Senaste nytt

Lufthansa och affärsklassgardinen

Mikeswe

Medlem
LH2414 MUC-ARN nu på morgonen. Gardinen till galley från kabinen på plats och svår att öppna.

Gardinen mellan C och Y var helt öppen hela vägen. Jag struntade i ett samtal med purser. Skall snart träffa denna SVP/CCO i samband med att Lufthansa firar 60 år i Sverige. Vi tar det då.

Bara lite intresserad av om du fick till mötet i Maj, och vad man isåfall sade om Gardin-gate skandalen? ;)
 

Senator

Moderator
Bara lite intresserad av om du fick till mötet i Maj, och vad man isåfall sade om Gardin-gate skandalen? ;)

Den timmen men full koncentration jag behöver att skriva ner allt matnyttig som blev sagt har undvikit mig tyvärr. Jag skall iväg igen denna veckan och om jag får tid tisdag kväll i Amsterdam skall jag försöka mitt bästa. Fram tills dess har jag 110% fokus på annat.
 

mha321

Medlem
Får summer maj:

ARN-FRA: codeshare med något knasigt skandinaviskt bolag som inte har gardin. Endast gardin mot galley.
FRA-LEJ: ingen gardin
LEJ-FRA: halv gardin
FRA-CPH: gradin!!!!
ARN-FRA: inser att det är dumt med codeshare, man missar gardinden!
FRA-BLQ: ingen gardin
BLQ-MUC: ingen gardin (men så var de tbara halvt lufthansa också, Air Dolomiti, men LH kod)
MUC-ARN: halv gardin
ARN-FRA: ingen gardin (hjälpte inte att det var LH själva som utförde den gången)
ZRH-ARN: gradin! Swiss levererar, som vanligt!

Nej vill man ha gardin ska man inte flyga Lufthansa. Det är bara gardinen framåt till galley som är konsekvent (där har de lärt sig av SAS!). Däremot leverar Swiss i princip alltid.
 

Agö

Medlem
Får summer maj:

ARN-FRA: codeshare med något knasigt skandinaviskt bolag som inte har gardin. Endast gardin mot galley.
FRA-LEJ: ingen gardin
LEJ-FRA: halv gardin
FRA-CPH: gradin!!!!
ARN-FRA: inser att det är dumt med codeshare, man missar gardinden!
FRA-BLQ: ingen gardin
BLQ-MUC: ingen gardin (men så var de tbara halvt lufthansa också, Air Dolomiti, men LH kod)
MUC-ARN: halv gardin
ARN-FRA: ingen gardin (hjälpte inte att det var LH själva som utförde den gången)
ZRH-ARN: gradin! Swiss levererar, som vanligt!

Nej vill man ha gardin ska man inte flyga Lufthansa. Det är bara gardinen framåt till galley som är konsekvent (där har de lärt sig av SAS!). Däremot leverar Swiss i princip alltid.
Eländigt. Men som sagt, detta måste ju vara sanktionerat från högre ort.
 

Senator

Moderator
Eländigt. Men som sagt, detta måste ju vara sanktionerat från högre ort.

Nja, det tror jag inte. Men jag tror baserat på empirisk studie att det handlar om hur tjänsten levereras:
1. Swiss - ingen vagn eller kabinpersonal från Business lämmar främre galley under service.
2. Lufthansa - dryckesvagn från business lämnar kabinen tillsammans med personal för att servera ett antal av de första rader i ekonomiklass

Det tillsammans med någon total lathet skapar problemet är min slutsats efter en del fundering. Jag tror inte på någon konspiratorisk HQ sanktionering ;)

Men det är totalt oacceptabelt, något jag kommer fortsätta skicka till mina kontakter. Kommer ångra jag fick deras visitkort om detta fortlöper :D
 

Agö

Medlem
Jag tror inte på någon konspiratorisk HQ sanktionering ;)
Haha, du säger ju det själv. Någon från högre ort (sannolikt inte Group CEO/CFO/CCO dock...) har bestämt att vagnen ska lämna affärsklasskabinen och har därmed (direkt eller indirekt) skapat och accepterat problemet. Om systemet är uppbyggt kring dryckesvagnen, ja - då är vi illa ute haha.

Å andra förklarar just detta inte varför gardinen inte ens dras för öht ibland. Lathet kanske eller möjligtvis ett totalt ointresse från Lufthansas sida att bevara en affärsklass med klass. Det senare är nog mer sannolikt givet hur produkten i övrigt är.
 
Toppen