Senaste nytt

LYR, Longyearbyen, Svalbard - tips?

OnlyAFool

Medlem
Hej! Jag kan väcka den här tråden till liv igen igenom ett tips. Hade nu i idag
bokat en resa med Henningsen till Barentsburg, var riktigt dåligt väder i morse. Blåste över 30 kt i byarna har jag för mig (jag kollade metar från flygplatsen). Men vi fick höra "vi behöver nästan aldrig ställa in". Så vi hoppade på båten med alla andra. Men efter ca 45 minuter behövde vi vända för att nästan hela båten var sjösjuk. Och att kapten sa att vi ej skulle klara att lägga till i Barentsburg. Jag stod utomhus och mådde ganska bra pga att jag andades den friska luften och studerade sjöfåglar. När vi väl var tillbaka bjöd de på lunchen som utlovat. Men det är här min lilla varning kommer in. Enligt deras regler så får man bara pengarna tillbaka om turen ställs in helt. Här blev en 10 timmars tur ca 3 timmar. Alltså inga pengar tillbaka. Jag vet vad jag gav mig in på, jag vet att det är en risk som man får ta. Men jag fick lite grann en känslan av att de visste att turen ej skulle gå att genomföra. Men att de ändå seglade ut bara för att ej behöva betala tillbaka några pengar. Men jag förstår dem. Är jättesvårt att planera ute aktiviteter. Men jag har 3 förslag, som hade fått mig som kund att känna mig gladare. Antingen halva summan tillbaka för att turen blev (ca halva tiden), eller platser till nästa dags tur (om det fanns biljetter kvar) eller slutligen rabatt på en framtida tur. Turen kostade 2000 norska, så inte super billig.

Så att boka en tur i förväg, kan vara vanskligt. Kanske bättre att vänta tills dagen innan och studera väderprognosen noggrant. Då med risken att den är slutsåld, fast 2000 norska kronor rikare, vilket räcker till en trevlig middag på Huset :)
 

Attachments

  • IMG_20161015_164956.jpg
    IMG_20161015_164956.jpg
    86,5 KB · Visningar: 268
Från: Promenera till/från flygplatsen på Svalbard. En dålig idé? | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
@Jonas C Jag tycker du ska hyra en bil under de få timmar du är där. Du hinner köra i princip alla vägsträckor som finns, inklusive den lite "längre" in i Adventdalen och upp till gruva 7 där du har ganska nice utsikt. Med tanke på hur kort tid du är där hinner du med bil se relativt mycket.

Antingen hyr du en via Arctic Autorent, eller om du är på en budget kan du alltid fråga i fb-gruppen om någon kan låna ut sin bil några timmar mot nån hundring och typ mjölk eller färsk frukt (som är skitdyrt där) eller öl (som är ransonerat).

Arctic Autorent AS | Verdens nordligste bilutleie
Logg inn på Facebook | Facebook

Svalbard Museum LÄNK

Hundsläde på hjul LÄNK

Noterar att flera båtturer börjar gå i juni, men visst borde det finnas några sådana i maj?

Eftersom jag alltid hävdar bilens fördelar - hyr en bil och åk utmed kustlinjen mellan Adventsdalen och Björndalen och kika efter Svalbardrenar och fjällrävar.

Jag ska till Svalbard i slutet på februari över en helg.
Jag har kollat på skoterturer men en dag kostar runt 3-4000 NOK, längsta turen verkar vara upp mot 15 mil (om det inte står fel i beskrivningen) och varar 6-8h. En sån längre dag så tror jag det är värt det.
Hyrbil från Arctic Autorent AS en helg ligger på ca 2-2500 NOK eller 1-1500 för en dag.
Finns de ens vägar så man kan känna att man utnyttjar en bil under hyrtiden?


Jag vill göra en av dom sakerna, hade gärna gått en vandring också men har inte kollat upp det så mycket än.
Har någon lite mer aktuella tips än från 2016 ? Eller det kanske inte har hänt så mycket där uppe sen dess :p
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Från: Promenera till/från flygplatsen på Svalbard. En dålig idé? | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor




Jag ska till Svalbard i slutet på februari över en helg.
Jag har kollat på skoterturer men en dag kostar runt 3-4000 NOK, längsta turen verkar vara upp mot 15 mil (om det inte står fel i beskrivningen) och varar 6-8h. En sån längre dag så tror jag det är värt det.
Hyrbil från Arctic Autorent AS en helg ligger på ca 2-2500 NOK eller 1-1500 för en dag.
Finns de ens vägar så man kan känna att man utnyttjar en bil under hyrtiden?


Jag vill göra en av dom sakerna, hade gärna gått en vandring också men har inte kollat upp det så mycket än.
Har någon lite mer aktuella tips än från 2016 ? Eller det kanske inte har hänt så mycket där uppe sen dess :p


Finns ingen anledning till hyrbil.

Har själv varit där i slutet av februari över en helg en gång. Vi gjorde följande aktiviteter:
  • Hundspann
  • Besök i isgrotta (samtidigt som hundspannet)
  • Skotertur

Min allmänna rekommendation är att gå upp tidigt för att göra aktiviteter och på kvällarna njuta av det som Longyearbyen har att erbjuda. Finns relativt många bra hak där faktiskt.
 
Finns ingen anledning till hyrbil.

Har själv varit där i slutet av februari över en helg en gång. Vi gjorde följande aktiviteter:
  • Hundspann
  • Besök i isgrotta (samtidigt som hundspannet)
  • Skotertur

Min allmänna rekommendation är att gå upp tidigt för att göra aktiviteter och på kvällarna njuta av det som Longyearbyen har att erbjuda. Finns relativt många bra hak där faktiskt.

