Senaste nytt

Lufthansa ändrar regler för att gästa folk till sina lounger från 3 maj 2021

Till skillnad från vad majoriteten i tråden tror så tror jag att det är ganska vanligt att man gästar personer som inte sitter på samma flight. Jag gör det själv väldigt ofta och jag har observerat andra göra samma sak, nästan varje gång jag köar i en lounge lobby. Oftast verkar det handla om kollegor som beskrivits ovan.

Lägg därtill diverse forum där loungemöten och gästningar annonseras. Det förekommer ju även på BC.

Det kan säkert finnas flera anledningar till att man tittar på detta. Kostnader, debiteringsmodell, minskad trängsel mm kan säkert vara några av anledningarna, men tyvärr så tror jag att missbruk av förmånerna också kan vara en av anledningarna. Exempel på missbruk är att ta betalt för att gästa någon.

Även om det inte skulle vara en jättevanlig företeelse så vet jag att det har hänt/händer och jag tror att man ser väldigt allvarligt på sådant och slår hårt för att stävja det så långt som möjligt.
 

Enhet

Medlem
Även SAS har nyligen ändrat i sina regler så Lounge Access Policy - Star Alliance lär snart också bli uppdaterad i och med att denna kommande ändring inte nämns där.

Gäller fr.o.m. den 3 maj 2021: När ni reser på samma flygning med SAS, Star Alliance eller Widerøe kan du ta med en vän eller upp till fyra familjemedlemmar (make/maka/partner/föräldrar/barn) till SAS Gold Lounge. [...]
samt
Gäller fr.o.m. den 3 maj 2021: Tillgång till loungen på flygplatsen för dig och en gäst (över två års ålder) när du reser med samma Star Alliance-medlemsflygbolag, oavsett typ av biljett.
Det senare som står under Star Alliance är rimligtvis felaktigt formulerad.

Hur blir jag EuroBonus Diamant-medlem? | SAS / Hur blir jag EuroBonus Guld-medlem? | SAS
 
Toppen