LSH blir flygluffare på heltid

Diskussion i 'Reserapporter' startad av LSH, 31 Augusti 2021.

1. LSH

LSH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Prolog

Nu när jorden så sakta börjar rotera igen så känns det som jag har en del att ta igen. Så vad gör man då med 6 månaders semestersaldo och 800k bonuspoäng? Man skarvar med 6 månaders tjänstledighet så att man kan göra skit ordentlig…. Överdrivet? Ja kanske lite, men jag är lika oförstående inför uttryck som "less is more" och "lagom är bäst" som den här herren:

Förmodligen är jag inte helt ensam i ett forum där många medlemmar har lagt ner så mycket tid och kraft på att lära sig flygplansteknik, tidtabeller och försäkringsvillkor att det motsvarar en fin universitetsexamen.

Jag skriver sällan reserapporter. Mest för att jag vill koncentrera mig på resan och att koppla av snarare än att dokumentera och fotografera. Den här resan pågår dock under ett helt år så jag bör kunna prestera några rader och några bilder utan att stressa ihjäl mig….

Jag har planerat väldigt lite. Dels för att jag vill hålla saker öppna och dels för att planering har varit ganska meningslöst när inreseregler, UD-avrådande och tidtabeller ändras dagligen. Kanske gör jag något ambitiöst som att utveckla någon ny produkt (mjukvara), lära mig ett nytt (naturligt) språk eller läser en termin på något universitet. Eller så bara luffar jag bara runt. Vi får se. Min lägenhet behåller jag och åker hem med ojämna mellanrum för att köpa snus och nollställa resedelen i hemförsäkringen. Med ett stort flygintresse och bra poängsaldo är ju inte detta ett problem.

Några mål har jag dock satt upp:
    • Dyka på Galapagos
    • Landa på Lukla i Nepal (LUA)
    • Försvara EBG (period nov21-okt22)

Tidigare har jag besökt 51 länder och gjort ca 1000 flygningar men jag nollställer räknarna för denna rapport. Endast övernattning i stat som erkänns av FN räknas.

2. LSH

LSH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flygning #1-4. Land #1

Jag har mina föräldrar och syskon i Norge. Har inte kunnat träffa dem sedan julen 2019 så när jag fått vaccinpass var detta förstås min första resa

Torsdag 26/8
    Kalmar - Stockholm, SAS ATR72
    Stockholm - Oslo, SAS CRJ900

Man förstår att världen fortfarande går på lågvarv då SAS flyger ARN-OSL ungefär var tredje timme med en liten maskin.

Pass och vaccinkontroll gick smidigt. Jag tror att jag gick i fel kö för resenärer bosatta i Norge men stötte inte på några problem. Visade norskt pass och svenskt digitalt vaccinpass för en polis och fick en "du-slipper-ur-fängelse-lapp" som man lämnar precis innan tullfiltret för att slippa testning och karantän. Lappen innehöll inget unikt och kan enkelt kopieras….

Bodde första natten på Comfort Grand central på bonuspoäng. Ingen uppgradering eller möjlighet till sen utcheckning trots silver. Trevligt budgethotell inne på centralen som fungerade bra som kontor några timmar på fredagsmorgonen.

Bra väder och mycket folk och rörelse under helgen.

Söndag 29/8
    Oslo - Stockholm SAS A320
    Stockholm - Kalmar SAS ATR72

De här flygningarna har jag gjort 100 gånger tidigare men det är trevligt att komma ut och röra på sig. Den riktiga resan med nya landvinningar börjar imorgon.

stopover, Jönsson, Jonas F och 54 andra gillar detta.
  3. Taggen

Taggen Medlem

Du nämner Galapagos och Lukla men startar med Kalmar-Sockholm med SAS.:eek: Överdriv inte dramatiken och äventyren. Ett tips är att knalla bort till Everst base camp medans du ändå är där uppe.

Skogi, henke12, Osten och 3 andra gillar detta.
  4. Dawes

Dawes Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ser fram emot att följa din resa, intressant upplägg med ett helt år till godo!

5. EgOscar

EgOscar Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Spännande! Man blir ju lite sugen. :) Ecuador är ju öppet just, Mexiko och Colombia likaså typ, så det är bara att köra!

6. adhoc76

adhoc76 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bra upplägg! Blir spännande att följa.

7. Linmet

Linmet Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Less är aldrig more! Tack för nån förstår.

Kör hårt, njut av året och föd oss med bilder :)

ekf och Mr Basic gillar detta.
  8. bjorkroth

bjorkroth Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ser fram emot att följa detta, var själv tjänstledig under 8 månader för tre år sedan för att luffa runt med flyg och på land runt i Asien i allt från Thailand och Taiwan till Georgien, Uzbekistan och Kyrgyzstan

9. Thornado

Thornado Medlem

Tja... Själv så har jag varit på Galapagos, men aldrig i Kalmar, så för mig känns nästan Kalmar mer exotiskt. :D

10. majer

majer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kul! Ska bli riktigt kul att följa, sånt här har vi saknat på forumet!
    Och ja, jag är lite avundsjuk.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!