Senaste nytt

Lufthansa First class & First class lounge Frankfurt

Jacob

Medlem
Först champagnen. Trodde att de skulle servera Dom Perignon eller Krug. Istället fick jag en ljummen Laurent Perrier. Klart minus för LH. SQ har Krug.
Lufthansa har aldrig serverat någon av de riktigt vassa champagnerna ombord. I första klass har de bl.a. haft Taittinger och Piper Heidsieck (dock vintage varianter, ska tilläggas).

Ser fram emot att läsa vad du tyckte om resten av din Lufthansa upplevelse!
 

npahedman

Medlem
Tyvärr har du även rätt på denna punkt. Ok, jag begär inte att man nödvändigtvis skall servera DP, Crystal eller Krug vintage, men Krug NV Grand Cuvée hade de kunnat ha. Det är sådana detaljer som gör SQ snäppet bättre. Dock måste jag säga att F klass terminalen här är den
bästa terminalen/loungen jag testat, men jag är ingen expert på F lounger ännu. Vet inte hur SQ:s F lounger är. Vet du?
Kanske vi skulle skapa en lounge ranking med 100 p. skala såsom Robert Parker när det gäller viner.

ARN skulle få 86 BCP, CPH 92 BCP, FRA Senator 95 BCP och FRA F klass lounge 98 BCP av mig.
 

MarcusC

Medlem
Besökte själv FCL B loungen förra veckan. Loungerna håller ju helt klart hög standard. När jag var där var dock personalen något stressad och alla bord i restaurangdelen upptagna / eller inte avdukade vilket drar ner helhetsbilden en anig. Mat,Viner och desserter håller dock väldigt hög standard. Och whisky listan är som sagt imponerande. SQ är väl ett snäpp högre(eller flera)..med ombordservice&utbud!?
 
Last edited:

LN-FHU

Medlem
Har besøkt alle tre, FCL A, FCL B og FCT. Jeg likte FCL B best,deretter FCT og FCL A, men jeg MISlikte ingen.
Da jeg var i FCL A var jeg eneste passasjer, så servicen var veeeldig bra.
FCL B var litt stor og upersonlig, men servicen var bra.
FCT var flott og rolig med bare en 5-10 pax. Det ble masse god drikke ........ :)

Her er et par bilder :

MrWalkerIpresumeYepBlue.jpg


Transporttilterminalen.jpg
 

Jacob

Medlem
Dock måste jag säga att F klass terminalen här är den bästa terminalen/loungen jag testat, men jag är ingen expert på F lounger ännu. Vet inte hur SQ:s F lounger är. Vet du?

Jakob: hur rankar du Frankfurts firstclass terminal mot andra first class lounger?
Mat och dryck är väldigt bra i Frankfurt. Sen är ju jag whisky fanatiker, så svårt att inte gå igång på en bar med över 80 whisky sorter.
Men Lufthansas första klass terminal har fått väldigt mycket publicitet senaste åren, på gott och ont. Servicenivån har gått ner, det vet jag fler som noterat, den var på en helt annan nivå när terminalen öppnade runt 2005 någon gång. De ansträngde sig mer då och det var mer fokus på detaljer. Nu är det mer en riktigt välsorterad gratisbar.

Bland det lyxigaste jag testat är annars Singapore Airlines The Private Room i Singapore. Det kommer ordentligt reportage därifrån under hösten.

Sedan måste jag ge tummen upp för Lufthansas första klass lounge i München. Faktiskt mycket bättre service än i första klass loungerna/terminalen i Frankfurt. Loungen i München har helt kommit i skymundan och de måste anstränga sig för mäta sig mot Frankfurt men gör det riktigt bra.
Likvärdigt matutbud men sämre dryckesutbud. Men fortfarande en lounge jag gärna skulle åka tillbaka till, mycket pga servicen.
 

npahedman

Medlem
Hej igen, Sitter nu på Shangri-la i BKK och äter buffén och kollar ut över floden. Känns ganska bra! Tänkte berätta vidare om fortsättningen på resan från FRA. Blev hämtade 30 minuter innan avgång och fick åka i en ny Porsche Cayenne S. Trevligt och behagligt. Hade dock hellre åkt en Panamera såsom LN FHU ovan, då jag själv kör en Cayenne till vardags. Nåväl, väl framme vid 747 blev det hissen upp och sedan en snabb ''Bolt sprint'' uppför trappan till Upper deck. Satt på 81H, så längst fram till höger. Trevligt att F klassen bara rymmer typ 10 platser nu för tiden. Sätet bredvid är alltid ledigt, så man har verkligen gott om plats. Tre flygvärdinnor servade oss 10 pax som satt däruppe, så service var utmärkt. Pursern visade sig vara en svensk talande tyska. Hennes svenska var faktiskt minst lika bra som drottningens, så det var ju lite imponerande.

Hade egentligen intalat mig själv att jag bara skulle dricka lite skumpa ombord och sedan sova, men så blev det naturligtvis inte i vanlig ordning, utan när jag väl fick meny listan, började det kurra lite grann i magen konstigt nog och av någon anledning serverar de inte Snickers och inte kunde den svensk talande pursern dalmål heller...;))) Nu gjorde det ingenting då jag istället fick svart iransk kaviar på mina rostade trianglar med surgrädde, lök m.m. Till detta dracks det återigen Laurent Perrier vintage 2000, så det var åtminstone en vintage skumpa nu. Dock är ju 2000 ingen perfekt champagne årgång. 1996 eller 2002 smakar bättre, men vi ska inte vara märkvärdiga nu...

Efter detta blev det en läcker skaldjurs salad följt av sjötunga meunière. Utsökta grejor så långt!

Efter detta blev det lite franska och schweiziska ostar från deras ostvagn med ca 10 olika ostar inkl. Appenzeller och Rocquefort.
Avslutade med sorbet och fruktsalad.

När jag nu även lyckats trycka ned detta så gick jag på toaletten och satte på mig Van Lacks pyjamasen, som var superskönt. Väl tillbaka hade en av tjejerna fixat i ordning min säng med madrass, lakan, kudde och täcke. Sedan kom John Blund, men som tur var bara han....

Vaknade dock efter 4 timmar och kände mig som Sahara i munnen. En flaska mineralvatten kom sedan att stå bredvid mig resten av natten. Luften är naturligtvis enormt torr och hade man nu som jag nu druckit en massa alkohol hela kvällen, så gör detta inte saken bättre. Frukosten nästa morgon var utsökt även om hungern var begränsad.

Väl framme fick vi eskort till fast tracken och sedan blev det en taxi till hotellet och sedan iväg till gymmet följt av utepoolen!

Återkommer i slutet av nästa vecka med hemresan. Också den in F klass. Längtar redan....
 

Malu

Medlem
Bland det lyxigaste jag testat är annars Singapore Airlines The Private Room i Singapore. Det kommer ordentligt reportage därifrån under hösten.

Hmm. Jag tror att jag missade något när jag förra hösten besökte TPR. Med tanke på kommande ombordmiddag så beställde jag bara lite frukt och mineralvatten. Säkert en av de magraste beställningarna den dagen... ;)
 

agehall

Medlem
Mat och dryck är väldigt bra i Frankfurt. Sen är ju jag whisky fanatiker, så svårt att inte gå igång på en bar med över 80 whisky sorter.

Problemet är ju bara att lyckas ta sig igenom dem utan att däcka. Även om man bara tar lite av ett snävt urval, så kan man ju bli redigt dragen. Fast, jag antar att de har personal som ser till att man kommer med sitt flyg även om man är som killen i Sällskapsresan..? :)
 
Toppen