Senaste nytt

Lufthansa överväger starta lågprisbolag - Direct 4 You

NyfikenGrau

Medlem
Backade inte LH och anställde outsourcad persoonal, och efter det så gick facket med på medling?

Jo tydligen, man har lovat att inte anställa mer låglönepersonal till budgetflygen från Berlin och att ge denna låglönepersonal erbjudande om "vanlig" anställning.
Fast samtidigt rör huvudkonflikten och medlingen just löneökningar, så denna låglönepersonal är mer ett sidospår.

Återstår att se hur länge låglönepersonalens nya högre löner håller i sig när Direct 4U kommer igång samt när de jämförs med vad Germanwings personal får - jag gissar att de också får lite mindre än vanlig LH-personal.
 

Hall

Medlem
Nja, fackförbundet som nyligen strejkat utgörs av gamla/ordinarie LH-personalen (all inrikes, all longhaul, alla linjer från till FRA/MUC samt alla "gamla" inomeuropeiska), medan alla nya lågprislinjer som startats upp i år tydligen redan har "outsourcad" personal. De berördes alltså aldrig av strejken. Dessa nya lågprislinjer ska tillsammans med nuvarande Germanwings bilda nya Direct 4U.

Jag var uppenbarligen otydlig. Om de som strejkar inser att de kommer att kunna bli av med jobbet eftersom 4U eller liknande dotterbolag kan ta över de flygningar som de i nuläget jobbar med så bör de bli mer medgörliga i förhandlingar med sin arbetsgivare. Man kan ju som bekant lägga ner personalintensiv verksamhet och hyra ut tillgångar (flygplan i detta fallet) till ett helägt dotterbolag som sköter den personalintensiva verksamheten på helt andra villkor.
 

NyfikenGrau

Medlem
Om de som strejkar inser att de kommer att kunna bli av med jobbet eftersom 4U eller liknande dotterbolag kan ta över de flygningar som de i nuläget jobbar med så bör de bli mer medgörliga i förhandlingar med sin arbetsgivare.


Fast det har väl aldrig varit aktuellt? Inte vad jag vet i alla fall, LH startade väl alla nya Berlin-linjer just med det nya lågprisbolaget i åtanke och personalen på dessa nya linjer deltog aldrig i strejken. Jag tror aldrig de har haft planer på att införa lågprisstrategin på sina gamla ordinarie linjer. Och planerna på bildandet av Direct4U har ju varit offentliga långt före strejken (angående argumentet om medgörlighet).

Hur som helst var det ju nu LH som backade angående den outsourcade personalen (så länge denna är anställd av "Lufthansa" iaf, vilket inte lär bli alltför länge...)

Sedan återstår att se om inomeuropeiskt premiumresande alls har någon framtid, vet att jag läst en och annan artikel om att business shorthaul inte är lönsamt. Detta kommer väl i sin tur på lång sikt att minska behovet av kabinpersonal.
 

NyfikenGrau

Medlem
Säker? Kör inte typ alla med minimumantal på kabinpersonal?

Jag vet faktiskt inte, det finns väl ett säkerhetsminimum för varje flygplanstyp men jag tycker iaf det är skillnad på hur mycket personal jag ser på en 737 från LH och en från FR. Det kan vara inbillning dock.

Man skulle ju annars kunna tänka sig att de senare går i bräschen med automater för kaffe och snacks ombord t.ex...
 

twiggs

Medlem
Säker? Kör inte typ alla med minimumantal på kabinpersonal?

Mjo, LH:s kabinbesättning skall om ryktet är sant ha krav om 5 C/A på A321, men LH har medvetet byggt bort x antal säten som lika gärna kunnat finnas utan att försämra komforten genom att sätta ett bord på mittensätet på några rader längst fram i kabinen. LH hoppas dock att kunna ta bort bordet inom rimlig tid eftersom man flyger runt med vikt på flygplanen i onödan.

En annan fördel med att ha några säten mindre på planet än vad som behövs för att uppnå nästa kabinpersonalkvot och samtidigt ha krav från fackföreningar om fler värdinnor är att planeringen vid sjukdom blir betydligt enklare. Speciellt om flygplanet och kabinpersonalen har layover någonstans.
 

Palazzi

Medlem
Nästa fredag hålls presentationen av det nya bolaget (6:e Dec).

Deras nya slogan har redan hittat ut: "reasonable, but not cheap" Är det månne världens sämsta slogan....genom tiderna?? I alla länder där engelskkunskaperna inte är så höga kan den faktiskt bara tolkas ordagrant. Kanske kan den översättas smidigt...

Bolaget blir medlem i Star Alliance, enligt tyska källor.

Turerna kommer bli betydligt fler än vad germanwings hade innan, men det stora navet kommer även i fortsättningen att vara Köln.

Likt Germanwings så kommer Direct4You (eller vad namnet slutgiltigt blir) erbjuda anslutningar till hela Europa, samt Tel Aviv, Marocko, Tunisien & Kanarieöarna.

Om priserna stannar på ungefär samma nivå som Germanwings når jag t.ex alla Italienska destinationer för 1.300-1.800SEK T/R.. Med loungeåtkomst.

Återstår att se hur SAS kommer tackla detta... Inte riktigt vad man behövde :(

Är framtiden A3 Gold (efter en long-haul) och sedan lounger när man flyger LCC (halv-LCC iaf) med Direct 4 You?
 

MarcusC

Medlem
Reasonable....almost crap.....tolkar jag det som!.? Jösses vilken dålig slogan ja....har väl kostat 1 miljon euro få fram den....

Flyger Germanwings på Arlanda fortfarande?
 

Palazzi

Medlem
Reasonable....almost crap.....tolkar jag det som!.? Jösses vilken dålig slogan ja....har väl kostat 1 miljon euro få fram den....

Flyger Germanwings på Arlanda fortfarande?

Ja, de flyger fortfarande från ARN :) Undrar om priserna blir samma på direktlinjen ARN-CGN.. Nu kan man få den för 600SEK T/R!! Som *A guld vore det ju helt otroligt prisvärt :) Mycket fin fotboll i området
 
Toppen