Senaste nytt

Lufthansa First Class Lounge/Terminal vid ankomst i Frankfurt/München men ej vidare i First class?

Jacob

Medlem
Limousine service on departure: if you are starting your journey from the Lufthansa First Class Terminal, you will be taken to your flight by limousine or in an exclusive people carrier. *(1) The limousine service is also available to you if you are using our First Class Lounge in Pier B. This applies to Lufthansa, Austrian Airlines Group and SWISS flights to non-Schengen and non-EU countries which depart from a non-gate position or from Departure Areas A or C.

*(1) Applies to scheduled flights operated by Lufthansa, Lufthansa Regional, Austrian Airlines Group and SWISS.

Lufthansa ® - Lufthansa First Class on the ground
Lufthansa är lite luddiga eftersom de inte vill att man ska använda första klass terminalen vid transit och därför nämns ingenting om vad som gäller när man ansluter på det sätt som jurgenb nämner.

Sedan är det i princip ingen skillnad alls mellan terminalen och loungerna annat än transporten till flygplanet.
 

jurgenb

Medlem
Sen är ju transporten till o från flyget avhängigt vilket flyg det är - har åkt S-klasse både till o från FCL
 

A380*G

Medlem
Lufthansa är lite luddiga eftersom de inte vill att man ska använda första klass terminalen vid transit och därför nämns ingenting om vad som gäller när man ansluter på det sätt som jurgenb nämner.

Sedan är det i princip ingen skillnad alls mellan terminalen och loungerna annat än transporten till flygplanet.

Ja det stämmer, fel av mig. Detta formaliserades aldrig eftersom det blev protester.

Ja det är samma utbud princip, som jag redan påpekat.
 

Jacob

Medlem
Ja det stämmer, fel av mig. Detta formaliserades aldrig eftersom det blev protester.
Det kan nog stämma, Lufthansas resenärer kan vara ganska högljuda. Jag kan i alla fall bekräfta av egen erfarenhet att man kommer in även om Lufthansa är smarta nog att inte nämna det på hemsidan.

Ja det är samma utbud princip, som jag redan påpekat.
Precis, vi är helt överens.

Har man 90 minuter eller mindre är det knappt lönt att springa bort till terminalen "bara för att", det blir bara stressigt, i alla fall om man vill hinna uppleva något också. Då är det bättre att gå till en lounge så man kan få ta det lite lugnt istället.
 

Rustscheff

Medlem
Det som skiljer är att man INTE blir körd t planet från A-loungen. B och FCT blir man det på. Om man flyger vidare i LH/LX oberoende av klass.
 

palmen

Moderator
Det som skiljer är att man INTE blir körd t planet från A-loungen. B och FCT blir man det på. Om man flyger vidare i LH/LX oberoende av klass.

Stämmer detta fortfarande? Jag anländer med LH F och ska vidare med Austrian i C.
Är det bara LH/LX som får transport till planet om man är i FCL i B-piren och planet avgår från en annan pir än B?
 

HON-II

Medlem
Stämmer detta fortfarande? Jag anländer med LH F och ska vidare med Austrian i C.
Är det bara LH/LX som får transport till planet om man är i FCL i B-piren och planet avgår från en annan pir än B?

Det stämmer inte: man blir körd till connecting flights från A, om flygen inte avgår från någon A gate eller det är någon A gate som involverar busstransport. Om man är i B, är det non-Shengen flyg som gäller, dvs om Du skall vidare med OS, kommer Du att anmodas att ta Dig igenom passkontrollen och ta Dig till FCL A (= Shengen).
 

palmen

Moderator
Det stämmer inte: man blir körd till connecting flights från A, om flygen inte avgår från någon A gate eller det är någon A gate som involverar busstransport. Om man är i B, är det non-Shengen flyg som gäller, dvs om Du skall vidare med OS, kommer Du att anmodas att ta Dig igenom passkontrollen och ta Dig till FCL A (= Shengen).

OK, får bli FCL A helt enkelt och hoppas på att mitt vidare flyg går från bussgate eller annan pir :)
 
Toppen