Senaste nytt

LSH blir flygluffare på heltid

LSH

Medlem
Torsdag 19/5
Flyg #70. Land #16 (Kazakstan). Dushanbe-Almaty, Air Astana, A320N Ekonomi.
Dushanbe flygplats är riktigt trist. Ingen lounge, ingen wifi och ingen ölservering. Trots att den är liten lyckas man göra det riktigt rörigt med tre säkerhetskontroller som har olika regler. Flygningen på knappa två timmar var däremot helt OK. Liten skärm med bra utbud av film och TV. Flygningen var dock så kort att det gäller att välja en film man redan sett och vet hur det slutar... Varm köttfyllld pirog och alkoholfri dryck serverades kostnadsfritt. När jag frågade efter kaffe sa de att det var så turbulent att de inte serverade varm dryck.

Almaty

Jag räknar med att få tid här på vägen hem så jag nöjde mig med tre nätter men egentligen bara heldag. Almaty känns väldigt västerländskt med fancy baristakaféer i varje gathörn. Fina parker, gator och torg men arkitekturen är ganska trist. Mycket gammal sovjetbetong där man byggt om markplan till fina butiker och restauranger. Klädseln har varit traditionell och konservativ på många ställen jag besökt men här sitter man på uteservering i shorts och sommarklänningar och dricker aperol spritz. Det är kanske lite för tidigt för slutsatser eller sammanfattning men skillnaderna är kanske större inom länderna (landsbygd mot storstäder) än mellan länderna.

almaty.jpg


Tillägg: Kazakstan erkänner inte covidbevis från EU utan bara från länder som ömsesidigt godkänner deras. Ett PCR i Dushanbe kostade dock bara 200kr men provtagning på hotellet och utskrivet resultat budat tillbaka.
 
Last edited:

LSH

Medlem
Söndag 22/5
Land #17, Kirgizistan
Jag stod i valet mellan att åka buss eller ta en flygning för ca 800kr. Valde buss men det visade när jag kom till busstationen att det inte gått någon buss på några dagar. Oklart varför. Tog istället en delad taxi till gränsen och en privat på andra sidan. Fina vyer på Kazakstansidan som påminner om Mongoliet med berg bakom stora gröna slätter. I bilen fanns också en Kirgis och en Pakistanier som båda pratade hygglig engelska. Ingen trafik att tala om för att komma ut ur Almaty en söndagsförmiddag, så det var på det hela en ganska smidig resa som inte blivit nämnvärt kortare med flyg.

Alla krav på testning och vaccination är borttagna i Kirgizistan sedan 1/5.

Tar ett par dagar här för att se staden och för att planera utflykter till landsbygden. Instämmer i @tontons ölrecensioner: Lokala bryggpuben Save the ales är överreklamerad medan Brewster är en trevlig liten pub med bra utbud av (huvudsakligen ryskt) hantverksöl.
 
Last edited:

LSH

Medlem
Skönt att höra att det gick bra. Vad sa hotellet?
De bytte snabbt ut matta och det skrivbord där kokaren stått. Man bad konstant om ursäkt under de återstående dagarna och frågade om jag behövde vård för min fot eller någon annan hjälp. Fick Ingen rabatt eller ersättning, men var ärligt talad bara väldigt lättad över att det gått bra och några hundralappar hit eller dit var ganska ointressant.
 
Last edited:

LSH

Medlem
Bisjkek (huvudstad i Kirgizistan)
Jag har hittills varit överraskad över vackra städer, men i Almaty och Bisjkek får man en ordentlig dos av Sovjektbetong. Trevliga städer med fina parker, torg och bra restauranger men husen är inte särskilt vackra.

bisjkek1.jpg


bisjkek2.jpg



Jag träffade några Bisjkekbor på en bar en kväll och vi bestämde oss för att jag skulle vandra i nationalparken med en av killarna senare i veckan. När vi kollat väderleksrapporter och tillgång till hyrbilar kom vi fram till att det bästa var att åka nästa morgon (8-9h senare….). Han hade planerat en riktigt tuff endagsutflykt med 1300 höjdmeter men jag flaggade för att det kanske var i överkant. Lite svår terräng med rullsten och bortspolade stigar. Han hoppade som en bergsget mellan klippblocken, men jag fick kämpa en del med balansen. Fantastiska vyer trots att vi lät bli den sista stora stigningen...


