Senaste nytt

Lufthansa och 261/2004

HenrikT

Medlem
Hej!
Vilken mailadress till Lufthansa har ni använt för att skicka in er begäran om ersättning i enlighet med 261/2004? Råkade ut för en inställd LH2934 (TXL-ARN) igår.
Hälsningar
Henrik
 

olsson

Medlem
Hej!
Vilken mailadress till Lufthansa har ni använt för att skicka in er begäran om ersättning i enlighet med 261/2004? Råkade ut för en inställd LH2934 (TXL-ARN) igår.
Hälsningar
Henrik

Finns ett formulär på deras hemsida, under help/faq/contact eller något. Tog ett bra tag att hitta den och jag har tyvärr ej någon direktlänk.
 

HenrikT

Medlem
Hej alla kloka människor på detta forum!
Jag drabbades av en inställd Lufthansa-flight för en dryg vecka sedan och blev närmare fem timmar försenad. Jag skrev ett mail till dem angående ersättning enligt 261/2004. Jag har nu fått svar från dem där de givetvis säger att de inte kommer att betala ut ersättning. Jag hänvisade till Wallentin-Hermann v Alitalia men det verkar inte ha hjälpt. Så här skriver de i en del av svaret:

"From Lufthansa’s point of view, the court decision of the European Court of Justice (ECJ) which you mentioned does not mean that airlines are inevitably liable when a flight is delayed or cancelled caused by an unforeseen accident which we have no control over.

In this particular case, Lufthansa, as an airline, took all reasonable measures to prevent this occurrence, and therefore exonerated from the obligation to provide an indemnity. We must respectfully advise that we are unable to compensate you".

Vad tycker ni? Ska jag ge mig eller skriva ett svar att bevisbördan ligger hos dem att bevisa att det tekniska problemet var utanför deras kontroll?

Tack för hjälpen,
Henrik
 
Last edited:

palmen

Moderator
De hänvisar till "technical problem with the anti-skid of the aircraft".

Det ligger på lufthansa att bevisa att de inte kunde ha undvikits med underhåll, inte du som ska bevisa något.
Tekniska problem som skulle kunna ha undvikits med service är sådant man ska få betalt för enligt 261/2004.
 

HenrikT

Medlem
Hej,

Jag vill bara meddela att jag skrev ihop ytterligare ett mail till Lufthansa för en vecka sedan där jag fortfarande ansåg att jag hade rätt till ersättning på grund av min inställda flight TXL-ARN. Fick igår ett svar från dem där de går med på att ge mig ersättning på 250 EUR (vilket stämmer om man ser till avståndet mellan Berlin och Stockholm). De skrev också att de fortfarande ansåg att de inte var skyldiga att ge ersättning och att de endast betalade på grund av deras goda vilja.
 

olsson

Medlem
Hej,

Jag vill bara meddela att jag skrev ihop ytterligare ett mail till Lufthansa för en vecka sedan där jag fortfarande ansåg att jag hade rätt till ersättning på grund av min inställda flight TXL-ARN. Fick igår ett svar från dem där de går med på att ge mig ersättning på 250 EUR (vilket stämmer om man ser till avståndet mellan Berlin och Stockholm). De skrev också att de fortfarande ansåg att de inte var skyldiga att ge ersättning och att de endast betalade på grund av deras goda vilja.

Hur snabba var de med svar efter du hade svarat? Jag har skickat 2 mail där jag ber om mer bevisning och loggar vilket de verkar totalt ignorerat med tanke på deras svarstid var 2 dagar när jag lämnade in klagomålet.
 
Toppen