Senaste nytt

Lufthansa document check

fcx

Medlem
Hittade ingen egen tråd om detta i Lufthansaforumet, så startar en ny.

Precis som flera andra flygbolag erbjuder Lufthansa möjligheten att skicka in coronadokument för granskning elektroniskt inför flygresan. Tanken är att genom att göra detta online så kan man ta ut ett boardingkort online utan att behöva checka in vid disk.

https://www.lufthansa.com/gb/en/digital-document-check

För närvarande häller det denna typ av flighter:

At the moment, Lufthansa is testing the upload of the entry documents on all connections between Germany and


  • Austria
  • Azerbaijan
  • Belgium
  • Brazil
  • Colombia
  • Denmark
  • Egypt
  • France
  • Georgia
  • Greece
  • Iceland
  • Iran
  • Italy
  • Kuwait
  • Luxembourg
  • Namibia
  • Netherlands
  • Norway
  • Portugal
  • Spain
  • Sweden
  • Switzerland
  • Turkey
  • Ukraine

Jag har inte sett så många beskriva sina upplevelser av tjänsten, så jag tänkte dela med mig om min upplevelse hittills.

Idag skickade jag in dokument för en kommande resa ARN-FRA-LIN, där ARN-FRA är med SAS och FRA-LIN är med Lufthansa Cityline. Allt bokat med Lufthansa på LH-nummer. Tjänsten öppnar 72 timmar före avgång, så jag loggade in vid den tiden. Det tog c:a fem minuter att fylla i alla uppgifter som krävdes, samt att ladda upp ett svensk covidbevis och PLF-dokumentet som krävs för inresa till Italien (som i sin tur tog en kvart att fylla i).

Otyskt nog så kom ingen bekräftelse på mail att dokumenten skickats in, men sex timmar senare kom ett mail som meddelade att dokumenten var godkända:

Lüfthansa skrev:
Lieber Fluggast,


Herzlichen Dank, dass Sie online die vorgeschriebenen coronabezogenen Dokumente zur Einreise übermittelt haben.


Gerne teilen wir Ihnen mit, dass die Prüfung der coronabezogenen Dokumente für Ihren gebuchten Lufthansa Flug erfolgreich war.


Ihre Online oder Mobile Bordkarte steht Ihnen im Rahmen des Online Check-in Vorgangs zur Verfügung. Falls Sie schon eingecheckt haben und noch nicht im Besitz einer Bordkarte für Ihren Flug sind, dann haben Sie jetzt die Möglichkeit ihre Bordkarte auszustellen. Gehen Sie hierzu bitte noch einmal in den Online Check-in Prozess oder erstellen Sie Ihre Bordkarte über die LH App.


Sollte eine Überprüfung Ihrer Reisedokumente (z.B. Reisepass und Visa) nötig sein, erfolgt dies weiterhin nur am Flughafen.


Bitte beachten Sie, dass Ihre coronabezogenen Dokumente während der kompletten Reise mitgeführt werden müssen.


Wir raten Ihnen, sich vor Antritt Ihrer Reise mit allen länderspezifischen Bestimmungen entlang des Reiseverlaufs vertraut zu machen.

Unsere Flughafenteams können Sie nur dann auf Ihrem Flug akzeptieren, wenn alle Anforderungen vollständig erfüllt sind.


För den som kanske inte hade högsta betyg i tyska i småskolan så följde det även med en mer internationell version i mailet, även om tyska instruktioner gör sig bäst på originalspråket:


Lufthansa skrev:
Dear passenger,



Thank you for submitting the documents needed to fulfil the corona related health entry requirements of your entire journey.


We are pleased to inform you that we have successfully reviewed your corona related health documents in connection with your Lufthansa flight(s).


Your online or mobile boarding pass is available to you as part of the online check-in process. If you have already checked in, and your boarding pass has not been issued yet, please go back to the online check-in process or issue your boarding pass via the LH app


We would like to draw your attention to the fact that you may still be asked to present your travel documents (e.g. passport and visa) for inspection at the airport


In addition, please note that you must also be able to present your corona related health documents at any point during your journey.


We advise you to make yourself familiar with all country-specific regulations along the course of your journey before starting your travels.

Our airport teams will only be able to accept you on your flight if all requirements are completely fulfilled.


Further information about current travel restrictions can be found on the Lufthansa Travel Regulation Info Hub

Please do not reply to this email. In case of questions, please contact the Lufthansa Service Center.


Best regards,


Your Lufthansa Health-Entry Support Center

Detta borde då innebära att jag kan checka in när onlineincheckningen öppnar i övermorgon, och då få ut boardingkort. Spontant hade jag väntat mig mer käbbel just eftersom det ingår en SAS-flygning, men vi får helt enkelt vänta och se om om det fungerar som utlovat även när det närmar sig avgång.


Är det fler som har egna erfarenheter av denna tjänst?
 

Moco

Medlem
Ja, det har diskuterats, av bla mig, i annan tråd att det är lite av ett lotteri. Jag personligen har aldrig fått det att fungera.
 

Nilann

Medlem
Fungerade perfekt inför resan i söndags GOT-MUC. Registrerade uppgifterna och bifogade Covidbeviset i torsdags. Fick svar efter 10 minuter att det var godkänt. Det var 6 personer i kö till Lufthansas Businessincheckning så det tog ca 10 minuter att komma fram. Positivt bemötande: Vi älskar kunder som har allt förberett. Hela incheckningen tog 2 minuter.
 

fcx

Medlem
Första uppföljningen. Det var inte möjligt att checka in online och få ut boardingkort. Lufthansa tillåter inte onlineincheckning eftersom första segmentet flygs med SAS. SAS tillåter inte onlineincheckning eftersom resan innehåller en internationell transfer.
 

fcx

Medlem
Då tror jag att jag kan slutrapportera här.

ARN-FRA-LIN, dokumenten granskade i förväg, men fick inget boardingkort. Vid disk skulle de kolla alla papper igen för att få boardingkort.

MXP-ZRH-ARN. Dokumentgranskningen online tog 30 minuter, och kunde ta ut boardingkort efter det. Resesällskapet på samma rutt fick ut boardingkort online utan att skicka in dokument i förväg.

Så, på två resor var dokumentkontrollen bara ett slöseri med tid.
 

011430121

Medlem
Då tror jag att jag kan slutrapportera här.

ARN-FRA-LIN, dokumenten granskade i förväg, men fick inget boardingkort. Vid disk skulle de kolla alla papper igen för att få boardingkort.

MXP-ZRH-ARN. Dokumentgranskningen online tog 30 minuter, och kunde ta ut boardingkort efter det. Resesällskapet på samma rutt fick ut boardingkort online utan att skicka in dokument i förväg.

Så, på två resor var dokumentkontrollen bara ett slöseri med tid.
Ressällskapet håller inte på med fylleri aktiviteter.
 

Zissou

Medlem
Det fungerade fint att ladda upp dokument nu när jag flög ARN-MUC-VLC. Vet någon om jag separat behöver ladda upp några dokument för hemresan (VLC-FRA-ARN) eller är det godkänt för bägge två?
 
Toppen