Senaste nytt

Lufthansa, ej använda sista segment på resan

gustavh

Medlem
Åker i Mars från Miami till Oslo via Frankfurt men måste nu till Stockholm innan så ringde och frågade om dem istället kunde boka om Frankfurt-Oslo till Frankfurt-Stockholm vilket dem inte kunde pga biljetttyp. Frågade då om dem kunde avboka sista segmentet på resan men då skulle dem ha 20.000 NOK (!).

Hon förstod min situation och sa att jag kanske kan resa med handbagage och bara hoppa av i Frankfurt men eftersom jag har stor väska kommer det inte fungera. Frågade då om jag inte bara kunde be dem i Miami att tagga väskan till Frankfurt men hon sa då att dem inte kommer tillåta detta och att dem har blivit väldigt stränga eftersom många har utnyttjat detta...

Någon som har testat detta i senare tid eller har några andra tips? Har redan bokat ny resa FRA-ARN-OSL... :/
 

twiggs

Medlem
Frågade då om jag inte bara kunde be dem i Miami att tagga väskan till Frankfurt men hon sa då att dem inte kommer tillåta detta och att dem har blivit väldigt stränga eftersom många har utnyttjat detta...

När jag har haft lite längre connection, ungefär 4-5 timmar och planerat att göra om du så har jag skyllt på att jag ska använda flygplatshotell och behöver mitt bagage och att det enbart ska taggas delvis av sträckan. Funkar alltid.
Men om du har en mer normal connection som max 2-3 timmar kommer det säkert att bli mer knepigt.
 

Valley

Medlem
Åker i Mars från Miami till Oslo via Frankfurt men måste nu till Stockholm innan så ringde och frågade om dem istället kunde boka om Frankfurt-Oslo till Frankfurt-Stockholm vilket dem inte kunde pga biljetttyp. Frågade då om dem kunde avboka sista segmentet på resan men då skulle dem ha 20.000 NOK (!).

20' ? Vad är det för fel på dem ?
Haft liknande case en gång - apklassbiljett. I mycket god tid innan försökte jag ändra. Men det slutade med att jag köpte en ny t&r-biljett och slängde den första och returen på den nya.
I min lilla inskränkta värld missar ny flygbolaget (LH även här) möjligheten att sälja min plats för ett högre belopp. Förvisso har man redan fått betalt för platsen. Men man skulle kunnat få 5-7 ggr mer.
Eller har man såpass bra statistik och kontroll att man vet att det totalt sett lönar sig ?
 

Ricci

Medlem
Detta har jag utnyttjat ofta när SAS flög på BKK. Det var 4-8tusen billigare i C-klass att börja resan från ARN än från CPH.
Vilket medförde att jag en enkel biljett CPH-ARN för att sedan hoppa på ARN-CPH-BKK. När jag sedan checkade in i BKK (eller var jag nu hoppade på) så bad jag att få bagaget bara sänt till CPH då jag tänkt att hoppa av där. Jag har aldrig fått veta att detta skulle vara olagligt:rolleyes:
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig fått veta att detta skulle vara olagligt:rolleyes:
Olagligt vet jag inte om det är, men det bryter mot T&C och iaf tekniskt sett så kan flygbolaget efterdebitera dig för vad ARN-CPH-BKK-CPH skulle ha kostat jmf med vad du bokat. Risken är liten, men gör man det rutinmässigt så kan man räkna med påföljder.

Anledningen till att det blir obscent dyrt när man försöker göra ändringar, är ofta att man råkar ut för att det blir enkelbiljetter och att minst en del blir i bokningsklass Y. I praktiken är det bättre att helt enkelt kasta den gamla biljetten och köpa en ny då. Det är en "risk" man tar när man inte har ett schema som är spikat till 110% och reser på billiga ekonomibiljetter. I längden är det nog dock mer effektivt än att alltid ha superflexibla ekonomibiljetter.
 
Toppen