle pga deras policy välja att inte flyga med dem framöver om vi hade haft infant.
 
Toppen