Senaste nytt

Lufthansa och 261/2004

Alx

Medlem
Hej,

Jag vill bara meddela att jag skrev ihop ytterligare ett mail till Lufthansa för en vecka sedan där jag fortfarande ansåg att jag hade rätt till ersättning på grund av min inställda flight TXL-ARN. Fick igår ett svar från dem där de går med på att ge mig ersättning på 250 EUR (vilket stämmer om man ser till avståndet mellan Berlin och Stockholm). De skrev också att de fortfarande ansåg att de inte var skyldiga att ge ersättning och att de endast betalade på grund av deras goda vilja.

Jomen tjena! De skulle aldrig betala ut några pengar pga deras "goda vilja". Då hade de ju gjort det redan vid första klagomålet. Men det är väl lättare att skriva så än att erkänna att man först försökte lura bort dig.

Hur som helst grattis till ditt lyckade ersättningsanspråk. Ju fler vi är som lägger upp våra formuleringar av ersättningsanspråk, desto lättare blir det för någon annan att skriva ihop sitt eget brev.
 

johhenrik

Medlem
Japp, jag måste säga att dessa trådar är grymt bra referenser och läromedel för just ersättningsanspråk. Kul att du fick din ersättning. :)
 

jumbooze

Medlem
SAS betalade också förseningsersättning av deras "goda vilja" vid en CPH-ORD-DFW resa där jag fastnade över natten i ORD.
Det är väl ett sätt att undvika att man använder deras svar som grund för ersättningsanspråk för andra resenärer på samma flyg.
 

Palazzi

Medlem
Skönt att det löste sig! God vilja eller ej, men pengar fick du iaf :)

Vi får se om jag klarar mig från förseningar med LH LIN-TXL-ARN om några timmar. Med tanke på att resan ner SAS inte gick något vidare så kanske detta går bättre...

Idag har jag iofs ingen tid att passa, så kan tänka mig 250€ i ersättning. Om jag får 400€ från SAS också så blir ju hela resan betald :rolleyes: Med SJ i vintras fick jag nog 10 resor på tre biljetter, i.o.m att de aldrig kunde hålla tiden...
 
Last edited:

HenrikT

Medlem
Jomen tjena! De skulle aldrig betala ut några pengar pga deras "goda vilja". Då hade de ju gjort det redan vid första klagomålet. Men det är väl lättare att skriva så än att erkänna att man först försökte lura bort dig.

Exakt! Jag blev så full i skratt när jag läste det de skrev. Jag skulle minsann verkligen ta detta som en engångsföreteelse och att det var ett mycket speciellt fall... Haha.

Japp, jag måste säga att dessa trådar är grymt bra referenser och läromedel för just ersättningsanspråk. Kul att du fick din ersättning.

Det är verkligen strålande! Superbra hjälp härifrån! Ett stort tack till er för hjälpen!

Skönt att det löste sig! God vilja eller ej, men pengar fick du iaf

Vi får se om jag klarar mig från förseningar med LH LIN-TXL-ARN om några timmar. Med tanke på att resan ner SAS inte gick något vidare så kanske detta går bättre...

Tack! Jag håller tummarna för att du ska klara dig från förseningar och elände! :)
 

HenrikT

Medlem
Hur snabba var de med svar efter du hade svarat? Jag har skickat 2 mail där jag ber om mer bevisning och loggar vilket de verkar totalt ignorerat med tanke på deras svarstid var 2 dagar när jag lämnade in klagomålet.

Jag skickade mitt andra mail till dem den 14/8 och fick svar igår. Så exakt en vecka fick jag vänta.
 

olsson

Medlem
Jag skickade mitt andra mail till dem den 14/8 och fick svar igår. Så exakt en vecka fick jag vänta.
Tackar!

För några minuter sedan damp det ner ett svar. En recap: De sade att planet hade blivit försenat flera gånger under dagen bland annat pga unloading av passagerare "med mera". De ville inte specificera vad detta med mera innebar så jag bad så snällt om en log över alla flighter den maskinen hade under dagen. Så att de faktiskt kunde visa att det inte var t.ex technical faults.
Ett email om informationen och sedan två påmminelse-emails resulterade i följande svar. Som även har lite information över hur jag fick fel information av personal, och alltså kunde ha hunnit ett tidigare flyg. Men så blev det inte och jag blev 4-5h sen.
Dear Mr Olsson,

Thank you for your email dated 6 August and 12 August 2013 and for your patience whilst awaiting our response.

We are sorry that our previous correspondence did not meet your expectations. It was certainly not our intention to disappoint you. We appreciate this opportunity to further clarify our position in this matter.

