Senaste nytt

Loungemissbrukare stämd och bötfälld av Lufthansa

AABack2ARN

Medlem
Prata med en del (i en del fall före detta) Lufthansa-resenärer i exempelvis Hamburg och Dusseldorf och du kommer höra betydligt värre namn på höga uppsatta chefer i Lufthansa Group. I vissa fall även från Lufthansas egen personal.

Men det rättfärdigar inte ordvalet här.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Nja, någon gång ibland måste man statuera exempel och jag tycker Lufthansa var i sin rätt denna gången. Optimera system ja, missbruka nej. Men jag inser det är en gråzon mellan dessa. Om en kund aldrig har som avsikt att använda den produkt man har köpt, men enbart använder de (gratis) tilläggstjänster som ingår till absurdum skulle jag anse det vara missbruk.

Visst anser jag också det vara en typ av missbruk, men eftersom det tydligen gick att göra. Varför inte ta smällen, ändra reglerna och förhindra det för framtiden. 55€ /per besök var ingen dålig summa heller, beroende på vilken typ av lounge givetvis. Men jag får ändå känslan av Lufthansa som ett vitt/svart flygbolag som är sniket och det gör inte mig som aldrig rest med dom sugen att faktiskt göra det.
 

Senator

Moderator
Visst anser jag också det vara en typ av missbruk, men eftersom det tydligen gick att göra. Varför inte ta smällen, ändra reglerna och förhindra det för framtiden. 55€ /per besök var ingen dålig summa heller, beroende på vilken typ av lounge givetvis. Men jag får ändå känslan av Lufthansa som ett vitt/svart flygbolag som är sniket och det gör inte mig som aldrig rest med dom sugen att faktiskt göra det.

Där jag respektfullt är oense med dig är att i ditt resonemang ligger allt ansvar på Lufthansa. I mitt resonemang ligger det ett moraliskt dilemma på den som missbrukar. Min poäng är att när någon missbrukar förstör denna för alla andra. Så jag ser två vägar att lösa detta:
1. Ändra regler (som förstör för "alla")
2. Straffa den som missbrukar

Jag förespråkar 2. av det skäl att det minimerar effekterna för alla andra, samt att man visar att man har koll och därmed minimerar riskerna för det upprepas av andra.

När det gäller Lufthansa skall man komma ihåg den kulturella koppling till landet Tyskland. Under mina 2½ år i Tyskland upplevde jag landet som organiserat, strukturerat och väldigt ordningsamt. Lufthansa avspeglar detta, och jag har en viss förståelse av att dessa 3 attributer kan upplevas som svart/vitt. Ordet flexibilitet är kanske inte något man förknippar med Tyskland och Lufthansa.

Men, jag skulle faktisk säga så här gällande Lufthansa: i min erfarenhet är Lufthansa nästan ensamma om att alltid leverera samma upplevelse varje gång. Tycker jag Lufthansa är bäst? Faktisk inte, men fördelen med Lufthansa är att man alltid vet vad man får och det svänger inte så mycket i upplevelse. Jämför jag detta med alla andra bolag jag har rest +10 gånger med (BA, SK, UA, AA, TG, OS) är det kanske bara Swiss om gör samma sak. Alla andra svänger långt mer, där kanske SAS har största gapet mellan toppar och dalar. Det är bland det viktigaste för mig när jag köper något: jag vet vad jag får för mina pengar.
 

palmen

Moderator
Visst anser jag också det vara en typ av missbruk, men eftersom det tydligen gick att göra. Varför inte ta smällen, ändra reglerna och förhindra det för framtiden. 55€ /per besök var ingen dålig summa heller, beroende på vilken typ av lounge givetvis. Men jag får ändå känslan av Lufthansa som ett vitt/svart flygbolag som är sniket och det gör inte mig som aldrig rest med dom sugen att faktiskt göra det.

Tycker du borde testa LH någon gång, intra europa som ett första test.
Jag blev själv förvånad över vad de faktiskt erbjöd ombord, mat och öl på flaska (eller vilken dryck man nu ville ha) ingick för alla i economy. Maten jag fick var bland den bästa jag ätit i economy, självklart kan det ha varit ren och skär tur i och med att jag bara gjort 3 flygningar totalt med LH (2 har varit frukost-servering). Frukosten på LH Y tycker jag personligen är lite sämre än den låda man får hos SAS i PLUS, å andra sidan får man väl inget i economy så en liten frukost hos LH Y är bättre än inget alls hos SAS GO tycker jag.

Tycker personligen att SAS är mer snikna än LH i economy. PLUS hos SAS är bättre än LH Y, det är väl rätt självklart, likväl som jag antar att LH C är bättre än SAS PLUS även om maten tydligen kan vara oätlig ibland men det omdömet verkar vissa papplådor med mat hos SAS också få.

