Senaste nytt

Lyxhotell och lyxresorter - En introduktion

Lärde mig för några år sen att det där med stjärnor beror mest på ett antal objektiva rekvisit, har hotellet tvättservice? Är receptionen öppen 24h? etc.
Däremot den där subjektiva känslan av lyx, som sitter mer i design och bemötande, gick tydligen inte att mäta i stjärnor..
Vad tycker jag själv om lyxhotell? Ibland kan just nämnd personalfaktor om typ 4 på varje gäst bli lätt enerverande. Speciellt om beläggningen är låg och personalen uttråkad, då kan de lätt börja gå till excesser i ambition att visa vad de går för.......
...

Som med lyxrestauranger så är själva idén att man inte skall känna sig påpassad, att det skall vara en privat och bekymmersfri upplevelse, allt ifrån att de skickar upp skorna till rummet när du köper flip-flops, till att när du hyr en bil eller bokar en helikoptertur så behöver du i princip bara säga till vad och när, utan att svara på en miljon frågor och vänta halva dan, eller bara dra ett mail om det. Och när man strular till saker och ting, så fixar de, och får en samtidigt att känna att det inte är ett problem.

Om man känner sig påpassad så spelar de egentligen inte i den serien, utan tar bara för mycket betalt.
 

kristerj

Medlem
Tycker du verkligen det? Personligen kände jag att det inte var mycket för världen när jag gick igenom och spanade där. Fast rummen kanske såg och ser lite bättre ut ;)
Det är svårt att definiera exakt vad som är ett lyxhotell, det beror säkert på ens egna erfarenheter. Förutom själva standarden på rummen och hotellets faciliteter, så tycker jag att det ska vara stora ytor och glest med gäster. Några andra saker som gör ett hotell till lyxhotell för mig:
- Butler eller åtminstone våningsbutler
- Personalen lär sig ditt namn när du checkat in

När det gäller Shangri-la i BKK så tycker jag att själva Shangri-La inte uppfyller dessa kriterier, medan Krungtep delen gör detta, även om det inte är det kanske inte är det bästa exemplet på ett lyxhotell.
 

JacobGBG

Medlem
Hur ser ni på Park Hyatt och Shangri-La?

Individuellt, Park Hyatt i Milano t.ex. är ett ställe med rejäl stil och klass medans Park Hyatt Washington är inte mycket mer än ett business hotel. Däremot så är jag ordentligt nyfiken på Park Hyatt New York som öppnar imorgon Augusti 12.
 
Lånar denna tråd då jag inte hittar någon bättre tråd och har en del funderingar vad alla ni i forumet anser och kan komma med värdefull input. Vilken lyxhotellkedja skall man egentligen satsa på för att få bästa värde av status förmåner etc. Är som sagt helt såld på bra hotell och har haft förmånen att bo på några bra hotell som tex chateau d ór i Eze, Raffles Seychellerna, Ritz-Carlton langkawi, four Seasons Langkawi, snart åker vi till filippinerna och kommer bo totalt 10 nätter på Shangri-La i cebu och boracay, ytterligare en award är inbokad i december till seychellerna och funderingarna går mot four season på Mahe och desroches island. Har ca 500 000 eurobonus poäng så det finns stora förutsättningar att fortsätta åka på några trevliga resor världen över och fortsätta satsa på bra boenden. Four season har ju inget statusprogram om jag fattat allt rätt. Hur gör ni ?
- bokar ni via hotellens hemsidor
- bokar ni på hotels.com via sas.se för att få många ytterligare eurobonuspoäng
- bokar ni via agent typ virtouso för att få förmåner
- vilken kedja föredrar ni tänker att det skall finnas utrymme för såväl sol och bad på exotiska resmål samt storstads semester
- andra tankar kring denna viktiga fråga tas tacksamt emot
edit finns det en bättre tråd än denna får moderator gärna flytta dessa rader dit. Edit 2 detta är ingen undersökning utan genuint intresserad av bästa möjliga kedja och värde
 
  • Gilla
Reactions: Gus

TP12

Medlem
Lånar denna tråd då jag inte hittar någon bättre tråd och har en del funderingar vad alla ni i forumet anser och kan komma med värdefull input. Vilken lyxhotellkedja skall man egentligen satsa på för att få bästa värde av status förmåner etc. Är som sagt helt såld på bra hotell och har haft förmånen att bo på några bra hotell som tex chateau d ór i Eze, Raffles Seychellerna, Ritz-Carlton langkawi, four Seasons Langkawi, snart åker vi till filippinerna och kommer bo totalt 10 nätter på Shangri-La i cebu och boracay, ytterligare en award är inbokad i december till seychellerna och funderingarna går mot four season på Mahe och desroches island. Har ca 500 000 eurobonus poäng så det finns stora förutsättningar att fortsätta åka på några trevliga resor världen över och fortsätta satsa på bra boenden. Four season har ju inget statusprogram om jag fattat allt rätt. Hur gör ni ?
- bokar ni via hotellens hemsidor
- bokar ni på hotels.com via sas.se för att få många ytterligare eurobonuspoäng
- bokar ni via agent typ virtouso för att få förmåner
- vilken kedja föredrar ni tänker att det skall finnas utrymme för såväl sol och bad på exotiska resmål samt storstads semester
- andra tankar kring denna viktiga fråga tas tacksamt emot
edit finns det en bättre tråd än denna får moderator gärna flytta dessa rader dit. Edit 2 detta är ingen undersökning utan genuint intresserad av bästa möjliga kedja och värde

