Senaste nytt

Lufthansa, ej använda sista segment på resan

Ett litet klargörande:
Om man inte dyker upp vid en avgång är man "no show" och resten av biljetten avbokas.
Formuleringen "no show fee" är kostnaden för att aktivera biljetten igen och inget annat.

Alltså en service vissa bolag har. På andra bolag har en missad flight inget värde och biljetten kan inte aktiveras igen.

Flygbolaget har ju redan fått betalt för t ex leg 2 och säljer gladeligen den platsen en gång till till någon annan.
Det är ju bl a därför bolagen överbokar för att folk inte dyker upp.

Men att dom skulle ta betalt för att du inte dyker upp... Det skulle vara Ryanair isåfall... Dom kan ju inte tvinga någon att åka med som av olika orsaker inte infinner sig till flighten. Och som sagt dom har ju redan fått betalt.

Hoppas alla nu förstår innebörden av "no show fee"
 
Och naturligvis bestämmer man själv var man vill plocka av bagaget. Säg bara till i inchecknkngen så löser dom det.
Om man har en mellanlandning med stopp mindre än 24 h så räknas det oftast inte som ett stopp. Och då kanske man vill ha ut väskan för att övernatta på hotell och fortsätta nästa dag.
 

Dr. Miles

Expert
Och naturligvis bestämmer man själv var man vill plocka av bagaget. Säg bara till i inchecknkngen så löser dom det.
Om man har en mellanlandning med stopp mindre än 24 h så räknas det oftast inte som ett stopp. Och då kanske man vill ha ut väskan för att övernatta på hotell och fortsätta nästa dag.
Nja, inte när man har kort anslutning. Jag har erfarenhet från olika flygbolag och från olika flygplatser men om jag hade för kort anslutning vägrade check in personalen att tagga väskan bara till transfer flygplats.
Detta har vi diskuterat i andra trådar.

Så mitt stalltips är att ha ordentligt transittid om man har avsikt att hoppa över sista flighten och hämta väskan i transfer flygplatsen.
 
Dr Miles har helt rätt när det gäller kort anslutning. Då blir det ju bara strul om man vill plocka av väskan och så hinner den inte med nästa flight och så uppstår det kostnader för utkörning av bagage etc.

Så stalltipset gillas:) Ha ordentligt med tid vid mellanlandningen om du har för avsikt att ta ut din väska.
 

Roger J

Medlem
Jag har "hoppat av" sista segmentet på LH-biljetter flera gånger i år. På grund av ändrade planer. Aldrig varit problem att be Lufthansa enbart tagga väskan dit jag vill avbryta resan.
Hade exempelvis en LH-biljett JFK-FRA-ARN. Behövde på grund av jobb "hoppa av" i FRA och köpa en separat enkelbiljett FRA-MXP. Lufthansa på JFK taggade min väska JFK-FRA-MXP med ett leende. Vem vet, de kanske lyckades sälja min plats FRA-ARN på nytt :)
Så min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt att skippa ett segment. Skulle ju närmast vara roligt om de försökte debitera en kostnad till mitt kreditkort i efterhand för att jag inte tagit ett flyg jag betalt för.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det som är sjukt är, att dessa no show charge ofta inte står någonstans när man bokar biljett på flygbolagets webbsida eller på online reserbyrå, för dem inte vill visa detaljerad fare rules.

Så pingar jag till Agö och Igorius och fråga om hur detta kan vara lagligt när flygbolaget/resebyrån inte presenterar detaljerad villkor om eventuell straffavgift och debitera det senare?
 

Roger J

Medlem
Det som är sjukt är, att dessa no show charge ofta inte står någonstans när man bokar biljett på flygbolagets webbsida eller på online reserbyrå, för dem inte vill visa detaljerad fare rules.

Så pingar jag till Agö och Igorius och fråga om hur detta kan vara lagligt när flygbolaget/resebyrån inte presenterar detaljerad villkor om eventuell straffavgift och debitera det senare?

Jag skulle ju inte godkänna en extradebitering till mitt kreditkort (utan min inblanding) från exempelvis Lufthansa. Skulle kontakta Amex direkt.

SJ borde haft detta när alla "åkte" mellan Säter och Borlänge... :cool:
 

Agö

Medlem
Det som är sjukt är, att dessa no show charge ofta inte står någonstans när man bokar biljett på flygbolagets webbsida eller på online reserbyrå, för dem inte vill visa detaljerad fare rules.

Så pingar jag till Agö och Igorius och fråga om hur detta kan vara lagligt när flygbolaget/resebyrån inte presenterar detaljerad villkor om eventuell straffavgift och debitera det senare?

Sverige: 10 § prisinformationslagen.

10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.
Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.
Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser.
 

NyfikenGrau

Medlem
Kort fråga som säkert också varit uppe 100 gånger, men om man avbryter resan innan man gör sista benet, får man då miles för tidigare ben? Någon som har praktisk erfarenhet av detta?
 

johhenrik

Medlem
Jag skulle ju inte godkänna en extradebitering till mitt kreditkort (utan min inblanding) från exempelvis Lufthansa. Skulle kontakta Amex direkt.

Med tanke på hur många som här berättar att Amex inte hjälper till om det finns ett biljettnummer kopplat till debiteringen så är det nog inte så enkelt. Senast jag såg berätta något om det var ju Agehall som blev dubbeldebiterad och det var ju inte "att bara ringa" om jag förstod det rätt. Att få bort feldebiteringar är inte alltid lätt, speciellt inte om det är en tvist mellan köpare och säljare.
 
Last edited:
Toppen