Lynk & Co: delning/bilpool

Diskussion i 'Hyrbilar' startad av EgOscar, 23 September 2020.

1. Morgan

Morgan Medlem

Nej absolut inte. Den hade användbart batteri på 6,4 kWh och fick ut 2,0-3,5 mil beroende på temperatur (modellår 2018).

Min nuvarande elbil, ID3, har jag snittat drygt 1,7 kWh/mil med sedan april. Den körningen som beskrivs ovan fixar jag nog på 1,3 kWh/mil, men finns snålare elbilar som gör det kring 1,0 kWh/mil.

Sir Lemon gillar detta.
  2. Sir Lemon

Sir Lemon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I see. Vad är slutsatsen av det, att Lynk är bra eller dålig?

3. Morgan

Morgan Medlem

Slutsatsen är att 14 kWh el i laddhybrid är riktigt bra. Har man möjlighet att ladda hemma och använder bilen för tex jobbpendling behöver man inte tanka ofta!

Sir Lemon gillar detta.
  4. And Ve

And Ve Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Slutsatsen gällde egentligen räckvidden, och den är bra för en PHEV och underlevererar inte jämfört med vad Lynk&Co säger.

Sir Lemon och Morgan gillar detta.
  5. Hachans

Hachans Medlem

Om förbrukningssiffran stämmer är den detsamma som på min gamla Prius från 2006 som inte är en PHEV. Det är faktiskt inte imponerande alls för en sprillans ny bil.

Och om du kom de första 20 km på enbart el, så innebar det att den drog 0,56 när du körde på bensinen senare resterande 50km. Vilket inte är något stjärnresultat precis.

Men funktionaliteten du beskriver är ju så en hybrid fungerar. B är motorbromsläget vilket gör att extra motstånd sätts in för att bromsa dig med elmotorerna. Hybrider körs i D för att undvika ryckig körning.

Sir Lemon och Berglund gillar detta.
  6. And Ve

And Ve Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tror du missförstått. Den drog alltså 0.04L/mil på en resa på nästan 7 mil.

Jag kanske borde använda mig av L/mil men nu skrev jag bara L/100km för att det blir så många decimaler annars.

Sir Lemon gillar detta.
  7. Hachans

Hachans Medlem

Äsch, decimaler hit eller dit! ;) Jag läste fel!

Då är det ju bättre!

Sir Lemon gillar detta.
  8. EgOscar

EgOscar Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu har jag kört min i några veckor. Jag gillar bilen, rolig att köra, påminner om XC40 som jag hade tidigare men något större. Man får mycket nyfikna frågor om bilen från folk. :) Tråkigt att delning ej ännu fungerar ännu. Jag hade en incident när laddkabeln fastnade vid laddning och ej släppte, detta hände när jag endast hade den "lilla" nyckeln med, trots försök till stäng/öppna med appen på telefonen flera gånger så ville inte sladden släppa och jag fick låta bilen stå. Detta hände efter 20:00 så det fanns ingen support på plats och vägassistans hade ingen kunskap alls kring bilen överhuvudtaget och kunde inte stödja. Ni som vill vara helt säkra på tillförlitlighet bör ha i åtanke att kundservicen inte är så uppbyggd ännu.

Jag lämnar tillbaka bilen nu om några veckor. När delningen kommer igång hoppas jag på att hyra per timme och dag.

GOTBound, airac och Sir Lemon gillar detta.
  9. Gargamel

Gargamel Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nån fler som har fått sin bil levererad? Jag har fick mailet om att de ville ha mer uppgifter för ca 3 veckor sedan och kunde då välja att jag önskar bil from september (fortfarande intresseanmälan, inte beställning).

Sir Lemon gillar detta.
  10. P-L

P-L Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi får vår nästa vecka! Fick beställningsmail för ca 2 veckor sen och vi stått i kö sen april.

Gargamel och Sir Lemon gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!