Visst anser jag också det vara en typ av missbruk, men eftersom det tydligen gick att göra. Varför inte ta smällen, ändra reglerna och förhindra det för framtiden. 55€ /per besök var ingen dålig summa heller, beroende på vilken typ av lounge givetvis. Men jag får ändå känslan av Lufthansa som ett vitt/svart flygbolag som är sniket och det gör inte mig som aldrig rest med dom sugen att faktiskt göra det.
Där jag respektfullt är oense med dig är att i ditt resonemang ligger allt ansvar på Lufthansa. I mitt resonemang ligger det ett moraliskt dilemma på den som missbrukar. Min poäng är att när någon missbrukar förstör denna för alla andra. Så jag ser två vägar att lösa detta:
1. Ändra regler (som förstör för "alla")
2. Straffa den som missbrukar
Jag förespråkar 2. av det skäl att det minimerar effekterna för alla andra, samt att man visar att man har koll och därmed minimerar riskerna för det upprepas av andra.
När det gäller Lufthansa skall man komma ihåg den kulturella koppling till landet Tyskland. Under mina 2½ år i Tyskland upplevde jag landet som organiserat, strukturerat och väldigt ordningsamt. Lufthansa avspeglar detta, och jag har en viss förståelse av att dessa 3 attributer kan upplevas som svart/vitt. Ordet flexibilitet är kanske inte något man förknippar med Tyskland och Lufthansa.
Men, jag skulle faktisk säga så här gällande Lufthansa: i min erfarenhet är Lufthansa nästan ensamma om att alltid leverera samma upplevelse varje gång. Tycker jag Lufthansa är bäst? Faktisk inte, men fördelen med Lufthansa är att man alltid vet vad man får och det svänger inte så mycket i upplevelse. Jämför jag detta med alla andra bolag jag har rest +10 gånger med (BA, SK, UA, AA, TG, OS) är det kanske bara Swiss om gör samma sak. Alla andra svänger långt mer, där kanske SAS har största gapet mellan toppar och dalar. Det är bland det viktigaste för mig när jag köper något: jag vet vad jag får för mina pengar.