Senaste nytt

Loungemissbrukare stämd och bötfälld av Lufthansa

nilsson

Medlem
Om utfallet blir att man max får ha säg 3 gratis loungebesök per flight så är det en försämring som jag kan gå med på.
 

fcx

Medlem
Om utfallet blir att man max får ha säg 3 gratis loungebesök per flight så är det en försämring som jag kan gå med på.

Man ska inte väcka den björn som sover...

Skriver man att det är ok med exempelvis 3 loungebesök per bokning så finns det väl ett gäng som sätter i system att utnyttja det till fullo. Förmodligen blir resultatet fler besök än att en person besöker loungen 36 gånger...
 
Hur ofta sker det, på fullaste allvar, att någon:
1) tar sig ut till flygplatsen
2) checkar in
3) tar sig genom säkerhetskontrollen/ev passkontroll
4) tar sig in i loungen
5) får ett sådär superviktigt samtal som gör att han måste hem igen?

Jag fattar bara inte oddsen.

OT: Mig har det nästan hänt. Fast då var jag bara mellan punkt 2 och 3. Det superviktiga samtalet bestod i att frun fått åka till förlossningen i sjunde månaden. Bara vända hemåt!

Det har hänt några ggr då jag nästan varit på väg ombord fått samtal att den jag skall möta åker bort, ibland hat det varit som agehall säger har man hamnat i Afrika eller Asien utan möte ...... men positivt är att man får mycket gjort ...... Inga möten och ingen som stör från hemmet
 

O99

Medlem
Precis, det är helt rätt agerat av Lufthansa och efter incidenten i Kina tror jag nog att fler flygbolag har börjat uppmärksamma sig för liknande beteende. Kan dock vara läge att införa en "lounge fee" som dras bort från biljetten vid återbetalning, ifall loungen har använts. Tror nog att man kan få bukt på "missbruket" då.

Visst anser jag också det vara en typ av missbruk, men eftersom det tydligen gick att göra. Varför inte ta smällen, ändra reglerna och förhindra det för framtiden. 55€ /per besök var ingen dålig summa heller, beroende på vilken typ av lounge givetvis. Men jag får ändå känslan av Lufthansa som ett vitt/svart flygbolag som är sniket och det gör inte mig som aldrig rest med dom sugen att faktiskt göra det.


Gratisätande skulle jag ju inte kalla det. Snubben har ju fortfarande betalat 200kr per besök om man slår ut kostnaden för biljetten trots att han klämt in otroliga 36 besök, med tanke på all tid han lagt ner på detta har han enligt tanken "tid är pengar" i praktiken nästan betalat de 500 kronorna per besök som det egentligen skulle kostat. Han har knappast "knäckt systemet" med andra ord utan snarare rör det sig om en dumsnål galning som egentligen inte tjänade något på sitt beteende.

Tvivlar därför på att Lufthansa skulle ha tagit detta till rätten för att de var rädda att andra skulle sätta det här i system. Snarare var man bara trötta på allt administrativt arbete som hans många ombokningar krävde.
 

johhenrik

Medlem
Kostnaden för biljetten är ju noll iofs, om jag förstått det hela. En flexbiljett som avbokades ger ju pengarna tillbaka.
 

O99

Medlem
Kostnaden för biljetten är ju noll iofs, om jag förstått det hela. En flexbiljett som avbokades ger ju pengarna tillbaka.

Nu är inte min tyska den bästa men som jag förstod det avbokade han aldrig biljetten utan giltighetstiden gick ut och sedan köpte han en ny biljett?
 

Hall

Medlem
Kostnaden för biljetten är ju noll iofs, om jag förstått det hela. En flexbiljett som avbokades ger ju pengarna tillbaka.

Rätt men med en liten servicekostnad avdragen. Lite osäker på om jag tycker det är rätt det som hänt. Skulle det inte kunna skrivas in något i biljettreglerna om nu detta är ett problem? T.ex. att biljetten är fritt ombokningsbar men att max 5 loungebesök på samma avreseort kan täckas.
 
Toppen