Senaste nytt

Lufthansa, ej använda sista segment på resan

Senator

Moderator
Kort fråga som säkert också varit uppe 100 gånger, men om man avbryter resan innan man gör sista benet, får man då miles för tidigare ben? Någon som har praktisk erfarenhet av detta?

BA har jag två gånger fått Tier Points samt Avios för detta. Dock varit incheckat, men ej åkt..

Inte med något annat bolag

OBS! Har väl gjort detta totalt 4 gånger på 15 år, så sample size är rätt liten..
 

gdaily

Medlem
Har du bokat resan än? Annars är det enkla svaret att se till så att du blir bokad med en lång anslutning i Frankfurt "över natten" så att du är tvungen att få ut ditt bagage där din pyamas är.

Sedan råkar du försova dig dagen efter...

I London är det enkla knepet att byta flygplats mellan LHR och LCY, då måste du nämligen plocka ut ditt bagage och förflytta dig mellan flygplatserna själv.
 

AABack2ARN

Medlem
Helt klart är att flygbolagen anser sig ha möjlighet att ta extra betalt för denna typ av (i deras ögon) oegentligheter. I 99 fall av 100 kommer dock inget hända men i de fall där det sker kommer troligtvis resebyrån debiteras och detta bötesbelopp kommer absolut vidarefaktureras till kund. Min uppfattning är att man kollar efter mönster där vissa resebyråer sticker ut och vill stävja detta, snarare än gå direkt på enskilda kunder.

Du borde få poäng för alla segment du reser, men om du inte skulle få det bör du kanske vara försiktig om att efterregistrera dessa då det skulle kunna leda till misstankar. Det har hänt mig en gång då jag efterregistrerade en utresa på en biljett vars hemresa inte användes. Svaret tillbaka var att de visst kunde registrera poängen men att jag var tvungen att skicka in boardingkorten från bägge resorna. Jag anade mig till att de hade en anledning att formulera sig så varför jag helt enkelt glömde svara...

Och slutligen, har du för avsikt att hoppa ett segment eller två, prata inte om det öppet, ställ inga frågor, trassla inte in dig i en situation som kan vändas mot dig i händelse av "bråk" (om du inte tycker om att fajtas vill säga ;))
 

AABack2ARN

Medlem
Att regelverket dessutom är obegripligt för de flesta av oss vet vi redan och det har diskuterats många gånger. Har även för mig att denna historia kanske redan publicerats här, men den är lite kul trots det:

Buying paint from an airline
Customer: Hi, how much is your paint?
Clerk: Well, sir, that all depends.
Customer: Depends on what?
Clerk: Actually a lot of things.
Customer: How about giving me an average price?
Clerk: Wow, that's too hard a question. The lowest price is $9 a gallon, and we have 150 different prices up to $200 a gallon.
Customer: What's the difference in the paint?
Clerk: Oh, there isn't any difference; it's all the same paint.
Customer: Well, then, I'd like some of that $9 paint.
Clerk: Well, first I need to ask you a few questions. When do you intend to use it?
Customer: I want to paint tomorrow, on my day off.
Clerk: Sir, the paint for tomorrow is the $200 paint.
Customer: What? When would I have to paint in order to get the $9 version?
Clerk: That would be in three weeks, but you will also have to agree to start painting before Friday of that week and continue painting until at least Sunday.
Customer: You've got to be kidding!
Clerk: Sir, we don't kid around here. Of course, I'll have to check to see if we have any of that paint available before I can sell it to you.
Customer: What do you mean check to see if you can sell it to me? You have shelves full of that stuff; I can see it right there.
Clerk: Just because you can see it doesn't mean that we have it. It may be the same paint, but we sell only a certain number of gallons on any given week. Oh, and by the way, the price just went to $12.
Customer: You mean the price went up while we were talking?
Clerk: Yes, sir. You see, we change prices and rules thousands of times a day, and since you haven't actually walked out of the store with your paint yet, we just decided to change. Unless you want the same thing to happen again, I would suggest that you get on with your purchase. How many gallons do you want?
Customer: I don't know exactly. Maybe five gallons. Maybe I should buy six gallons just to make sure I have enough.
Clerk: Oh, no, sir, you can't do that. If you buy the paint and then don't use it, you will be liable for penalties and possible confiscation of the paint you already have.
Customer: What?
Clerk: That's right. We can sell you enough paint to do your kitchen, bathroom, hall, and north bedroom, but if you stop painting before you do the bedroom, you will violation of our tariffs.
Customer: But what does it mater to your whether I use all the paint? I already paid for it!
Clerk: Sir, there's no point in getting upset; that's just the way it is. We make plans upon the idea that you will use all the paint, and when you don't, it just causes us all kinds of problems.
Customer: This is crazy! I suppose something terrible will happen if I don't keep painting until after Saturday night!
Clerk: Yes, sir, it will.
Customer: Well, that does it! I'm going somewhere else to buy my paint.
Clerk: That won't do you any good, sir. We all have the same rules.
 

Friskytten

Medlem
Mer och mer fares har börjat att innehålla en text "No show charge: xxx". Vilket innebär att man är tvungen att betala xxx summa ifall man skippar någon flight utan att meddela det till flygbolaget.
Så om man ser till att meddela flygbolaget, t ex att man ej kommer att nyttja sista segementet, så kan de inte hävda "No Show" och evntuellt ta ut "No Show Charge"?
 

JacobGBG

Medlem
Summasummarum:

Det är att tämligen riskfritt att missa ett segment om du skulle hoppa över det.

Tänk bara på att
- Don't call the airline, typiskt Frequent flyer talespråk detta gäller inte bara just att ringa utan att kontakta flygbolaget med dina avsikter på något sätt.
- Flyg utan incheckat baggage eller försäkra dig om att du kan plocka ut dom på din transfer/slutstation.
- Håll öga på alla charges mot ditt kreditkort närmsta tiden efter flygningen och om någon now show charge mot förmodan skulle dyka upp så ring och bestrid detta hos ditt flygbolag och anmäl till ARN/KO.
 
Formuleringen "no show charge" är kostnaden för att aktivera biljetten igen och inget annat.
"No show charge" är INTE en avgift om man inte dyker upp...

Mycket spekuleringar om detta...
 
Last edited:
Toppen