As requested here is the information of all previous flights that day with the aircraft that was used for flight LH1239. The first leg was LH820 from Frankfurt to Gothenburg, was delayed for 10 minutes due to aircraft change for reasons other than technical. The next leg was LH900 going to Frankfurt to London was delayed for 24 minutes due to crew late boarding and unloading due to missing passenger. Next leg was LH901 from London to Frankfurt was delayed for 56 minutes due to late arrival of the aircraft from another flight or previous sector. The following flight on LH1238 from Frankfurt to Vienna was delayed for 55 minutes and your flight LH1239 delay for 58 minutes because of late arrival due departure delay at previous station,

In the case where a flight has to be delayed due to exceptional circumstances the regulations of the European Union do not specify any compensation; however, they do stipulate that care amenities such as meal vouchers must be provided for passengers waiting for a period of two or more hours depending on the distance to their destination.

Regarding for your concern about the boarding light, allow us to kindly explain that we do not have control over local airport facilities. We regret if this misled you to believe that your flight was still taking off as scheduled.

We realise that this may not be the response you were anticipating; however, we hope for your understanding that we are obliged to adhere to the applicable regulations in this matter.

Despite your recent negative experience we do hope that you will give us the opportunity to regain your full confidence in our service by choosing to fly with Lufthansa again.

Jag ogillar termen "other than technical", skulle gärna vilja veta vad det är "bara för att". LH900ans fel är enligt de själva crew late boarding (så jag förstår det är det 261/2004 fall) men den där jäkeln till passagerare är inte det. Det verkar vara dessa två anledningar till att min flight var försenad.

Riktigt trevligt svar måste jag säga. Jag har lite frågor, kan man gå tillbaka så för att se vad felet egentligen är? För "late arrival" kan ju bero på allt, alla förseningar blir något sådant.

Har man (jag) någon rätt till något i det här fallet? Fick aldrig en voucher eller så men det spelar ingen roll då jag fick galet många timmar i en av SEN loungerna istället och där fanns det saker att äta. Bara lite less på att det förstörde alla mina planer i Göteborg.

Mycket snabbare än SAS med behandlingen av klagomålen så det är jag nöjd över. Kanske borde byta till M&M...
 

Palazzi

Medlem
Uppmärksammade en intressant detalj i regelverket:

Alternativen för förseningar är kategoriserade som tre stycken; under 1500km, 1500-3500km o längre än 3500km

För alternativ ett står att läsa: "flygningar kortare än 1500km
För andra alternativet står: "flygningar inom EU längre än 1500km, men kortare än 3500km"
För tredje alternativet står angivet: " flygningar från EU-land till land utanför EU - flygningar över 3500km"

Nog för att det opereras få flygningar längre än 3500km inom EU, men det är ju fullt möjligt rent geografiskt. Känns konstigt, om det är så att källan till detta inte överrensstämmer med de verkliga domarna.
 

Thornado

Medlem
Uppmärksammade en intressant detalj i regelverket:

Alternativen för förseningar är kategoriserade som tre stycken; under 1500km, 1500-3500km o längre än 3500km

För alternativ ett står att läsa: "flygningar kortare än 1500km
För andra alternativet står: "flygningar inom EU längre än 1500km, men kortare än 3500km"
För tredje alternativet står angivet: " flygningar från EU-land till land utanför EU - flygningar över 3500km"

Nog för att det opereras få flygningar längre än 3500km inom EU, men det är ju fullt möjligt rent geografiskt. Känns konstigt, om det är så att källan till detta inte överrensstämmer med de verkliga domarna.

Om man tittar på den officiella texten på
http://eur-lex.europa.eu/resource.h...a7-8bf4-b0f60600c1d6.0004.02/DOC_1&format=PDF
(i artikel 7)
så står det:

EU skrev:
Right to compensation
1. Where reference is made to this Article, passengers shall
receive compensation amounting to:
(a) EUR 250 for all flights of 1 500 kilometres or less;
(b) EUR 400 for all intra-Community flights of more than
1 500 kilometres, and for all other flights between 1 500
and 3 500 kilometres;
(c) EUR 600 for all flights not falling under (a) or (b).

Tredje alternativet är alltså "allt som inte är något av de två första", och alternativ två är "inom EU längre än 1500 km eller utanför EU med avstånd 1500-3500 km".
Flighter inom EU kan alltså aldrig ge rätt till högre kompensation än 400 EUR.

Den svenska text du har är alltså lite felaktigt översatt.
 

Palazzi

Medlem
Om man tittar på den officiella texten på
http://eur-lex.europa.eu/resource.h...a7-8bf4-b0f60600c1d6.0004.02/DOC_1&format=PDF
(i artikel 7)
så står det:



Tredje alternativet är alltså "allt som inte är något av de två första", och alternativ två är "inom EU längre än 1500 km eller utanför EU med avstånd 1500-3500 km".
Flighter inom EU kan alltså aldrig ge rätt till högre kompensation än 400 EUR.

Den svenska text du har är alltså lite felaktigt översatt.

Ja, det var ju lite mer logiskt :). Tack för förtydligandet.
 
Toppen