Senaste nytt

Lufthansa och affärsklassgardinen

toer00

Medlem
Ja, på Lufthansas boardingkort står det om jag inte har fel i ganska stora bokstäver för kabinklass:
M - för ekonomiklass
C - för affärsklass

Själva bokningsklassen står i mindre text på boardningkortet.

Det står inte Y för ekonomiklass någonstans. Om ni googlar finns det bra exempel på detta.

Åter ett bra exempel varför vi helst undviker förkortningar i forumet. Lite svårt att förstå varför man inte bara skriver Business eller Ekonomi?

iPhone och sega WiFi...
 

Senator

Moderator
iPhone och sega WiFi...

Vilken fråga svarar du på? Förkortningar? Nja, lathet skulle jag säga

Jag skriver detta från TapaTalk och en iPhone men försöker fortfarande att skriva ut en mening. Låt mig förklara varför vi så gärna undviker förkortningar.

Vi vill gärna att Businessclass är ett forum för en relativ bred grupp medlemmar, inte en smal grupp av (förlåt ordval) flygnördar. Medvetna resenärer är det vi vill se.

Vi vet att av de 100 som besöker oss så:
Läser 90% bara
9% postar ibland
1% genererar 90% av innehåll

Vi vill ha de andra 99% mer aktiva. Det finns två trösklar, det vet vi. Den första är språket som t.ex. förkortningar. Vårt tips är att förklara saker som vi gör till våra vänner som inte hänger hos oss. Där använder vi nog alla ett annat språkbruk. Medlemmar känner sig ”rädda” för att posta då de inte hänger med jargongen.

Vi tycker det är rätt själviskt av oss att inte släppa in flera människor till den kunskap och erfarenhet vi har. Så om vi alla hjälps åt med det som vi vet är våra största bekymmer så blir detta ett mycket mer levande forum.
 
Last edited:

toer00

Medlem
Vilken fråga svarar du på? Förkortningar? Nja, lathet skulle jag säga

Jag skriver detta från TapaTalk och en iPhone men försöker fortfarande att skriva ut en mening. Låg mig förklara varför vi så gärna undviker förkortningar.

Vi vill gärna att Businessclass är ett forum för en relativ bred grupp medlemmar, inte en smal grupp av (förlåt ordval) flygnördar. Medvetna resenärer är det vi vill se.

Vi vet att av de 100 som besöker oss så:
Läser 90% bara
9% postar ibland
1% genererar 90% av innehåll

Vi vill ha de andra 99% mer aktiva. Det finns två trösklar, det vet vi. Den första är språket som t.ex. förkortningar. Vårt tips är att förklara saker som vi gör till våra vänner som inte hänger hos oss. Där använder vi nog alla ett annat språkbruk. Medlemmar känner sig ”rädda” för att posta då de inte hänger med jargongen.

Vi tycker det är rätt själviskt av oss att inte släppa in flera människor till den kunskap och erfarenhet vi har. Så om vi alla hjälps åt med det som vi vet är våra största bekymmer så blir detta ett mycket mer levande forum.

Såja såja... så farligt är det inte...
Och disskusion om affärklassgardinen ör väl kanske inte det främsta intresset för ”gemene man”...och ibland får man vara lat oxå...
 

Senator

Moderator
Såja såja... så farligt är det inte...
Och disskusion om affärklassgardinen ör väl kanske inte det främsta intresset för ”gemene man”...och ibland får man vara lat oxå...

Farligt är det inte, men läs gärna det jag skriver ovan igen. Att vara selektiv på ämnen är hellre ingen lösning.

Att moderera förkortningar utöver rubriken kommer vi inte göra.

Vi kan bara förklara och upprepa vad majoriteten av medlemmarna önskar. De av våra medlemmar som väljer att ignorera detta kan vi just i detta fallet inte göra så mycket åt. Men det skickar vissa signal om hur man ser på den kollektiva nyttan/värde av forumet.
 

Bryant

Medlem
Igår med LH 803 STO - FRA. Gardinen öppen...
satt på rad 3 (sista raden i M), jag tog seden delvis i egna händer och drog ner den del av gardinen som löper längs stolsraden och skilde rad 3-4 (första raden. Vill inte ha en massa ekonomipassagerare som stirrar mig i nacken...

LH 1132 FRA - BCN, gardinen drogs för ordentligt och M - delen omfattade nu ca 10 rader...

Jag som höll på att bli beroende igen av BC. Tack för att du påminde mig varför jag är här sporadiskt .
 

palmen

Moderator
För allas trevnad kan vi nämna passagerare i olika kabiner på ett lite bättre sätt?
Det är inte ok att kalla folk som reser i ekonomi för Y-får, apor, pöbeln eller liknande. De är passagerare som all aandra men har kanske inte möjligheten att lägga upp x antal tusen extra för att kunna åka i något annat än ekonomi på sina resor.

En del inlägg har redigerats eller tagits bort pga dessa kommentarer. Vi förväntar oss en betydligt högre nivå än så på forumet.

//Moderator
 

lemi

Medlem
För allas trevnad kan vi nämna passagerare i olika kabiner på ett lite bättre sätt?
Det är inte ok att kalla folk som reser i ekonomi för Y-får, apor, pöbeln eller liknande. De är passagerare som all aandra men har kanske inte möjligheten att lägga upp x antal tusen extra för att kunna åka i något annat än ekonomi på sina resor.

En del inlägg har redigerats eller tagits bort pga dessa kommentarer. Vi förväntar oss en betydligt högre nivå än så på forumet.

//Moderator
Förstår inte varför du tog bort mitt inlägg när jag tycker precis som du att det är dålig stil att kalla folk för Y-får och ville få en förklaring.
 
Toppen