Senaste nytt

Lurad av Booking.com

NyfikenGrau

Medlem
Samma här, använt booking.com massvis, aldrig ett enda problem. Det jag kan störa mig lite på är snarare vissa hotell som jag vill förbetala och som annonserar att de tar betalt vid bokningstillfället, men i praktiken väntar med det till incheckning/utcheckning.

Ska tillägga att det naturligtvis inte är något sympatiskt beteende av booking.com och det verkar onekligen som att ditt fotobevis drar ner byxorna på dem.
Ska bli mycket intressant att se om/vad de svarar!
 
Last edited:

KNA

Medlem
Intressant det där om cookies , har tyckt att på vissa bokninssidor på flygbiljetter har priset höjts på biljetter när man har klickat på de flera gånger , vissa hotellsidor har billigare priser om man bokar via deras appar
 
Massor av bokningssidor använder aktiv prissättning baserat på intresse. SJ är väl det vanligaste exemplet där om man söker samma resa flera gånger så kommer priset ganska ofta att stiga. Samma anledning som att en resa till Sundsvall från Göteborg via Stockholm är billigare än Göteborg direkt till Stockholm.

En del kommer säkert att säga att så är det på flyget också men jag tror att beräkningsgrunden är annorlunda.

Är intresset stort på en destination/resa stiger priset automatiskt.

Många appar har automatiskt en inbyggd rabatt, Club Carlson tror jag tex ger rabatt vid bokning via appen och det gör Hotels.com också.

Jag är kluven i mina åsikter här för jag kan förstå att priserna går upp om bokningarna ökar, men jag blir fanimej vansinnig om priserna går upp om man söker ofta som dom gjort på SJ tidigare.
 

NotRyan

Medlem
Jag är kluven i mina åsikter här för jag kan förstå att priserna går upp om bokningarna ökar, men jag blir fanimej vansinnig om priserna går upp om man söker ofta som dom gjort på SJ tidigare.

Just den lilla featuren var ju designen på systemet, nämligen att att just den biljetten reserverades i systemet under X antal minuter, och då om du gjorde en ny sökning direkt efter så kunde biljetterna för det billigare priset vara "slut" under en period även om du inte fullföljde bokningen....
 

fcx

Medlem
Just den lilla featuren var ju designen på systemet, nämligen att att just den biljetten reserverades i systemet under X antal minuter, och då om du gjorde en ny sökning direkt efter så kunde biljetterna för det billigare priset vara "slut" under en period även om du inte fullföljde bokningen....

SJ-IT kanske tog hjälp av SK-IT när man gjorde sitt bokningssystem, alternativt så tog man hjälp av moderbolaget (vad blir förresten SJ AB baklänges)?
 

mha321

Medlem
SJ-IT kanske tog hjälp av SK-IT när man gjorde sitt bokningssystem, alternativt så tog man hjälp av moderbolaget (vad blir förresten SJ AB baklänges)?

Skillnaden här var väl att det "var meningen" - min uppfattning är att de flesta, åtminstone, av knasigheterna på sas.se inte är meningen :)

Detta för att säkra att du faktiskt kan köpa biljetten till det pris du valt. Den andra varianten är ju antingen att priset ändrar sig efter att du har kommit en bit in, eller att man säljer "till fel pris" om någon annan tog sista biljetten i din klass. Sälja till fel pris kan man nog leva med så länge det inte blir för många. Däremot tror jag inte backend-systemen klarar av det... (om du bara visste hur de såg ut.. scary :S)
 

Voyageur

Medlem
I fallet booking.com är det ett tydligt fall av att man sparar användarens cookies för att på olika sätt ex. prissättning gynna företaget, eftersom jag fick det lägre, gamla priset även när jag loggat in per mobil och efter att jag loggat in genom datorn. Så intresse mässigt finns det väl inget försvar för booking.com då en annan "oregistrerad" enhet inte utsattes för prishöjningen.

Visst skulle det vara fullt motiverbart med en höjning av priser om rum bokats sen senast jag var inne men nu var ju icke så fallet. återstår att se vad man får för svar ( standardformulär 1A månne)
 

mha321

Medlem
I fallet booking.com är det ett tydligt fall av att man sparar användarens cookies för att på olika sätt ex. prissättning gynna företaget, eftersom jag fick det lägre, gamla priset även när jag loggat in per mobil och efter att jag loggat in genom datorn. Så intresse mässigt finns det väl inget försvar för booking.com då en annan "oregistrerad" enhet inte utsattes för prishöjningen.

Visst skulle det vara fullt motiverbart med en höjning av priser om rum bokats sen senast jag var inne men nu var ju icke så fallet. återstår att se vad man får för svar ( standardformulär 1A månne)

Jag skulle gissa på något svar i stil med "vi har dynamisk prissättnig" och sådant, utan någon närmare förklaring.

Det var väl även på tapeten för ett tag sedan med ganska många e-handlare, framförallt inom resor, som generellt gav högre pris till användare av MacOS eller IOS, eftersom de allmänt är "mer betalningsbenägna". Och där var väl hotels.com med som en sådan som faktiskt hade samma priser, men sorterade dem i olika ordning med högre priser först för Mac-användare.

Slutsats: de gör allt de kan...
 

Voyageur

Medlem
Svaret från kära Booking.com:

Tack för att du har kontaktat Kundtjänst Booking.com.

Vi beklagar verkligen att du upplever att du blivit lurad.

Booking.com presenterar boendena med hjälp av den information & priser som de själva förser oss med. Det är alltså hotellen som själv lägger upp priser, så Booking.com har ingen möjlighet att ändra dem efterhand.

Således stämmer det inte att Booking.com justerar priser för att lura kunder. Det låter dock märkligt att du såg olika priser på din mobil och din dator samtidigt, har du möjlighet att skicka in bild på det så vi kan undersöka saken?

Vi tackar återigen för att du kontaktade Kundtjänst Booking.com. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra våra rutiner. Vi hoppas att du vill boka med Booking.com även nästa gång du ska ut och resa.

Vänliga hälsningar

--
Booking.com Customer Service Team

Standardformulär 1A som sagt där man fint försöker friskriva sig ansvar för produkterna och istället lägga det till hotellen. Nu har jag svårt att se varför eller hur ett hotell skulle kunna spara mina cookies när jag är inne på Booking.com och höja priset enbart för mig?
 

JonW

Medlem
Det är väl inget nytt, har varit känt sen länge att även sökmotorer för flyg använder samma metod. Man spekulerar helt enkelt i att en kund som återvänder, kommit fram till att alternativen var betydligt sämre.
Flygbolagens egna hemsidor har dock gudskelov inte börjat med denna "dynamik" ännu..
 
Toppen