Senaste nytt

Lufthansa First Class till USA och vidare med Star Alliance inrikes

Senator

Moderator
Det strider väl mot cabbotage och är absolut inget jag skulle försöka mig på om man inte vill riskera att hamna i problem.

Hur skulle det strida att flyga United eller Air Canada mellan Chicago och Toronto/Montreal, och sedan därifrån till Miami?
Cabotage - Wikipedia

Jag minns inte vem det var, men vi hade nyligen en medlem som åkte till LAX med Lufthansa First via FRA-BOS, sedan BOS-YYZ där medlemmen sov över innan en resa YYZ-LAX.

Däremot är det intressant att t.ex. One World och Star Alliance Joint Ventures inte har routing regler för billigare biljetter som är:
ARN-NYC, NYC-YYZ, YYZ-LAX trots att antalet tranfers och segment är ok. I business hamnar jag i full-pris J-klass, så den säljs men är dyr
 

mha321

Medlem
Hur skulle det strida att flyga United eller Air Canada mellan Chicago och Toronto/Montreal, och sedan därifrån till Miami?
Cabotage - Wikipedia

Jag minns inte vem det var, men vi hade nyligen en medlem som åkte till LAX med Lufthansa First via FRA-BOS, sedan BOS-YYZ där medlemmen sov över innan en resa YYZ-LAX.

Däremot är det intressant att t.ex. One World och Star Alliance Joint Ventures inte har routing regler för billigare biljetter som är:
ARN-NYC, NYC-YYZ, YYZ-LAX trots att antalet tranfers och segment är ok. I business hamnar jag i full-pris J-klass, så den säljs men är dyr
En bit ner i den artikeln under related concepts skrivs:

The "modified sixth freedom" refers to the right to carry passengers between two points in country A through a hub in country B; for instance, a Boston-Toronto-Seattle itinerary.[14] Such services are currently considered to constitute cabotage and are not permitted.
 

Senator

Moderator
En bit ner i den artikeln under related concepts skrivs:

The "modified sixth freedom" refers to the right to carry passengers between two points in country A through a hub in country B; for instance, a Boston-Toronto-Seattle itinerary.[14] Such services are currently considered to constitute cabotage and are not permitted.

Frågan är väl säljande rutt? ARN-LAX som säljande rutt eller BOS-LAX som säljande rutt?
 

Senator

Moderator
Hmm. Det har du kanske rätt i, låter inte orimligt. Kan inte påstå att jag egentligen kan något i frågan utan noterade bara det avsnittet när jag läste artikeln.

Jag är ingen expert men när jag kan köpa detta av Star Alliance (fast dyrt) får jag anta att det är ok att göra med en rutt från Arlanda till LAX som går via NYC sedan Toronto tillbaka till USA
 

palmen

Moderator
Hur skulle det strida att flyga United eller Air Canada mellan Chicago och Toronto/Montreal, och sedan därifrån till Miami?
Cabotage - Wikipedia

Jag minns inte vem det var, men vi hade nyligen en medlem som åkte till LAX med Lufthansa First via FRA-BOS, sedan BOS-YYZ där medlemmen sov över innan en resa YYZ-LAX.

Däremot är det intressant att t.ex. One World och Star Alliance Joint Ventures inte har routing regler för billigare biljetter som är:
ARN-NYC, NYC-YYZ, YYZ-LAX trots att antalet tranfers och segment är ok. I business hamnar jag i full-pris J-klass, så den säljs men är dyr
Jag uppfattar cabbotage precis som @mha321 att man inte får flyga "inrikes" via ett annat land. Om biljetten dock är från Europa till USA-Kanada-USA så kanske det är OK, inget jag har kunskap om.
Har själv flugit på sådant som egentligen inte är OK, jag var dock fullt medveten om det och hade en backup plan utifall att det skulle bli strul.
 
Toppen