Lufthansa avbokade min konfirmerade bokning

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Nanneboy, 22 Mars 2021.

  1. Krotan

    Krotan Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Yes fick nya biljetter under samtal med SAS ktj och dom är confirmed (än så länge ivf).
     
    Big Birger gillar detta.
  2. Mr Planning

    Mr Planning Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fick tillbaka mina ursprungliga biljetter jag med, det var ju tur att platserna inte försvann med den Tyska (boten?) , som sagt, spännande tider!
     
  3. Bridgeman

    Bridgeman Medlem

    Ort:
    Sundsvall
    Land:
    Sverige Sverige
    Ringde SAS kundtjänst kö i 20 minuter pratade med en tjej i fem minuter om avbokningen jag fått, blev bortkopplad, ringde åter upp igen ytterligare 20 minuter i kö, samma tjej svarade började leta biljetter blev bort kopplad sedan autosvar vi har stängt. herrrre guuud.
     
  4. Rasmus_1

    Rasmus_1 Medlem

    Ort:
    Umeå
    Land:
    Sverige Sverige
    Blev också av med hemresa DEL-ZRH-ARN inatt, passade på att boka av alltihopa då jag tvekar på att det verkligen kommer att gå att resa till Indien på höstlovet. Kunde inte se tillgänglighet på United när jag letade så tänkte att det var chanslöst att få tillbaka platserna, hade jag sett den här tråden innan hade jag kanske chansat och ringt in ändå men gjort är gjort.
     
  5. Carl

    Carl Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har också fått en flight avbokad med Swiss, NRT-ARN i oktober.
    Kundtjänst hittar ingen hemresa 16 alt 17 oktober så nu vet jag inte vad jag skall ta mig till...
    Har SAS en skuld till Lufthansa-gruppen måntro?
     
  6. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Konspirationsteori?
    Skulle sas ha en skuld till Lufthansa och Lufthansa/Swiss väljer då att boka av resenärer lite på måfå för att jävlas tillbaka mot de som bokat via sas? Låter inte direkt troligt om du frågar mig.
     
    011430121 gillar detta.
  7. MTheC

    MTheC Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Min känsla är att detta är ett större problem än bara just kopplat till SAS och poängbokningar med Lufthansa-gruppen.

    Jag har två resor i april och maj med Lufthansa/LX som både avbokats utan någon gång under den senaste veckan - i båda fallen finns det segment med LX. I ena fallet är faktiskt ett segment inställt (i det andra är tiden ändrad) men har inte fått något meddelande (vilket jag fått för det tiotal tidigare ändringarna). Kundtjänsten har inte riktigt kunna svara på vad som hänt och de har ännu inte betalt tillbaka pengarna (de erbjöd sig att boka nytt men jag har väntat på förändring som är så stor att jag kan avboka och få återbetalning)
     
  8. Krotan

    Krotan Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Den är lurig. Jag ringde faktiskt Swiss igår morse och frågade vad som hänt, innan SAS öppnade. Tänkte man kunde få deras version.
    Agenten jag pratade med då menade på att det skett en tidtabellsändring i torsdags som aviserats till SAS (även jag fick mail om det).
    Däremot menade han på att SAS aktivt måste bekräfta ändringen för att den ska gälla, annars avbokas alla segment med dom per automatik efter ~72h.
    I mitt fall stämmer tiderna ungefär för att det skulle vara det som hänt.
    Men som alltid, man får ta vad kundtjänst säger med en nypa salt oavsett bolag. Men det ligger farligt nära sanningen för min del ivf, just att en tidtabellsändring skedde just ~72h tidigare.
    Hur har det sett ut för er andra? Kan det vara så att dom fastnat någonstans så SAS inte sett dom, eller att någon helt enkelt inte bekräftat hos SAS? Om det nu verkligen kräver manuell bekräftelse dvs..
    Teoriena är många och fakta lyser med sin frånvaro :)
     
    Mr Basic, Fredde18 och MTheC gillar detta.
  9. MTheC

    MTheC Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    I mitt fall så hade jag dock bokat direkt (revenuebiljett) med Lufthansa. Känns underligt om det i sådana fall skulle krävas att Lufthansa bekräftar sin egen (eller LXs) ändring
     
  10. Det finns nog tillräckligt mycket empiriska bevis för att stora körningar av tidtabellsändringar sker typ över natten vår tid och att detta är grundorsaken till "problemen" med fokus på Swiss operation. Kom ihåg att Swiss är nästan 100% autonoma från Lufthansa. Sen att detta verkar triggar olika bekymmer "downstream". Tror kanske att Swiss-agenten kommer närmast någon sanning att dessa ändringar triggar ett fönster där utställaren av biljetten måste agera inom 72t annars så försvinner platser. Då blir frågan hur snabbt SAS kan/hinner agera med automatik. Kanske dags för en by bot? :eek:
     
    Mr Basic, Dbodenfo och fcx gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×