Senaste nytt

Lufthansa till Tel Aviv

Martin T

Medlem
Jag kommer resa med Lufthansa till Tel Aviv nu i september. Då jag flyttar dit så kommer jag ha med mig en hel del tungt och rätt skrymmande baggage.
Ni som rest mycket med dem, lönar det sig att resa i business class jämfört med ekonomi när det gäller hantering av baggaget? Kommer ha med mig en del ömtåliga saker, visserligen väl emballerat, men ändå.
Nu i ekonomi får man ju ändå mittensätet ledigt så man får ju en del komfortfördelar där också.
 

hco

Medlem
Nu i ekonomi får man ju ändå mittensätet ledigt så man får ju en del komfortfördelar där också.

Flög med LH förra veckan (inom EU) och det var inga blockerade mittensäten.

Angående flygplatsens hantering av bagaget tror jag inte det spelar nån roll vilken biljett du har. Hanteringen blir lika "varsam". ;)
 

Martin T

Medlem
Ok då vet jag det!
Just nu skiljer det ca 800 spänn mellan economy och business med fördelen att den senare har lite mer baggage. Har du flugit på A321 neo?
 
Då jag flyttar dit så kommer jag ha med mig en hel del tungt och rätt skrymmande baggage.
@Martin T Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med Lufthansa och föranmäler ditt skrymmande baggage, så du inte får en överraskning när du checkar in. Det enda som fungerar är att få det skrymmande bagaget specificerat och skriftligt, tänk en "biljett" för bagaget.
Mitt "rekord", fem personer flög t/r med 38 kollin, med "bagagebiljett" för överkomlig peng, med billigaste economy fare med Brussels Airlines.
 

fcx

Medlem
Fördelen med business är att man får ha tyngre bagage. Economy är 1x23 kg och business är 2x32 kg. Om prisskillnaden är 800 kr så blir det förmodligen billigare än eventuell avgift för extrabagage i economy.

Lufthansa är rätt hårda på maxmåtten per kolli, så kolla i förväg att du inte överskrider det.

Ledigt mittsäte i economy är väl avskaffat numera?
 

Martin T

Medlem
När jag såg seat mapen på Lufthansa så indikerade den att mittensätet inte var bokningsbart i hela kabinen.
800 i mellanskillnad och då är alla baggageavgifterna för economy inräknat.
 

Martin T

Medlem
@Martin T Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med Lufthansa och föranmäler ditt skrymmande baggage, så du inte får en överraskning när du checkar in. Det enda som fungerar är att få det skrymmande bagaget specificerat och skriftligt, tänk en "biljett" för bagaget.
Mitt "rekord", fem personer flög t/r med 38 kollin, med "bagagebiljett" för överkomlig peng, med billigaste economy fare med Brussels Airlines.
Vad säger man när jag ringer Lufthansa och vill ha kollit specificerat? Ska ta med mig min stationära dator då det trots allt är billigare att frakta den på flyget i en speciallåda i en väska än att köpa nytt.
 
Nu visste vi exakt vad vi skulle flyga med, vikt och storlekar, så vi inleder samtalet med att vi ska flyga med 38 kollin som väger 20-32 kg och tangerar 138 cm. Hur gör vi?

Vi föranmälde, vilket i princip betyder att vi förköpte bagageutrymme. Betydligt billigare än att betala för extra kollin och övervikt vid incheckningen. Flygbolaget var dessutom "generösare" och tillät oss, varje kolli upp till 32 kg.
Det finns gränser för skrymmande mått och de kollin som tangerade detta behövde finnas med på "biljetten", annars kunde de nekas incheckning.
 
Toppen