Senaste nytt

Lufthansa med dålig First

Mikeswe

Medlem
Efter ett antal helt suveräna resor i First class med LH, kom första bakslaget..

För c:a 6 veckor sedan reste jag +1 med LH ifrån MEX-FRA, och var en riktigt tråkig upplevelse.

Några av punkterna var:
  • Rent av otrevlig LH personal vid incheckning i MEX utan någon som helst känsla för service.
  • Man började checka in Eco passagerare c:a 20 min innan man ens bemödade sig öppna First incheckningen. Man stod då och whatsappade, chattade och log med mobilen i handen medans man checkade in, knappt ögonkontakt, och kändes helt ointresserade av passagerarna. Vi hade en del baggage (5 pcs), och dom tyckte bara det skulle vara 4 baggage max 23kg (inte direkt pålästa), så fick stå på oss och övertala dem..

  • Ingen personal assistance vid transfer i MEX, eller vid incheckning. Personalen på MEX verkade i övrigt både trött och grinig, med en extremt tråkig attityd.

  • Vi blev iallafall upphämtade från AA loungen, men för sent, då man redan hade släppt på åtminstone business. Dom bemödade sig inte med att låta oss gå före i kön som bildats vid boarding.

  • Maten ombord var totalt oätbar.. tuggummi är en underdrift. Vi var tre i första klass, och killen framför oss som CC kände till väl, och som enligt CC åkte första klass på veckobasis mellan MEX-FRA, var också han väldigt ärlig med vad han tyckte om maten just denna resa.

    När CC frågade oss vad vi tyckte då vi hade lämnat allt kvar både förrätt och huvudrätt på tallriken, var vi lika ärliga, och sade att det tyvärr var oätbart.

    De vände de sig då till den andra passageraren och sade "-Mr XXXXX, dom kunde inte äta varken köttet eller kycklingen, så det var lika dåligt som din fisk".

    CC sade att dom var uppriktigt ledsna över detta (vilket absolut kändes hjärtligt), men uppmanade i övrigt oss att klaga på detta samt sade att de själva skulle skicka in en notering till LH om detta. De sade också att cateringen ifrån Mexico var under all kritik, och att dom skickat information om detta vid tidigare tillfällen till kontoret.

    Dom sade däremot att dom inte hade någon annan mat att erbjuda än en vanlig skinkmacka. Vi fick ångra oss ganska mycket att vi inte hade slängt i oss en brakmiddag på någon restaurang på MEX.
  • I Frankfurt, så körde man inte fram rampen till första klass, vilket gjorde att ekonomi och business gick av först, Första klass sist. Då sällskapet ej var EU medborgare blev det lång kö för oss både till slumpmässiga kontrollen man hade satt upp vid gaten, samt till EU passkontroll.

En dålig upplevelse, och kändes definitivt som vi endast fick sätet under denna flygning, vilket visserligen inte är fy skam men det är ju så långt ifrån vad LH har haft att erbjuda i tidigare fall med sin mjuka produkt.

Var ganska besviken, och skrev till Lufthansa om ovan. De har 5-6 veckor senare ej bemödat sig med att ens svara.

Någon annan som märkt en försämring i deras First class produkt? Eller var detta endast en dålig dag? Någon annan som skickat in klagomål till dem? Hur lång tid brukar det ta att få svar?
 

flum

Medlem
Slakten av Lufthansa First har ju pågått under lång tid. Finns många trådar som belyser detta. Vill man ha en rakt igenom fullgod upplevelse är mitt tips att boka Air France.
 

Agö

Medlem
Någon annan som märkt en försämring i deras First class produkt?
Jag tycker mig läsa fler och fler kritiska rapporter. Nedan en annan där kritik avseende mat var särskilt stor. Det är väl som med allt annat; du har ju gjort ett antal resor sedan tidigare och vet vad du kan förvänta dig. Då är det lätt att hitta svagheter.

