Senaste nytt

Lynk & Co: delning/bilpool

Dbodenfo

Medlem
Vad jag förstår köper man en bil som man sen kan dela med andra - bara att Lynk har egen designade bilar.

Jag tror dessvärre att Lynk inte kommer bli en stor hit i Sverige men andra länder med inte lika mycket bil pooler kan det nog bli en hit.
 
Vi har tänkt att hyra bil i +1 månad i sommar, och jag har kollat runt utan att hitta något bra.

Sen läste jag här om Lynk o Co. Är det någon som har någon erfarenhet?
Jag har räknat lite och om man tar en månadshyra, så betalar man 5500 SEK för 125 inkluderade mil.

Sedan kostar det 1,50 SEK/km. Säg att man kör 100 mil extra. Då landar man på totalt 7000 SEK för en månad.

Det känns ju nästan för bra. Vad är haken?
Vad jag förstått heter bilmodellen Lynk o Co 01. Det kanske är den som är haken...?

Någon som har erfarenhet?
 

GOTBound

Medlem
Vi har tänkt att hyra bil i +1 månad i sommar, och jag har kollat runt utan att hitta något bra.

Sen läste jag här om Lynk o Co. Är det någon som har någon erfarenhet?
Jag har räknat lite och om man tar en månadshyra, så betalar man 5500 SEK för 125 inkluderade mil.

Sedan kostar det 1,50 SEK/km. Säg att man kör 100 mil extra. Då landar man på totalt 7000 SEK för en månad.

Det känns ju nästan för bra. Vad är haken?
Vad jag förstått heter bilmodellen Lynk o Co 01. Det kanske är den som är haken...?

Någon som har erfarenhet?

Bilen i sig är inte haken.
Är det inte en viss uppsägningstid också, men skall du ha längre än en månad borde det ju inte varandra problem.
 
Bilen i sig är inte haken.
Är det inte en viss uppsägningstid också, men skall du ha längre än en månad borde det ju inte varandra problem.

Nja, vad jag förstår kan bilen sägas upp efter en månad. Det står "Behåll bilen för alltid eller avbryt medlemskapet, du registrerar dig bara för en månad åt gången."

Vet du något om bilen? Vad är det för något?
Jag har läst att det är Geely som ligger bakom
 

GOTBound

Medlem
Nja, vad jag förstår kan bilen sägas upp efter en månad. Det står "Behåll bilen för alltid eller avbryt medlemskapet, du registrerar dig bara för en månad åt gången."

Vet du något om bilen? Vad är det för något?
Jag har läst att det är Geely som ligger bakom

En Volvo XC40 omdesignad och rekalibrerad för att passa den kinesiska marknaden. Kanske inte det mest engagerande man kan köra, men för att ha en kortare tid är det säkert helt OK.

En väldig pedagogisk jämförelse när det gäller XC40 och Lynk Co 01 är Volvo V40 jämfört med en Ford Focus under den tid som Ford ägde Volvo Cars. Copy paste på det upplägget helt enkelt.
 

EgOscar

Medlem
"Haken" är att du behöver ha lite tur att får din bil levererad till just det datum du vill ha den, de har väl inte riktigt börjat levererats än och du kan sätta upp dig på en intresselista men inga garantier att du får en bil och på ett exakt datum. Göteborgskunder lär gå först och snart Stockholm. Deras medlemsskapsmodell bygger på att de flesta behåller bilen längre och då är 5500 ganska rimligt. Jag hyrde en XC40 T5 Momentum med riktigt fin extrautrustning från Care by Volvo (levererade av Hertz) på liknande villkor for två år sedan, 4200 per månad kostade det, man kunde återlämna bilen när som helst efter de första 30dagarna. Jag körde runt under två sommarmånader och sen fick Hertz Odenplan tillbaka den.

Jag tror Volvo/Geely/M testar ut framtidens bil(icke)ägande affärs-modeller och ibland lanserar erbjudanden som kan vara riktigt förmånliga.

Jag har satt upp mig på intresselistan, vi får se om/när jag får nåt.
 

Johanna

Medlem
Jag står också på listan. Det som lockar mig är att de har ett enkelt system att dela bilen. Jag som nästan inte kör alls i veckorna eller under vintermånaderna annat än flyttar runt den när det är städdag hoppas kunna finansiera stora delar av hyran med att andra använder den.
 
Toppen