Bara några korta inledande reflektioner. Väljer ofta destination först och sen googlar efter bästa hotell i området vilket brukar ge en del listor av varierande kvalitet men man ser ofta att vissa namn återkommer och blir shortlistade. Nästa steg är att hitta recensioner på dessa hotell på sidor jag litar på, flyertalk, Telegraph odyl.

Nästa steg - kan jag boka någon av dessa med poäng, behöver jag stays/nätter i någon kedja, verkar de hotell som inte hör till någon kedja mkt "roligare". Kollar priserna på respektive hotells hemsida och någon "agent"sida som har tillgång till Virtuoso och liknande program (Four Season som du nämner har tex. preferred partner: https://onemileatatime.com/guides/four-seasons-preferred-partner/ ). Brukar byta hotell efter 4-5 dagar om det finns flera intressanta i området, kan ju vara bra för att fler credits (ex. USD 100 per stay) att spendera, gör att man kan använda fler 4-4-3, 5-4-4, 3-4-2-erbjudanden som ofta finns med Vrituoso, Impresario odyl.
 

Tonton

Medlem
Lånar denna tråd då jag inte hittar någon bättre tråd och har en del funderingar vad alla ni i forumet anser och kan komma med värdefull input. Vilken lyxhotellkedja skall man egentligen satsa på för att få bästa värde av status förmåner etc. Är som sagt helt såld på bra hotell och har haft förmånen att bo på några bra hotell som tex chateau d ór i Eze, Raffles Seychellerna, Ritz-Carlton langkawi, four Seasons Langkawi, snart åker vi till filippinerna och kommer bo totalt 10 nätter på Shangri-La i cebu och boracay, ytterligare en award är inbokad i december till seychellerna och funderingarna går mot four season på Mahe och desroches island. Har ca 500 000 eurobonus poäng så det finns stora förutsättningar att fortsätta åka på några trevliga resor världen över och fortsätta satsa på bra boenden. Four season har ju inget statusprogram om jag fattat allt rätt. Hur gör ni ?
- bokar ni via hotellens hemsidor
- bokar ni på hotels.com via sas.se för att få många ytterligare eurobonuspoäng
- bokar ni via agent typ virtouso för att få förmåner
- vilken kedja föredrar ni tänker att det skall finnas utrymme för såväl sol och bad på exotiska resmål samt storstads semester
- andra tankar kring denna viktiga fråga tas tacksamt emot
edit finns det en bättre tråd än denna får moderator gärna flytta dessa rader dit. Edit 2 detta är ingen undersökning utan genuint intresserad av bästa möjliga kedja och värde
Off topic - starkt ändå att bumpa en nästan 10 år gammal tråd :D
 
De sidor jag brukar kolla är Amex Fine Hotels & Resorts, Cube-travel.de, virtuoso, SLH (som nu samarbetar med Hilton) och LHW, och hotellens egna sidor.

Och sedan bokar jag där jag får bäst pris/prestanda. Ofta blir det LWH eller Virtuoso/Cube-Travel, och så stör jag mig på amex site'en som loggar ut mig hela tiden ;)
 

igelkotten

Medlem
Jag väljer resmål efter var jag vill åka / kan åka och sedan letar jag efter hotell i området. Kollar alltid Amex FHR för att snabbt se vilka topphotell som finns, och läser recensioner likt @TP12 nämner. Jag har vissa kedjor jag gillar bättre än andra, men hittills så har mina resmål varit så spridda att det nog inte finns någon kedja jag bott på fler än en gång på av lyxhotellen. Dessutom är det ju kul att testa lite olika.

Dessutom är det ju så att på vissa resmål vet jag med mig att jag inte kommer vara på hotellet så mycket, och då går jag ner en klass oftast.
 

Taggen

Medlem
Kan nämna whatahotel.c*m som en bra site a la classictravel som kan boka med de flesta lyxhotell och är med i deras olika program för uppgraderingar etc. De går att t.ex. att boka Aman, Four Seasons, Maybourne Group, Oetker Collection osv. med förmåner. En uppgradering på ett Aman hotell kan ju bli värd en hel del pengar.
 
Toppen