Nog med offtopic nu :)
 

Akt

Medlem
Dumt att de inte kan ta smällen själva när de designar ett system där detta är okej. Om de inte vill att man skall göra detta får de skriva in de i reglerna?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Där jag respektfullt är oense med dig är att i ditt resonemang ligger allt ansvar på Lufthansa. I mitt resonemang ligger det ett moraliskt dilemma på den som missbrukar. Min poäng är att när någon missbrukar förstör denna för alla andra. Så jag ser två vägar att lösa detta:
1. Ändra regler (som förstör för "alla")
2. Straffa den som missbrukar

Jag förespråkar 2. av det skäl att det minimerar effekterna för alla andra, samt att man visar att man har koll och därmed minimerar riskerna för det upprepas av andra.

När det gäller Lufthansa skall man komma ihåg den kulturella koppling till landet Tyskland. Under mina 2½ år i Tyskland upplevde jag landet som organiserat, strukturerat och väldigt ordningsamt. Lufthansa avspeglar detta, och jag har en viss förståelse av att dessa 3 attributer kan upplevas som svart/vitt. Ordet flexibilitet är kanske inte något man förknippar med Tyskland och Lufthansa.

Men, jag skulle faktisk säga så här gällande Lufthansa: i min erfarenhet är Lufthansa nästan ensamma om att alltid leverera samma upplevelse varje gång. Tycker jag Lufthansa är bäst? Faktisk inte, men fördelen med Lufthansa är att man alltid vet vad man får och det svänger inte så mycket i upplevelse. Jämför jag detta med alla andra bolag jag har rest +10 gånger med (BA, SK, UA, AA, TG, OS) är det kanske bara Swiss om gör samma sak. Alla andra svänger långt mer, där kanske SAS har största gapet mellan toppar och dalar. Det är bland det viktigaste för mig när jag köper något: jag vet vad jag får för mina pengar.

Vi är nog överens om att vi inte är överens helt enkelt ;) Och givetvis är jag inte för kollektiv bestraffning, men det känns som ganska lätt att plocka bort den här möjligheten att utnyttja och sedan bara gå vidare.

"Lufthansa nästan ensamma om att alltid leverera samma upplevelse varje gång" Det där låter inte för mig som någonting bra, jag skulle exempelvis aldrig palla att göra det jag gör nu hos SAS om varje dag var precis likadan. En del av tjusningen är att det är människor som jobbar där och inte robotar.
 

Senator

Moderator
"Lufthansa nästan ensamma om att alltid leverera samma upplevelse varje gång" Det där låter inte för mig som någonting bra, jag skulle exempelvis aldrig palla att göra det jag gör nu hos SAS om varje dag var precis likadan. En del av tjusningen är att det är människor som jobbar där och inte robotar.

Absolut är det personliga viktigt, och det får jag på Lufthansa. Jag tänker på SAS så tänker jag lite på saker som "är det med eller utan vatten" om du förstår vad jag menar :) På Lufthansa vet man vad som ingår inklusive bemötande medan på SAS är det lite av ett lotteri, eller så ändras det sådär varje vecka vad som ingår, och då även leenden...

Det är som att ibland bli sålt en BMW, men uppleva att man kör en Skoda som en jämförelse om du fattar..
 
For at dreje diskussionen tilbage på "Loungemisbrugere" vil jeg, uden at forholde mig til beløbets størrelse, sige at Lufthansa rammer plet. Naturligvis skal man kunne ombooke sin full-flex billet efter man er kommet i lufthavnen og har besøgt lougnen en, to og måske tre gange. 36 gange kan ikke være andet end misbrug, der i sidste ende fører til højere billetpriser for os alle.
 

agehall

Medlem
Jag är kluven här faktiskt. Visst förstår jag att Lufthansa vill förhindra detta, men vad har de för faktiskt lagrum att stödja sig på? Hela vitsen med flexibla biljetter är ju att ens schema kan ändras... Visst är det osannolikt att det ska ske 30+ gånger efter att man hamnat i loungen, men helt otroligt är det ju inte.

Jag tycker gott att LH kan vägra sälja nya biljetter till mannen, men vad har man för underlag när man tvångsinlöser hans befintliga biljett och dessutom lyckas få €55/loungebesök!? Står det i CoC att det kan kosta €55/besök om man inte därefter flyger? Nu har vi fått ett otäckt prejudikat på området. Finns egentligen inget som inte säger att man nu kan gå på alla resenärer som bokar om sina biljetter sent och kräva skadestånd.
 

twiggs

Medlem
Nu har vi fått ett otäckt prejudikat på området. Finns egentligen inget som inte säger att man nu kan gå på alla resenärer som bokar om sina biljetter sent och kräva skadestånd.

Hur ofta sker det, på fullaste allvar, att någon:
1) tar sig ut till flygplatsen
2) checkar in
3) tar sig genom säkerhetskontrollen/ev passkontroll
4) tar sig in i loungen
5) får ett sådär superviktigt samtal som gör att han måste hem igen?

Jag fattar bara inte oddsen.

OT: Mig har det nästan hänt. Fast då var jag bara mellan punkt 2 och 3. Det superviktiga samtalet bestod i att frun fått åka till förlossningen i sjunde månaden. Bara vända hemåt!
 
Last edited:
Toppen