Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

Kimmen00

Medlem
Stora fördelen med miles and more är ju utbudet. Extremt mkt mer platser för 4 pers, i princip hela lufthansa-nätet finns ju 4 platser till i stort sett allt.
Nackdelarna är ju bränsletilläggen samt såklart att EB 2-4-1 är så mkt bättre.
Men när Lufthansa MC lanserades och gav 100p per 100 kr så drog man som sagt snabbt in många 100k poäng.
Dessutom finns ju Miles&more-schnäppen, deras 50% rabatt-resor. Har nyttjat det 3 gånger nu för hela familjen till USA, mycket fördelaktigt.

Som boende i Sverige går det dock mkt mkt snabbare att få poäng till EB med amex, värvningar, portalen och ass-in-seat på Plus/C..
 

Robster80

Medlem
Utan att gå in på alla detaljer så har du valt "valuta" poäng och inte en ren bonusresa. Bonusresa är mycket billigare (100k som sagt)... dock är det ju begränsat med platser. Överlag är det väldigt dåligt värde att betala i "valuta" poäng.
Annan tumregel skulle jag säga är att bor man i Sverige, flyger inte väldigt mycket business på rena Lufthansaflyg är Eurobonus att föredra med alla intjäningsmöjligheter (shopping, kreditkort, kampanjer (finns såklart säkert på M&M också) etc) och att det är mer anpassat efter svenska förhållanden.

Tack för svaret. Var bokar man bonusresor med poäng?
 

Robster80

Medlem
Testa SAS | Boka din resa till över 100 destinationer i världen och kryssa för "Betala med poäng". I nästa steg väljer du "Poäng" (inte "Poäng + Pengar") och sedan ska du hålla utkik efter de små guldpunkterna.

Men det är där jag har sökt och använt endast poäng. Söker visserligen på sommaren för det är då jag kommer vilja åka framöver. Kanske är dyrare då. Men kostar alltjämt 154k poäng t/r i i business. Men tittar man på tex april så stämmer det med 100k.
 
Men det är där jag har sökt och använt endast poäng. Söker visserligen på sommaren för det är då jag kommer vilja åka framöver. Kanske är dyrare då. Men kostar alltjämt 154k poäng t/r i i business. Men tittar man på tex april så stämmer det med 100k.
Är du säker på att du bara tittar på biljetter med guldprickar? De utan guldprickar är inte bonusbiljetter, de är vanliga biljetter (man tjänar poäng/miles som vanligt på dessa) som delbetalas med poäng.
 

palmen

Moderator
Men det är där jag har sökt och använt endast poäng. Söker visserligen på sommaren för det är då jag kommer vilja åka framöver. Kanske är dyrare då. Men kostar alltjämt 154k poäng t/r i i business. Men tittar man på tex april så stämmer det med 100k.
Troligtvis tittar du inte på priser som har "guldpluppen", det är bara dom som är bonusresor, det du ser är vanliga biljetter men där sas istället för att ta betalt i kronor konverterar detta till poäng och poängpriset blir då mycket högre.

Nedan ser du exempel på hur det ska se ut med "guldplupp" och hur det ser ut när det saknas. Det är alltså bara på ARN-ORD som det finns bonusbiljett, på CPH-ORD så är det inte bonusbiljett utan vanlig biljett men betald med poäng.
upload_2020-1-16_16-19-47.png
 
Toppen