Recension: Lufthansa First Class till Buenos Aires med två helt skilda förstaklassupplevelser - BusinessClass.se

Lufthansa First Class till Buenos Aires med två helt skilda förstaklassupplevelser | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

agehall

Medlem
Lufthansas styrka har ju aldrig varit i luften* - det är markservicen i Frankfurt man vill åt när man flyger LH F. Är man ute efter en toppenupplevelse i luften finns det många andra bolag jag hellre använder mig av.

*) Givetvis finns det undantag här - det beror mycket på crew, precis som hos SAS. Får man en bra crew så kan upplevelsen ombord vara riktigt bra, men allt som oftast blir det tyvärr lite stelt och "tyskt".
 

chazzie

Medlem
Tråkigt att höra, jag har bara gjort en resa med Lufthansa i First från just MEX och det var väldigt bra även där, väldigt attentiva i incheckningen och fick eskort både till och från loungen, samt av- och påstigning först både dit och hem. Enda plumpen i protokollet var att bagaget inte kom fram först på MEX, men detta p.g.a. att jag checkade in hela vägen från Umeå och de dög inte till att sätta prio-taggar... Lesson learned, hämta ut i FRA där det ändå var övernattning.

Förhoppningsvis kan de shape:a upp lite i alla fall, det är väl den mest åtkomliga First-upplevelse som finns för oss bönder.
 

Sebbef83

Medlem
Med alldeles för litet urval, men enligt tidigare rapporter, låter det som om det är från spansktalandeländer västerut där det brister.

Hoppas det förbättras för jag passade på att boka med Swiss Companion fare Lufthansa F Sao Paolo - Frankfurt.
 

Mikeswe

Medlem
Lufthansas styrka har ju aldrig varit i luften* - det är markservicen i Frankfurt man vill åt när man flyger LH F. Är man ute efter en toppenupplevelse i luften finns det många andra bolag jag hellre använder mig av.

*) Givetvis finns det undantag här - det beror mycket på crew, precis som hos SAS. Får man en bra crew så kan upplevelsen ombord vara riktigt bra, men allt som oftast blir det tyvärr lite stelt och "tyskt".

Då kanske man haft tur innan ;) . Jag har definitivt innan varit både mätt samt belåten av LH's hela First koncept (både i luften och på backen). Ingen skugga på CC denna gången heller, riktigt trevliga "som vanligt", och dom ursäktade sig till oss i First ett antal gånger för den undermåliga maten.. sen var det ju saker på marken som gjorde att man blev flyttad sist i kön gång på gång.
 

Senator

Moderator
Jag tycker du skall summera detta i feedback till Lufthansa. Ring också First-linjen i Frankfurt.

Maten är just nu under all kritik. Det känns som killen/tjejen som var produktchef för Intra-Europa har fått grönt ljus att jobba med First, då det är samma hopplösa gegga. Jag har aldrig flugit med Lufthansa från MEX, men har dom egna eller handlingbolag där? Ingen ursäkt men en förklaring. Är det handlingbolag så måste också denna kritik framföras.

Det blir såhär när man urvattnar produkten. Där är för enkelt och för billigt att åka Lufthansa First med alla bonusplatser och dyl. Börja om Herr Spohr eller lägg ner (som jag tror blir det som kommer hända från och med B777-X kommer).

Min erfarenhet från Nordamerika annars (JFK/EWR, ORD, MIA, BOS, IAD, DEN, SFO) är att där Lufthansa har egna anställda är dessa oftast lysande och ger grym service. Så det är tråkigt om MEX är så annorlunda.
 

Mikeswe

Medlem
Med alldeles för litet urval, men enligt tidigare rapporter, låter det som om det är från spansktalandeländer västerut där det brister.

Hoppas det förbättras för jag passade på att boka med Swiss Companion fare Lufthansa F Sao Paolo - Frankfurt.

Kan säkert vara så att det beror på kontinent.. det var en nyutbildad flygvärdinna samt en äldre erfaren i First, och hon var väldigt frispåkig och nämnde flera olika incidenter just ifrån Mexico, där maten som kommit ombord varit undermålig.

Men det finns ju redan nu personer med skiljda upplevelser vilket är bra.. jag hoppas ju verkligen inte det är en generell nedgradering av konceptet..
 
Toppen