nationalpark1.jpg



nationalpark3.jpg


nationalpark2.jpg


Karakol

Liten stad i östra Kirgizistan nära kinesiska gränsen. Trots att de inte är särskilt isolerade Jag fick en liten känsla av "världens ende" här på samma sätt som jag kan få på Svalbard eller småbyar i Himalaya. Lite turister här som först och främst använder staden som bas för utflykter i bergen. Jag gjorde en dagsutflykt ensam. Trevlig vandring men ärligt talat hade jag bättre vyer från stan när det väl klarnat.

karakol1.jpg


karakol2.jpg

En gammal vacker träkyrka
kyrka.jpg

Kinesisk Moské
moske.jpg

Leninstatyn har fått stå kvar
staty.jpg


Kall nudelsoppa som är en lokal specialitet. Chilli och koriander avslöjar att man är nära Kina
nudelsoppa.jpg



Sjukhussightseeing

Drack öl en kväll med några utbrytare från en gruppresa. En av dem jobbade med jetmotorer på Rolls Royce och en var crew på Quantas så det blev ganska nördigt. På vägen hem blev jag biten av en hund i vaden bakifrån. Såret var inte djupt, men lite ytlig hud bortsliten och tydliga blåmärken efter tandraden. Har ingen rabiesprofylax och ingen nytagen stelkramp så efter lite googlande kom jag fram att till att det var bäst att träffa en läkare. Ägaren av hotellet körde mig till sjukhuset. Fick inte ta bilder men sjukhusmiljöerna från tv-serien Chernobyl ligger nära både vad gäller utrustning och klädsel. Sovjet 1986… De kom fram till att jag borde påbörja postexponeringsbehandling för rabies men ville inte ge mig första sprutan eftersom jag druckit 3-4 öl utan sa att jag skulle besöka ett annat sjukhus nästa morgon. Liknande miljöer även där och de hänvisade tillbaka till första sjukhuset. Ingen pratar vettig engelska så de fick vid flera tillfällen ringa upp någon som kunde översätta över högtalartelefon. Injektion och omläggning av såret gjordes i ett enskilt rum men "undersökning" gjordes i ett rum med flera andra patienter där man diskuterar diagnoser och tittar på röntgenbilder. Inte mycket till sekretess eller personintegritet….

Såret läker bra och jag går obehindrat. Min ganska komplicerade hemresa med en massa PCR-testning och gränsövergångar blir dock inte enklare av att jag nu måste få in ett antal sprutar på specifika datum. Nu har jag i alla fall någon sorts dokumentation på ryska så jag hoppas att det räcker att dyka upp på något sjukhus och vifta med den. De säger att jag ska undvika alkohol och extrem värme (basu, SPA) i två månader. Hoppas på andra besked av svenska läkare men till dess mår jag säkert bara bra av ett par vita veckor. Jag har vistats en del i skandinaviska sjukhusmiljöer både som patient och i jobb så det var intressant att jämföra.
 

Attachments

  • IMG_20220602_111459_HDR.jpg
    IMG_20220602_111459_HDR.jpg
    83,8 KB · Visningar: 107
  • kebab.jpg
    kebab.jpg
    106,7 KB · Visningar: 113

LSH

Medlem
Måndag 6/6
Sjukhusbesök #4

Andra dosen gick oförväntat smidigt. Fick stå i en receptionskö i 10 minuter och efter att ha visat min "ryska" vaccinationsbok fick jag därefter vänta i 10 minuter utanför ett behandlingsrum. Syster gav mig sprutan och sa sedan en hel massa på ryska som jag inte förstod. Hon förenklade sedan till "vodka, vodka" varpå jag svarade "yes, yes vodka njet njet". Det där är förmodligen bara trams och jag förväntar mig att svenska läkare kommer ordinera vodka till midsommarsillen. Hon ville ha 50kr för besöket, och eftersom jag inte fick något kvitto gick det eventuellt ner i hennes ficka. Ska bli intressant att se om resterande 3 vaccinationer går lika smidigt i Skandinavien…

Tog sedan en taxi till Kazakstangränsen där jag träffade Quantas-mannen och delade en taxi med honom och två andra killar till Almaty. Vi försökte få chauffören att sänka hastigheten några gånger utan framgång, och att han bara fick 1 bot och att han fick behålla körkortet var ett under (eller poliskorruption….).

