Hej alla kloka människor på detta forum!
Jag drabbades av en inställd Lufthansa-flight för en dryg vecka sedan och blev närmare fem timmar försenad. Jag skrev ett mail till dem angående ersättning enligt 261/2004. Jag har nu fått svar från dem där de givetvis säger att de inte kommer att betala ut ersättning. Jag hänvisade till Wallentin-Hermann v Alitalia men det verkar inte ha hjälpt. Så här skriver de i en del av svaret:
"From Lufthansa’s point of view, the court decision of the European Court of Justice (ECJ) which you mentioned does not mean that airlines are inevitably liable when a flight is delayed or cancelled caused by an unforeseen accident which we have no control over.
In this particular case, Lufthansa, as an airline, took all reasonable measures to prevent this occurrence, and therefore exonerated from the obligation to provide an indemnity. We must respectfully advise that we are unable to compensate you".
Vad tycker ni? Ska jag ge mig eller skriva ett svar att bevisbördan ligger hos dem att bevisa att det tekniska problemet var utanför deras kontroll?
Tack för hjälpen,
Henrik