Senaste nytt

Lufthansa ställer in Flyg, Ingen ombokning säger resebyrå

agehall

Medlem
Kanske får göra en liten, liten pudel för tidigare inlägg i debatten. Liksom för den bransch jag verkar i, finns även inom resebyråbranschen möjlighet att verka såsom - Förmedlare.
Innebörden att vara förmedlare skiljer sig en del. Bland annat brukar faktiskt en förmedlare vara i princip helt friskriven för allt som kan hända där man inte direkt i egen regi orsakat skadan.
I fall resebyrån agerat som förmedlare och det framgår, tror jag inte du kan hävda någonting gentemot dem. Då blir det flygbolaget du får vända dig till.
Att finna något lämpligt lagrum eller rättsforum för dylika tvister är inte lätt. Gjorde bara en snabbsökning utan något direkt resultat.

Jag köper inte "förmedlar"- argumentet. Min syn på saken är enkel här - så länge det anses att resebyrån "äger" bokningen och ingen annan får/vill/vågar röra den så är de mer än förmedlare.

Intressant fall. Vet att regel 1 är att köpa direkt via flygbolagen. Men om man nu måste gå via resebyrå, vilken ska man välja?

Börja med att tala om varför du inte ska köpa via flygbolaget så kanske vi kan hitta ett förslag på var du ska handla...
 

Valley

Medlem
Jag köper inte "förmedlar"- argumentet. Min syn på saken är enkel här - så länge det anses att resebyrån "äger" bokningen och ingen annan får/vill/vågar röra den så är de mer än förmedlare.

Ett väldigt intressant rättsläge. Finns, har jag för mig, krav på att det tydligt måste framgå att man enbart är förmedlare. Tog mig en titt på några av resebyråernas regler och för en hel del står i deras villkor att enbart ansvarar som förmedlare.

I tidigare liv har jag själv använt mig av detta när jag inte önskat ansvara såsom fraktförare. I detta fallet skall i ärlighetens namn sägas att vi där pratar relationen företag - företag. Den skall skilja sig något åt när det gäller regelverket mot konsument
 
I detta fall är det Lufthansa som är skyldig. Efter mer än 3 månader så har jag börjat få några svar. Lufthansa har skickat skriftliga svar, nästan 3 månader från det att jag skickade in mitt klagomål. De bekräftar att det är de som ansvarar för att EC 261/2004 följs. De bekräftar också att resebyrån inte är ansvariga och att resebyrån bara förmedlar tjänsten.

De anser dock inte att jag har rätt till ombokning eftersom jag fått information om det inställda flyget mer än 14 dagar före avgång. Den ombokning som Lufthansa gjorde och vad Lufthansa sagt till mig muntligt kommenterar de inte.

Dubbel checkade med Konsument Europa som svarat att det inte finns några otydligheter i reglerna, passageraren har rätt till ombokning oavsett när flyget ställs in enligt artikel 8 i EC 261/2004, däremot har jag inte rätt till den extra schablon kompensation som beskrivs i artikel 7.

Jag tror att Lufthansa medvetet inte svarade skriftligt på mina klagomål för att låta ärendet rinna ut i sanden. Tyvärr är mitt fall ännu ett exempel på att Lufthansa hanterar passagerare på samma sätt som lågpris flygbolagen. Som jag tidigare skrivit så är det Norwegian, Ryan Air och Lufthansa som har flest reklamationer som inte hanteras till kundernas belåtenhet. Dessa tre bolag följer ofta inte ARN:s beslut. Bäst är tydligen KLM och AirFrance. Även SAS verkar vara duktiga.

Det känns skönt att fått klarhet i vem som orsakat problemen och det skulle förståss kännas extra skönt att ge Lufthansa en knäpp på näsan, men det är troligen svårt.

Vi har valt att inte åka till Kuba. Det känndes helt enkelt inte roligt. Jag har fått tillbaka alla pengar från resebyrån och det gick mycket snabbt. Det tråkiga är att när jag nu funderar på andra privat resor så ser jag bara problem. Jag får nöja mig med affärsresor till Europa, Kina o Indien tills jag samlat kraft för en rolig privat resa. Då skall jag boka direkt med flygbolaget i lagom god tid innan resan och jag kommer att undvika Lufthansa. Kanske blir det en bonus resa som blir nästa privat resa det börjar bli dags att spendera poängen.
 

toer00

Medlem
Problemet är att många resebyråer saknar eget IATA utan de köper sina biljetter frön em annan resebyrå med IATA. Mitt budord är :

1. Använd aldrig byråer utan IATA
2. Undvik renodlade Internetresebyråer som inte går att kontakta per telefon
 

Smuffe

Medlem
Första gången på länge som jag sträckläser en hel tråd...
Tråkigt att det inte löste sig med er resa.

Min tanke är ju att när du och familjen väl beslutade att inte resa till Cuba så kommer frågorna:

1: När väl Lufthansa erkände att de hade gjort fel och du hade all dokumentation, varför fortsatte du inte striden (om det inte var så att återbetalningen löste den resa som ni till slut gjorde).

2: Varför anlitade du inte en advokat efter erkännandet och fick ett prejudikat mot både Lufthansa och resebyrån som möjligen kan ha lett till ett tillägg eller ett förtydligande till EC261/2004?
Kostnaderna för detta hade i slutändan betalats av Lufthansa.

3: Blev det en insändare eller ett reportage förmedlat och presenterat till Aftonbladet/Expressen osv?

4: Vad sade ARN och de andra som biföll ert ärende? Möjlighet att lägga upp de här på forumet vore tacksamt. :)

Tack för en riktigt intressant tråd både vad gäller ditt fall och allas inlägg.
Och som vanligt så dyker det upp ett par gurus som bidrar med extremt kunnigt och vettiga inlägg.

Må väl var ni än befinner er!
 
Toppen