Senaste nytt

Loungeaccess vid olika bokningsklasser?

cast

Ny medlem
Hello
Jag har en flight mellan CHP >> DEL med stopp i HEL.
På flighten mellan HEL>>DEL har jag business class men mellan CPH>>HEL är det vanlig economy.
Båda flighterna är Finnair med samma bokningsref och samma dag - stopover i HEL är ca 1h.

Kan jag - när jag checkar in på CHP - använda business checking, fasttrack(om det finns) och lounge? Måste jag betala för extra väskor mellan CPH>>HEL? - på HEL>>DEL kan jag ha 3 väskor.

Hälsn.
CAST
 

agehall

Medlem
Jag är rätt övertygad om att det inte finns en lounge i Circle Hotsprings, Alaska...

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Om du däremot menar CPH så borde du kunna använda businessincheckning men fasttrack tror jag inte finnair har på CPH. Du borde i din bokning kunna se hur många väskor du får ha med dig, men jag gissar på att du får ha med dig väskor som om du reste business hela vägen.

Hur har du för övrigt bokat detta? Det är ganska konstigt att boka en longhaul i business och sedan ha en anslutning i economy på samma biljett...
 

niksal

Medlem
Bra fråga som jag inte kan svara på. Däremot kan jag säga att Finnair har Fast Track på de flesta flygfält, inklusive Köpenhamn (CPH Express). Dock tror jag att det blir svårt att använda den om du inte har businessbiljett ut från Köpenhamn eller status inom Oneworld. Finnair trycker rätt tydligt Priority Security på sina boarding pass. Jag tror att du tekniskt sett skall ha fast track tillgång. Du råkar inte ha en Pro biljett (Y, B, H bokningsklass)? De ska också ge fast track om jag kommer rätt ihåg.

Likaså skall du tekniskt sett ha tillgång till lounge med din biljett vidare i business, men igen är jag osäker vad din boarding pass säger. Om det inte står det så är jag osäker på hur bra personalen i loungen CPH Apartment kan reglerna. Står inte loungeinbjudan på boarding passet så kan det bli svårt.
 

cast

Ny medlem
Hej och tack för svar. Nix, min biljett från CPH (yeah!) är en vanlig W och på oneworld/finnair har jag bara basic. Det är ju inte värre än att prova. Vet att när jag har gjort liknande på Lufthansa så har jag utan problem kunnat ta med t ex extra väska på första flighten utan att betala extra. Det värsta som kan hända är väl att man chansar och får gå "the walk of shame" dvs köa till fasttrack för att sedan behöva gå tillbaka och ställa sig i fulkön...

Får hoppas att det är en tydlighet på boardingpasset
 

cast

Ny medlem
FYI update - funkade hyggligt idag - Hade enl. bokningsklass 1 väska på första och 3 på nästa men det var inga problem att checka in 2 på CPH. Killen i incheckningen upplyste mig vänligt att jag kunde nyttja loungen på HEL men inte på CPH och ingen fasttrack. Försökte med ett "-kom igen - fixa en lounge invite :)" men tydligen hade han ett mörkt hjärta av sten;). Hur som helst knallade jag upp och fråga i loungen och då var det inga problem - klart killen ska ha lounge access. Men ingen fasttrack alltså (vilket inte gjorde så mkt då det inte var särskilt mkt folk på CPH idag)
 
Toppen