Senaste nytt

LSH blir flygluffare på heltid

Taggen

Medlem
Vandring från Lukla till vi-får-se-hur-långt-jag-kommer.

@Taggen tyckte att jag skulle "knalla bort" till Everests basläger (EBC), men det är ett tolvdagarsprojekt som är tufft även för unga vältränade människor. Även med guider, bärhjälp och i en vettigare årstid! Men jag behöver som sagt inte bestämma på förhand hur långt jag ska, utan kan ta en dag i taget. Och eftersom EBC inte varit något mål eller dröm så jag kommer inte känna det som något nederlag om jag halvvägs ledsnar på hårt jobb och kyla, säger "föckit" och tar en helikopter till Marriott i Katmandu.

Dag 1: Lukla - Phakding (2600m)
26/1

Trevlig kort etapp på ca 3h som innebär 200m lägre altitud. Anses därför vara ett bra ställe att ta första natten på och acklimatisera. Jag har varit betydligt högre utan att känna besvär men jag var inte helt 100 under natten så jag beslutade mig för att inte ta någon större höjd nästa dag. I övrigt har jag känt mig bra både under vandring och vila.

Dag 2: Phakding - Monjo (2800m)
27/1

2-3 timmars vandring med strålande fint väder och lätt snöfall mot slutet. Lite mer utmanande här med ett par längre stigningar.

Visa bifogad bild 125753



Visa bifogad bild 125755

Visa bifogad bild 125756

Visa bifogad bild 125757


Man sover och äter i "testugor". Nu under lågsäsong är det ofta helt gratis under förutsättning att man äter där. Matsalen har ofta en kamin men sovrummen saknar helt uppvärmning eller isolering. Det är många minusgrader nattetid så dricksvatten och toaletter är frusna när man vaknar. Men är man bättre förberedd än vloggaren ovan så har man med sig sovsäck och ullunderställ... Jag har varit ensam gäst och man sitter i princip hemma i vardagsrummet hos en familj och äter. All mat görs från grunden och jag gissar att mitt menyval blir det familjen äter samma kväll..

Visa bifogad bild 125754
Jag var inte purung när jag gjorde det och vi hade ett par 55+ i vår grupp men det blev riktigt tufft först när vi började komma upp på 4500 m. Upp till Namche var inga problem. Natten uppe vid Gorak Shep precis innan base camp, var nog värst men då är du uppe på nästan 5000 m. Jag struntade i att ta Diamox pga. biverkningarna så det blev den hårda vägen. Jag tittar dock med nostalgi på dina bilder. Framförallt vägen upp från Namche när du ser Ama Dablam, Lhotse och Everest för första gången. Jag antar att du är på väg upp till Tengboche nu om du tar den vägen.
 

LSH

Medlem
.....

r2.jpg


Radisson Katmandu.

Väderleksrapporten sa tungt snöfall och nattemperaturer runt -15 så jag vände och klättrade ner för berget. Turen ner och flygningen var trevlig. Jag kanske skriver några rader och en liten sammanfattning senare.
 
Last edited:

LSH

Medlem
Dag 6: Namche Bazaar - Phakding
Det går förstås snabbare nedåt, men i de brantaste partierna får man gå långsamt för att inte ramla. I början var det också ganska isigt, men jag lyckades hålla mig på benen. Bra väder och god sikt. När jag trodde att jag nästan var framme visade det sig att ett jordskred hade förstört "vägen" och att jag fick ta en tung omväg över en stor kulle med en lerig stig och halvtät vegetation. Hade dock god marginal till solnedgång och det hade heller inte varit långt att backa till närmaste by. Men man bör ha lite marginal.

l5.jpg


Dag 7: Phakding - Lukla
Dålig sikt och måttligt snöfall.

Sammanfattning och lite allmänt om vandring i luklaområdet.

De flesta åker hit med ett klart mål att vandra till baslägret och avsätter 12-14 dagar för detta. De flesta jag träffade gjorde det med guide men utan bärare. Men det finns alla varianter. Flyg t/r KTM-LUA och nationalparksavgifter landar på ca 3000kr. Att hyra egen engelskspråkig guide från någon av byarna skulle kosta ca 150kr/dag. Bärare är förmodligen mycket billigare.

Jag hade förmodligen tur med vädret. God sikt fram till 14-15 nästan varje dag och lite nederbörd. Temperaturmässigt är det som svensk vinter, men man får långa dagar med nästan 12h dagsljus.

Jag är mycket nöjd med utflykten och kan tänka mig att göra det igen någon gång. Då förmodligen i bättre säsong men då kan man nog inte räkna med att ha vandringslederna för sig själv. Nu var vi nog mindre än 100 turister på hela berget och det är stort, så ingen trängsel.

Dag 8:
Flygning #46. Lukla-Katmandu, Tara air, Twin otter (DHC 6/300)
2/2

Landningsbanan har upp till tolv graders lutning. Vänstersväng här för start. Vi tog lite höjd mot landningsbanan (men inte nödvändigtvis mot horisontalplanet) innan stupet i slutet av banan.
l2.jpg


Summit air flyger också till Lukla. Jag borde förstås ha bokat denna på returen för att få flyga Let L-410 Turbolet.

l3.jpg


l1.jpg
 

Attachments

  • l4.jpg
    l4.jpg
    127,2 KB · Visningar: 98

erc

Medlem
Kompletterade min bucket list med Lukla. En snabb googling visar att det finns några operatörer mellan Katmandu och Lukla och att den korta flygningen är relativt dyr per kilometer. :) Hur bokade du och hur valde du?
 

LSH

Medlem
Hur bokade du och hur valde du?
Just nu flyger bara Tara och Summit. Under högsäsong tillkommer Sita air. Tara var billigast och jag köpte över disk i Katmandu för att ombokningsvillkoren på deras sajt var helt obegripliga. Betalade 280$ för flexibel t/r men det hade nog gått att komma undan billigare eftersom jag bara behövde flex på tillbakavägen. Alla bolagen har olika maskiner så en idé är ju att boka olika bolag. Man får ingen rabatt för t/r vad jag förstår.

Tillägg: Och ja, de är relativt dyra. Andra korta inrikesflyg där man kan flyga ATR72 och liknande kostar bara en tredjedel.
 

Attachments

  • clear.png
    clear.png
    137 bytes · Visningar: 94

Taggen

Medlem
Kompletterade min bucket list med Lukla. En snabb googling visar att det finns några operatörer mellan Katmandu och Lukla och att den korta flygningen är relativt dyr per kilometer. :) Hur bokade du och hur valde du?
Skulle nog rekommendera att inte göra den långa resan bara för att landa på Lukla utan att faktiskt gå en bra bit i riktning mot Everest. Utsikten är brutal på vägen upp
DSC_0892.JPG

DSC_1078.JPG

DSC_1326.JPG

DSC_1366.JPG

DSC_1565.JPG

DSC_1731.JPG

DSC_1736.JPG
 
Toppen