Senaste nytt

Lufthansa vs Swiss i business class

Senator

Moderator
Fick upp på Lufthansa men bara 3 platser i ”lilla” går att boka utan status eller pengar. Det är ju dock vår första business-resa så vi lär bli nöjda lite längre bak i C också!
4A och 5K är blockerade för SEN/HON. Då är allt annat redan bokat skulle jag gissa.
 

Fredde18

Medlem
Med största sannolikhet kommer "Stübli" mao den lilla kabinen fyllas upp långt innan. Kolla om du får upp bokningen på Lufthansa.com och se om du kan komma åt raderna 4 och 5 den vägen.
Sedan Swiss bokade av flera resor för andra medlemmar för ett tag sedan har jag proaktivt varit inne nån gång i veckan, minst, och kollat hur det ser ut. Senast nu såg jag ett flygplansbyte, från A330 till A340 på vår utresa. Positivt då den är "refurbished". Kollade seating och då hade det dessutom minsann öppnat upp sig 4 platser i stübli, lilla kabinen, som jag, som statuslös, såklart norpade! (hoppas inte Swiss A340 innebär samma som SAS 737-700 bara :p)
 
Har en tur till Johannesburg bokad med Swiss via Zürich med deras A340. Såg nu att det dök upp en möjlighet att åka via Frankfurt istället med Lufthansa som flyger B747-800.
Ni som är rutinerade rävar. Vad skulle ni välja och varför?
 

Lauda 777

Medlem
Har en tur till Johannesburg bokad med Swiss via Zürich med deras A340. Såg nu att det dök upp en möjlighet att åka via Frankfurt istället med Lufthansa som flyger B747-800.
Ni som är rutinerade rävar. Vad skulle ni välja och varför?
Extremt svårt val. Jag tycker att Swiss business är en bättre produkt. Men skulle å andra sidan ta varje chans att flyga 747:a nu medans man har chansen. Kan du ta LH åt ena hållet och LX åt andra?
 

Senator

Moderator
Har en tur till Johannesburg bokad med Swiss via Zürich med deras A340. Såg nu att det dök upp en möjlighet att åka via Frankfurt istället med Lufthansa som flyger B747-800.
Ni som är rutinerade rävar. Vad skulle ni välja och varför?

Extremt svårt val. Jag tycker att Swiss business är en bättre produkt. Men skulle å andra sidan ta varje chans att flyga 747:a nu medans man har chansen. Kan du ta LH åt ena hållet och LX åt andra?

748 finns ju Firstkabin och chans att boka om till det :)

Enkelt val om det är två flighter som går på natten. Swiss. Flygplanet B747-8i i all ära, men om man vill sova tycker jag inte Lufthansa är ett bra val.

Visst kan det dyka upp Lufthansa First men då kan du boka om till det i alla fall om vi antar att vi talar om EuroBonus poängeesa.
 
Tack. 747 är ju coola, state of the art och lite sista chansen. Men jag är tillräckligt gammal för att ha flugit en hel del med den sen länge. Men med andra bolag och inte med LH. First verkar ju generellt rätt svårt nu men dyker den möjligheten upp så nappar jag såklart på det helst. Men för nu var frågan om business. Nattflyg med båda så det borde jag ha skrivit.
Tack för svar!
 
Extremt svårt val. Jag tycker att Swiss business är en bättre produkt. Men skulle å andra sidan ta varje chans att flyga 747:a nu medans man har chansen. Kan du ta LH åt ena hållet och LX åt andra?
Är bokad med Turkish hem och just nu finns inget bättre alternativ som det ser ut. Men det kanske öppnar sig och då är ju det en bra idé. Tack.

Enkelt val om det är två flighter som går på natten. Swiss. Flygplanet B747-8i i all ära, men om man vill sova tycker jag inte Lufthansa är ett bra val.

Visst kan det dyka upp Lufthansa First men då kan du boka om till det i alla fall om vi antar att vi talar om EuroBonus poängeesa.

Sen är vi ju två som reser och det skulle jag skrivit såklart. LHs stolar i business är ju inte direkt gjorda för ensamresande... Hur tänkte dom där?
Såg en tidiagre post från dig ang lilla kabinen. Tror jag lyckades boka den, 5D och 5G.
 
Last edited by a moderator:
Jag satt mycket bra i det ensamsäte som ej var tronsäte.
Men visst det är personliga preferenser. Jag gillar Loungen i Zurich mer och maten samt stolen.
För mig vinner nog faktiskt Swiss på samtliga punkter, förutom att jag tycker det är roligt att flyga 747 =)
Tiderna är såklart viktiga, men om det inte var någon större skillnad väljer jag Swiss.
 

Bankiren

Medlem
Är kanske inte rätt tråd att fråga detta i, men jag gör ett försök. :D

Enligt SAS brukar Swiss och Lufthansa lägga ut fler businessbiljetter 2 veckor innan, och jag är på jakt efter biljetter från Miami till Köpenhamn (helst via Zürich då) den 2 april. När tror ni att man skulle kunna förvänta sig fler tillgängliga platser (om de nu släpper några fler)?
 
Toppen