Tack !
Åkte förbi en gård som hade slädhundar när jag var i svalbard förra sommaren, jag var glad att dom var bakom ett stängsel :p så åka släde har jag typ uteslutit men jag får kanske tänka om lite.
Något speciellt hak du tänker på ? Jag besökte bara Karlsberger Pub när jag var där, bra ställe med mye whiskey
 

ulagun

Medlem
Slädhundarna = huskys och alaskan är de mest gosiga och kärvänligaste hundar du någonsin kan träffa. Efter en häftig hundspanntur med syskonbarn 11 och 13 år satte de sig mitt bland hundarna. Blev bokstavlig överfallna av lyckliga jyckarna .Att de sedan luktade lurk efter allt slickande och klappande fick vi ta.
 

Anders R

Medlem
Vi körde hundsläde med Green Dog till isgrotta uppe på glaciären kan verkligen rekommenderas jag var skeptisk innan men det var en kanon upplevelse hade med dottern 8 år hon älskade det.

Åkte med Better Moments på deras tur till östkusten var en lång dag men mycket bra och proffsig firma kan rekommendera dom... åkte på deras valrossafari också.

Ska dit igen början på Mars har bokat en 2 dagars skotertur med övernattning på hotel Tulpan i Pyramiden vi åker med ryssarna som äger Barentsburg deras resebyrå Go Artica får se hur det blir ska försöka skriva en reserapport på det efter..
 

fly4fun

Medlem
Hyrbil är helt bortkastade pengar. Förutom några kolgruvor i utkanten av Longyearbyen finns absolut ingenstans att åka. I alla köpta/bokade aktiviteter ingår transport till och från hotellet.

Lägg inte pengar på hotell utan på aktiviteter istället. Longyearbyen är i sig ganska tråkigt, smutsigt och nästan sunkigt. Vill man uppleva Svalbard ska man ge sig iväg på utflykter/aktiviteter.

Jag har åkt på utflykter med 5 olika bolag och alla har varit 100% seriösa och 100% fantastiska. Heldags skotertur är jättekul och man får se mycket av Svalbard, men förvänta dig inte att se Isbjörn. Inom 2-3 mils raide från Longyearbyen är dom extremt ovanliga, även om man ska ha full respekt för att dom kan finnas där. Kommer man längre bort så ökar chansen att se isbjörn men fortfarande behövs en hel del tur. Jag har hört att ungefär 2% av besökarna till Svalbard får se isbjörn.

Själv träffade jag den här killen i juni förra året (under mitt 4:e besök på ön). Om 2 veckor är det dags igen!

upload_2020-1-20_11-6-56.png


Video från skotertur till östkusten

Bästa restaurangen - Kroa - Restaurant Kroa Svalbard
 
Last edited:

Delayed

Medlem
Själv träffade jag den här killen i juni förra året (under mitt 4:e besök på ön). Om 2 veckor är det dags igen!
Har ni bestämt någon aktivitet eller träffas ni bara och ser hur relationen utvecklas? :p

Skämt åsido. Mäktigt! Hur nära var ni? Var ni ute för att försöka hitta isbjörnar eller dök han bara upp? Kändes det hotfullt eller bara ovant?
 

fly4fun

Medlem
Har ni bestämt någon aktivitet eller träffas ni bara och ser hur relationen utvecklas? :p

Skämt åsido. Mäktigt! Hur nära var ni? Var ni ute för att försöka hitta isbjörnar eller dök han bara upp? Kändes det hotfullt eller bara ovant?

Jag var på veckolång kryssning runt Svalbard. Just den isbjörnen hittade vi Tempelfjorden utanför Pyramiden. Vi kom dit första kvällen och såg isbjörnen som en liten prick på flera kilometers avstånd. Nästa morgon blev vi väckta av guiderna som sa att nu var isbjörnen på väg mot vår båt. Bredvid vår båt var det en mängd vitvalar och det var troligen dessa som isbjörnen kände lukten av och var ute efter. Så efter frukost sjösatte vi gummibåtarna och gav oss ut på en liten tur. Isbjörnen som hade 100% fokus på vitvalarna följde isgränsen mot oss och helt plötsligt stod den typ 12-15m från våra gummibåtar. En sjukt häftig upplevelse och vi kom ovanligt nära. Kändes aldrig det minsta farligt. Till och med guiderna som varit med många gånger sa att det var ovanlig nära. Det är strikt emot reglerna att följa efter en isbjörn vilket gör att man sällan kommer så nära. I detta fall så var det isbjörnen som kom till oss - eller vitvalarna runt oss.

upload_2020-1-20_14-24-8.png


upload_2020-1-20_14-17-46.png


upload_2020-1-20_14-18-8.png


upload_2020-1-20_14-18-41.png


upload_2020-1-20_14-23-18.png


upload_2020-1-20_14-25-3.png


2 dagar senare såg vi en isbjörn till precis utanför norra kusten vid 79,7 grader nord, men där var vi några hundra meter ifrån den.

upload_2020-1-20_14-38-3.png


upload_2020-1-20_14-31-28.png


upload_2020-1-20_14-32-9.png


Hittade även lite valrossar och grönlandssäl på samma ställe

upload_2020-1-20_14-33-17.png


upload_2020-1-20_14-33-52.png


Och så lite midnattssol när vi vände söderut igen - kl. 23:59 9 juni 2019 - 79 grader nord

upload_2020-1-20_14-35-21.png
 

Attachments

  • upload_2020-1-20_14-36-43.png
    upload_2020-1-20_14-36-43.png
    355,7 KB · Visningar: 152
Toppen