Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni bra!

Jonas C

Medlem
Flög för ovanlighetens skull Lufthansa Business Class intra-Europa häromdagen. Mat och dryck imponerades jag inte speciellt mycket av då portionerna var små och rätterna konstiga. Likaså var avsaknaden av Champagne och bättre vin ett stort minus. Däremot upplevde jag servicen som exceptionellt bra. Mycket trevlig besättning på bägge flygningar, som levererade en professionell och korrekt service där tilltal vid namn skedde, och påfyllning av dryck proaktivt erbjöds. Detta har aldrig tidigare inträffat på flygningar med Lufthansa Gruppen i Business Class. Reste på bokningsklass J, vilket jag misstänker var skälet till den goda servicen då Lufthansa trots allt har en ganska stark fixering till bokningsklasser. Jag antar att @Jakob K har bättre koll på rutinerna för tilltal vid namn?
 

Senator

Moderator
Det står ingenting på manifestet om bokningsklass, du har enbart fått uppleva Lufthansa styrka och svaghet. Mat är tråkig, vinerna ok men avsaknad av Champagne är tråkigt. Service upplever jag alltid som väldigt professionell.

Så nej, det är inte veckans konspiration att något är kopplat till bokningsklass ombord. Det som evt skulle kunna ses är om du reser vidare i Förstaklass. Jag har rest i hela skalan från "I" via P, Z, D, C till J och det skiljer ingenting.
 

Jonas C

Medlem
Så nej, det är inte veckans konspiration att något är kopplat till bokningsklass ombord. Det som evt skulle kunna ses är om du reser vidare i Förstaklass. Jag har rest i hela skalan från "I" via P, Z, D, C till J och det skiljer ingenting.
Intressant. På SAS har de en extra sektion i manifestet för full fare, så jag utgick från att samma sak gällde på Lufthansa, men det kanske inte är fallet.
 
F

FCT

Guest
Det står ingenting på manifestet om bokningsklass, du har enbart fått uppleva Lufthansa styrka och svaghet. Mat är tråkig, vinerna ok men avsaknad av Champagne är tråkigt. Service upplever jag alltid som väldigt professionell.

Så nej, det är inte veckans konspiration att något är kopplat till bokningsklass ombord. Det som evt skulle kunna ses är om du reser vidare i Förstaklass. Jag har rest i hela skalan från "I" via P, Z, D, C till J och det skiljer ingenting.
Intra europa är jag inte säker men på LX longhaul är de noga med att ge service (matbeställningar) till revenue pax före upgrades, opups och awards. La till denna kommentar eftersom @Jonas C refererade till hela LH Group i sitt inlägg. På samma sätt ser man ju ganska tydligt rangordningen på LH F när det är HON eller "tyska SEN" med i kabinen.
 

Senator

Moderator
Intra europa är jag inte säker men på LX longhaul är de noga med att ge service (matbeställningar) till revenue pax före upgrades, opups och awards. La till denna kommentar eftersom @Jonas C refererade till hela LH Group i sitt inlägg. På samma sätt ser man ju ganska tydligt rangordningen på LH F när det är HON eller "tyska SEN" med i kabinen.

Jag kan nog se att det finns info om hur en passagerare har hamnat i en kabin, och att om det finns begränsat med mat att det finns en rangordning. Det är nog naturligt.

Men frågan handlade om intra-Europa och om Lufthansa German Airlines (LH) skulle rangordna passagerare ombord baserat på vilken bokningsklass passageraren har. Vad jag har sätt på den informationen som faktisk används ombord som är listan som skrivs ut i cockpit står bara namn och status. Eftersom jag reser en del på allt mellan I-klass (bonusresa) via P (lägsta betalande klass) till J (högsta betalande klass) har jag aldrig blivit behandlat annorlunda baserat på bokningsklass på mina hundratals resor inom Europa.

Gällande HON och tyska "SEN" har jag aldrig upplevt någon skillnad ombord. Absolut har jag observerat hur en HON bemöts, men jag har aldrig upplevt att jag som icke-tysk skulle få sämre bemötande varken på Lufthansa eller Swiss, i affärsklass eller Förstaklass. Jag börjar alltid dialogen på min mycket knackiga tyska och om jag behöver så byter jag till engelska. ;)

Nu har jag iofs nästan aldrig problem på något flygbolag. Man kan ju undra på varför... :)
 

Dr. Miles

Expert
Intressant. På SAS har de en extra sektion i manifestet för full fare, så jag utgick från att samma sak gällde på Lufthansa, men det kanske inte är fallet.
Jag frågade om detta på en SAS loungepersonal på Arlanda T5 då jag var i loungen när jag såg det inlägget.

Hon sa att under hennes tid som flygvärdinna hade hon inte sett någon bokningsklass i manifesten. Endast status, special meal och unaccompanied minors.
Eventuell dead-head hade hon också koll på sa hon.

Jag ska dubbelkolla nästa gång jag flyger med SAS.
Idag hade jag inte tid att fråga kabinpersonalen.
 
F

FCT

Guest
Jag kan nog se att det finns info om hur en passagerare har hamnat i en kabin, och att om det finns begränsat med mat att det finns en rangordning. Det är nog naturligt.

Men frågan handlade om intra-Europa och om Lufthansa German Airlines (LH) skulle rangordna passagerare ombord baserat på vilken bokningsklass passageraren har. Vad jag har sätt på den informationen som faktisk används ombord som är listan som skrivs ut i cockpit står bara namn och status. Eftersom jag reser en del på allt mellan I-klass (bonusresa) via P (lägsta betalande klass) till J (högsta betalande klass) har jag aldrig blivit behandlat annorlunda baserat på bokningsklass på mina hundratals resor inom Europa.

Gällande HON och tyska "SEN" har jag aldrig upplevt någon skillnad ombord. Absolut har jag observerat hur en HON bemöts, men jag har aldrig upplevt att jag som icke-tysk skulle få sämre bemötande varken på Lufthansa eller Swiss, i affärsklass eller Förstaklass. Jag börjar alltid dialogen på min mycket knackiga tyska och om jag behöver så byter jag till engelska. ;)

Nu har jag iofs nästan aldrig problem på något flygbolag. Man kan ju undra på varför... :)
1. Så som jag sa, det var en kommentar för att Jonas C refererade till LH Group.
2. Jag skrev inget om vilka som får bättre eller sämre bemötande, bara prioritetsordningen.
 

Jonas C

Medlem
Nu var det förvisso rätt länge sedan jag flög Lufthansa Business Class intra-EU sist, men då blev jag inte tilltalad vid namn. Andra gånger har varit på SWISS i Business både long haul och intra EU, aldrig blivit tilltalad där heller. I bägge fallen reste jag på de billigaste bokningsklasserna P och Z.
 
Toppen