Almatys inrikesterminal
Ingen lounge men bra utbud av barer och caféer.


Flyg #71. Almaty-Aktau, Air Astana, A321 Ekonomi.
Det var länge sedan jag flög ekonomi i över tre timmar. Mycket bra filmutbud och varm mat som motsvarar det som SAS serverar på longhaul.

Tisdag 7/6
Aktau
Stad i västra Kazakstan vid Kaspiska havet med trevlig strandpromenad och en del resorthotell. Fungerar också som resehub med många anslutningar. Är man riktigt äventyrslysten kan man försöka boka en hytt på ett fraktfartyg till Baku. Jag kommer däremot flyga härifrån ikväll.

a.jpg


IMG_20220607_101026_HDR.jpg


På central plats i staden finns detta "minnesmärke" för MIG
mig.jpg


mig2.jpg
 

LSH

Medlem
Tisdag 7/6
Flyg #71. Aktau-Tbilisi, Scat air, 737-500 Ekonomi.

Sjukhusbesök #4

Ringde 1177 för att höra hur jag skulle bete mig för att boka en tid i Skåne eller Köpenhamn. Att man inte kunde svara för Danmark är naturligt men de kunde heller inte hjälpa mig med kontaktuppgifter till någon lämplig klinik i Skåne. Ingen av de privata aktörer jag hittade i Köpenhamn hade någon tid. Insåg att det förmodligen var enklare att lösa i Georgien och tog spruta 3 på kvällen innan schemalagt datum. Lite modernare klinik här och fick träffa en läkare som pratade lite engelska. Kostnad: ca 50kr.


Ca 20h innan avresa kollade jag om jag kunde checka in online. Hemresan hade nu försvunnit och man hade inte meddelat mig avbokningen. Ringde kundtjänst och man sa att personen som bokat gjort ett fel när man lade till returen (gjorde om en enkel till t/r) och att biljetten inte var giltig trots att korrekt antal poäng och voucher dragits. Som tur var fanns det en plats kvar och de kunde återställa biljetten.

Fredag 10/6
Flyg #72-73
Tbilisi-Warszawa, LOT, 737 Max 8, Business.

Helt full flygning men blockerat mittensäte på den enda raden med business. Max 8 är riktigt tyst och trevlig.

Warszawa-Köpenhamn, LOT, 737 Business.

Köpenhamn
Hade svensexa för en god vän i helgen

Kommer att hålla mig i Sverige i några veckor för midsommar och ett bröllop. Fick avboka ytterligare en torontoresa eftersom det krockade med mitt vaccinationsschema.
 

Johanna

Medlem
Vad tycker du om YPT? Har aldrig testat dom själv, men har vänner som rest med YPT och som säger att är ett starkt tema på fest. Dom är ju tyvärr negativt omtalade efter OWs tragiska händelser i Nord Korea.
jag åkte med dom till NK och var mycket nöjd. Det var innan OW och dom var mycket noga med vad man fick och inte fick göra. När jag läste om OW så var det uppenbart att han brutit mot de regler/instruktioner som han fått.
 
Såret läker bra och jag går obehindrat. Min ganska komplicerade hemresa med en massa PCR-testning och gränsövergångar blir dock inte enklare av att jag nu måste få in ett antal sprutar på specifika datum. Nu har jag i alla fall någon sorts dokumentation på ryska så jag hoppas att det räcker att dyka upp på något sjukhus och vifta med den. De säger att jag ska undvika alkohol och extrem värme (basu, SPA) i två månader. Hoppas på andra besked av svenska läkare men till dess mår jag säkert bara bra av ett par vita veckor. Jag har vistats en del i skandinaviska sjukhusmiljöer både som patient och i jobb så det var intressant att jämföra.

Ta rabies på allvar. Blev själv biten av hund i våras i Asien. Risken är mycket liten, men nära 100% dödlighet om du blir sjuk. Blev fem besök på Huddinge när jag kom hem. Tack annars för trevliga rapporter. Det är spännande och klart underskattade länder att besöka. Passerade du Tunnel of Death och har Gates of Hell kvar på resan?
 
Toppen