Senaste nytt

Lufthansa Group och service degradation...

toer00

Medlem
Som disskuterats i div olika forum bl.a http://www.businessclass.se/forum/forums/lufthansa-group-miles-more.11/ så verkar det som om LH håller på att nedgradera sin intra europa Business nivå till något som snart liknar SAS - ... o_O

Åkte LH ToR ARN - FRA ut för 3 veckor sedan och hem för 1 vecka sedan i anslutning till semester i Japan/Korea och där vi åkte med Asiana First både ut och hem och med LH anslutningar som sagt.

Pga av att LH inte så frekvent flyger till Stockholm under påsken så var vi tvungen att vänta 5 timmar på anslutande LH flyg till Stockholm. Det som slog mig var att varken på senator loungen (ut) eller i businessclass loungen (hem), så hade man champagne. Hade förväntat mig det i Senator i alla fall...??




Förutom lång väntan (hem) som man inte kan göra så mycket åt.. så krackelerade prio boardingen så att man började släppta på ek pax mitt i. .

Maten ut , si så där (kall kalv..) ..på vägen hem valde vi att försöka sova men total frånvaro av gardin inkl. stång gjorde att det blev stökig och det blev ingen lugn och ro att sova (vila)... Sedan hade man trängt ihop utrymmet mellan sätenena så att även business sektion var trång som på Ryan... Tunna rent av hårda säten (iofs ingen nyhet)...

Har även bokat Kristi flygare till Barcelona och juli semester till Marseille/Nice och där försökte jag boka med Swiss eller Austrian men där LH groups married-segment vägrade ge mig några andra alt . än native LH...:confused:.

Jag får känslan av att det där med business inom Europa är stort skämt... allt blir bara sämre och sämre. Eller kanske jag var dopad efter 2 veckor i Japan/Korea... ???
LH såg jag i alla fall som en garant för service mm men det verkar som även dom fallit in i genren "boskaps transport"...

Kul och höra om jag bara haft otur...??
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Champagne från senator loungerna försvann för typ ett halvår eller ett år sedan. Tidigare har det inte stått framme utan man har fått fråga efter det om man ville ha. Detta är dock inte på något sätt kopplat till Lufthansa Busines inom europa.

Prio boarding brukar vara stenhård på Lufthansa, ekonomi pax med status får dock boarda samtidigt som folk som sitter i business.

Maten på Lufthansa är verkligen hit & miss, skiljer på vilka sträckor man åker och ibland är maten helt OK andra gånger direkt oätlig.
Sätena är vad de är, ingen skillnad på säten på shorthaul mellan de olika kabinerna förutom att man har blockat mittsäte. Det är ju inget som är unikt för Lufthansa direkt, vill du sitta än mer inklämd kan du testa British Airways Club Europe så kommer du uppskatta Lufthansa efteråt.

Swiss och Austrian är generellt bättre än Lufthansa inom Europa enligt mig. Men den gamla goda tiden med spektakulär Business inom Europa kan vi glömma och alla bolagen mer eller mindre går mot dessa koncept.
 

toer00

Medlem
Ahh, sist jag var i Senator lounge var påsken 2017 och då kunde man gå fram till bardisken och be at få ett glas...
OK iofs inget med Business Europa att göra, men känslan jag ville förmedla är att man hela tiden "tummar på servicen" även i business...

Håller med att Swiss och Austrian är bättre än LH, men svårt att boka dessa om det finns plats på LH... Försökte vid flera tillfällen där det bevisligen fanns plats i både ut och hem, tex Z eller P på dessa men så fort man vill kombinera ihop en ToR så ville den inte...

Verkar som de inte vill sälja dessa till die "schnåle schweden"... de får hålla tillgod med LH native...??

Tyvärr BA och Great Britain ligger åt fel håll för att vara intressant... ;-)
 

Agö

Medlem
Detta är inget nytt. Finns en massa trådar om Lufthansas affärsklassprodukt inom Europe, alltifrån avsaknad av gardin, till de eländiga busstransferbekymren och den dåliga maten på BC. Du har med andra ord inte haft otur.
 

palmen

Moderator
Ahh, sist jag var i Senator lounge var påsken 2017 och då kunde man gå fram till bardisken och be at få ett glas...
OK iofs inget med Business Europa att göra, men känslan jag ville förmedla är att man hela tiden "tummar på servicen" även i business...

Håller med att Swiss och Austrian är bättre än LH, men svårt att boka dessa om det finns plats på LH... Försökte vid flera tillfällen där det bevisligen fanns plats i både ut och hem, tex Z eller P på dessa men så fort man vill kombinera ihop en ToR så ville den inte...

Verkar som de inte vill sälja dessa till die "schnåle schweden"... de får hålla tillgod med LH native...??

Tyvärr BA och Great Britain ligger åt fel håll för att vara intressant... ;-)
Går utan problem att boka kombo av Swiss och Lufthansa. Ett tips är att du försöker boka via Swiss hemsida och inte Lufthansas om du vill få in swiss i bokningen som exempel. Jag har flertalet sådana bokningar där utresan varit med Swiss och hemrsa med Lufthansa som exempel. För ca 3000 kronor till Barcelona så är det ett grymt bra pris i business, billigare och bättre produkt än SAS Plus.
 

toer00

Medlem
Går utan problem att boka kombo av Swiss och Lufthansa. Ett tips är att du försöker boka via Swiss hemsida och inte Lufthansas om du vill få in swiss i bokningen som exempel. Jag har flertalet sådana bokningar där utresan varit med Swiss och hemrsa med Lufthansa som exempel. För ca 3000 kronor till Barcelona så är det ett grymt bra pris i business, billigare och bättre produkt än SAS Plus.

Jo visst går det ibland..men titt som tätt så spökar married segment...(har tillgång till GDS..)
Visst så är LH business, speciellt med priser i P/Z klass än bättre produkt än kära gamla SK Plus, men vad jag tycker mig ha sätt är att de hela tiden knaprar på prod... dvs den är inte lika gedigen som bara för något år sedan... men fortfarande bättre och mer prisvärd än SK..
 

palmen

Moderator
Jo visst går det ibland..men titt som tätt så spökar married segment...(har tillgång till GDS..)
Visst så är LH business, speciellt med priser i P/Z klass än bättre produkt än kära gamla SK Plus, men vad jag tycker mig ha sätt är att de hela tiden knaprar på prod... dvs den är inte lika gedigen som bara för något år sedan... men fortfarande bättre och mer prisvärd än SK..
När alternativen kommer upp på swiss/lufthansas sida har jag aldrig haft problem att boka det så married segments är inget jag upplevt där.
Om du tittar i någon GDS så kan självklart andra saker visas än vad som faktiskt är bokningsbart, bara för att du hittar P-klass på a-b och b-c behöver det som sagt inte betyda att du kan boka a-b-c i P-klass. Söker du dock A-C och ser att det finns i P-klass så ska det ju dock gå att boka.

Det är den värld vi lever i nu att "alla" kör race to the bottom, priset är den viktigaste faktorn och då skär man helt enkelt ner på produkten. Hade folk fortfarance vara villiga att betala för att upprätthålla den gamla standarden är jag övertygad om att bolagen haft kvar detta, men så är inte fallet längre.
 

Crater

Medlem
Tyvärr Ryanair drar ner, och inte minst Easyjet. När man är på Geneves flygplats tror man att det är en Easyjet hub, de står på rad. Det påverkar produkten naturligtvis.
 
Toppen