Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

smillan

Medlem
Stort tack för svaren!

Aha, segment är alltså antal flygningar, stämmer det? Ex. med EB behövs 20st men då med SAS för att nå silver? Annat sätt att nå silver (och vidare guld) är med baspoäng, och dem får jag enligt listan jag bifogade. Har jag förstått rätt då?

På kommande LH-flygning har jag Y på utresan och B på hemresan.

Nej, business händer tyvärr väldigt sällan, däremot kan det vara så att det blir premium eco några gånger år. Oftast bokar jag "mellanflex".
 

agehall

Medlem
Flyger du inte business eller first så är inte M&M ett jättebra program. Du har ingen större chans att komma någonvart där heller tyvärr.
 

Canadien

Medlem
Y och B ger bra poäng till Eurobonus (100% av flugna miles) och går dessutom att uppgradera till Business för 35000 Eurobonuspoäng fram till 24h innan avresa via SAS onlineverktyg för Star Alliance Upgrades. (Om det finns platser i Business Award I-klass lediga)

Uppgradera Star Alliance | SAS
 

smillan

Medlem
Tack @Canadien för inputen! Då får jag hålla mig till Y och B i fortsättningen också. Finns det en sådan tabell någonstans som säger vad som ger bäst poäng i ekonomi-klass?
 

Vixit

Medlem
@smillan
Mja, samtidigt är ju Y och B dyra ekonomiklassbiljetter, du kommer att få lika många statuspoäng med M&M för denna biljettkategori som du skulle ha fått på deras business class Z fare och mer statuspoäng än vad du fått för business saver P.

Om du har statistiken på biljettkategorin för historiken, så kan du jämföra den med tabellerna nedan. Gränserna för Miles & More är 35,000 för silver och 100,000 för guld inom ett kalenderår. Värt att komma ihåg är att status på M&M gäller i 2 år och det är tillräckligt att du når gränserna ovan under ett av de två statusåren för att du ska behålla nivån.

upload_2018-10-5_9-24-30.png upload_2018-10-5_9-25-36.png
 

Kricka

Medlem
Om du skulle byta till Lufthansa M&M så finns Resurs Bank Master-Card
som fungerar utmärkt för att tjäna in Miles på alla inköp. Det är dock rätt
tufft att få ihop LH Senator (Guld) utan att ha ett antal långresor med LH.
 

famhanssons

Medlem
Vad är den egentliga skillnaden att vara EBG eller M&M Senator (vilket jag förstår är motsvarigheten till EBG)? Om gränsen i M&M är 100.000 vad är gränsen för nästa nivå (är HON tror jag)?
 

palmen

Moderator
Vad är den egentliga skillnaden att vara EBG eller M&M Senator (vilket jag förstår är motsvarigheten till EBG)? Om gränsen i M&M är 100.000 vad är gränsen för nästa nivå (är HON tror jag)?
HON kräver väl 600k HON-miles på 2 år om jag kommer ihåg rätt.
Senator är mycket riktigt star gold som både EBG/D är, flyger man mycket Lufthansa och framförallt i premium kabiner så är troligtvis Miles & More bättre. De prioriterar ju sina egna före star gold, precis som alla andra bolag gör.
Senator kan boka Lufthansa First mer än 14 dagar innan bland annat, och även boka Swiss First.
 
Toppen