Senaste nytt

Luggage allowance på award fares / mixed class

mha

Medlem
Jag klurade lite på vad som gäller med bagage när man bokar award fares inom *A.

För närvarande har vi bokat:
ARN => CPH => NRT (SK)
HND => PEK => ARN (CA)

Kikar vi på vår bokningsbekräftelse står det:

I / Confirmed Stockholm Arlanda - Copenhagen Kastrup 2PC Scandinavian Airlines SK 419
I / Confirmed Tokyo HND - Beijing PEK
2PC Air China CA 184

Kollar vi på SAS egen hemsida så har de korrekt uppdaterat mig som EBG och min sambo som EBS enligt;

Utresa (SK, ARN-CPH-NRT):
Passagerare 1: 3 väskor (EBS)
Mikael: 4 väskor (EBG)


Hemresa (CA, HND-PEK-ARN):
Passagerare 1: 2 väskor (EBS)
Mikael: 2 väskor (EBG)



Fundering 1;

Får jag som EBG ett extra bagage med *A på hemresan på en award-bokning?


Fundering 2;

Då vi kanske helst inte vill åka hem med CA hem så håller vi utkik efter LH / NH-biljetter. Vi har sett att avgångar finns från KIX (KIX-MUC-ARN) med LH. Tyvärr blir det då en mixed class booking då HND -> KIX endast finns i economy. Gör ju inget rent praktiskt då resan är under 1h.

Vad händer med vår luggage allowance om vi bokar en mixed class HND => KIX (NH economy) => KIX => MUC => ARN (LH business)?

Får vi 1 pc var på hela resan för att första resan är economy?

Alternativt kanske vi väljer att avsluta resan i Osaka och tar snabbtåget över. Är ju en sjukt mysig stad med visitmöjligheter till Kyoto och Kobe. :D


Kuriosa 3;

Är det värt att jaga LH business med en A350-900 (2+2+2) vs CA business (2+2+2)? :D Vad jag ser ingår Internet-access på CA business där man får köpa till det på LH.

Kabinen ser äldre ut på CA. Men det kanske är ett roligt tillfälle att få testa deras utbud? Det är CA184 + CA911 resan gäller med deras A330-300.
 

bnr

Medlem
Får jag som EBG ett extra bagage med *A på hemresan på en award-bokning?
Ja.

Vad händer med vår luggage allowance om vi bokar en mixed class HND => KIX (NH economy) => KIX => MUC => ARN (Lufthansa business)?

Får vi 1 pc var på hela resan för att första resan är economy?
Läs på om MSC (Most Significant Carrier). Bör vara allowance på KIX-MUC som avgör total allowance.

Är det värt att jaga Lufthansa business med en A350-900 (2+2+2) vs CA business (2+2+2)? :D Vad jag ser ingår Internet-access på CA business där man får köpa till det på Lufthansa.
Jag har inte flugit CA, men skulle välja LH alla dagar i veckan trots att LHs Business inte är den bästa.
Försöker undvika kinesiska flygbolag.
 
  • Gilla
Reactions: mha

mha

Medlem
Jag har inte flugit CA, men skulle välja LH alla dagar i veckan trots att LHs Business inte är den bästa.
Försöker undvika kinesiska flygbolag.

Tack för snabba och raka svar. :)

Hur kommer det sig att du skulle undvika kinesiska flygbolag? Service? Utbud? Komfort? Eller övrigt?
 

bnr

Medlem
Tack för snabba och raka svar. :)

Hur kommer det sig att du skulle undvika kinesiska flygbolag? Service? Utbud? Komfort? Eller övrigt?
Lugnt!

Service baserat på vad jag läst.
(O)smidighet att byta på flygplatser i Kina baserat på egen upplevelse.
 
Toppen