Senaste nytt

Lounge i Zürich med Swiss Business/SAS plus

mika

Medlem
Om man bestämmer sig för att stanna i A-loungerna, ett annat tips är att använda Business-loungen istället
för Senator. Jag har gjort det ett par gånger nyligen. Mat och dryck som serveras är identiska, men Business-loungen har
vanligtvis lite mer utrymme på eftermiddagar när det verkligen är brist på plats.
 

Ricci

Medlem
Om man bestämmer sig för att stanna i A-loungerna, ett annat tips är att använda Business-loungen istället
för Senator. Jag har gjort det ett par gånger nyligen. Mat och dryck som serveras är identiska, men Business-loungen har
vanligtvis lite mer utrymme på eftermiddagar när det verkligen är brist på plats.
Bra att veta.
Jag kommer att komma med tåget från Zürich central, är det alltid A-terminal som gäller vid check-in?
 

Jompa

Medlem
Vilken lounge är bäst om man ska resa swiss business från zürich, har ingen status. Kommer att ha ca 4h att slå ihjäl.
//Jompa
 

AABack2ARN

Medlem
Annars kan D-loungerna vara ett alternativ. Finns både business och senator-del och brukar vara tomt på folk. Jag tycker de slår A men knappast E - å andra sidan slipper man tågresan vilket sparar en del minuter.
 

MattiasK

Medlem
Väcker lite liv i denna tråden med en fråga:

Kommer flyga Köpenhamn-Zürich (sk0609)
Sedan vidare till Johannesburg (lx0288)
Är EBG.
Min fundering är vilken senator lounge som är bäst på Zürich, har spanat in den i E-terminalen med whiskeybaren.
Men villen terminal ankommer vi till med SAS och ville flyger vi vidare ifrån med LX?
Har 3 timmar mellan flygen totalt.
 

squeezen

Medlem
Väcker lite liv i denna tråden med en fråga:

Kommer flyga Köpenhamn-Zürich (sk0609)
Sedan vidare till Johannesburg (lx0288)
Är EBG.
Min fundering är vilken senator lounge som är bäst på Zürich, har spanat in den i E-terminalen med whiskeybaren.
Men villen terminal ankommer vi till med SAS och ville flyger vi vidare ifrån med LX?
Har 3 timmar mellan flygen totalt.
mig veterligen är väl E till alla non-schengen och den loungen är också den bästa så enkelt val
 

MattiasK

Medlem
mig veterligen är väl E till alla non-schengen och den loungen är också den bästa så enkelt val

Gott, tack för svar!
När jag googlar på flightnummret (lx0288) ser det ut som avgång är från terminal D.
Kan det vara så att jag ankommer i terminal A eller B, och att flighten mot Johannesburg är från D?
För E är helt fristående va, och man tar ett tåg dit?
 

Senator

Moderator
Gott, tack för svar!
När jag googlar på flightnummret (lx0288) ser det ut som avgång är från terminal D.
Kan det vara så att jag ankommer i terminal A eller B, och att flighten mot Johannesburg är från D?
För E är helt fristående va, och man tar ett tåg dit?

Det är ganska ovanligt att long-haul avgår från D-gates, jag har bara haft det en gång (intressant nog premiärflyget för Swiss B77W, men det är OT ;) ). Men jag ser att LX288 har avgått från D-gates några dagar nu.

Mitt tips är:
SAS landar på A/B. Därifrån åker du med "Muuuuuuuuuuuuuuuuuu-tåget" till E. Det kräver passkontroll vid A/B-stationen. Sannolikheten är störst att på ditt datum, att LX288 avgår från E. Men skulle den avgå från D, har du två alternativ med olika fördelar och nackdelar:

1. Från E, ta tåget mot A/B. Där går du först genom passkontrollen igen för A/B. Sen går du mot B/D, där du går genom passkontrollen igen mellan B och D.
2. Från E, ta tåget mot D. Det är samma tåg, bara att du stannar på icke-Schengensidan. När jag har åkt mellan D och E, har det krävd en ny säkerhetskontroll.

Så valet mellan Alternativ 1 och 2 är lite pest eller kolera. Jag föredrar 1 eftersom det är sällan kö för EU/CH medborgare. Det har tagit mycket tid när jag har kört Alternativ 2.
 
Toppen